Hoogtepunten: Microsoft voegt meer dan 70 games toe aan backward compatibility-lijst
Nieuws

Hoogtepunten: Microsoft voegt meer dan 70 games toe aan backward compatibility-lijst

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben voor jouw gemak een overzicht gemaakt van alle hoogtepunten van deze week!

Halo Infinite’s singleplayer spreekt meteen tot de verbeelding

343 Industries maakte geen grap toen het zei dat Halo Infinite een spirituele reboot moest worden. Als de eerste vier uren van Halo Infinite’s singleplayer ook maar een béétje representatief zijn voor de gehele game, dan hebben we te maken met de meest Halo-achtige game sinds Combat Evolved.

Terwijl Microsoft als verrassing plotseling de multiplayer van Halo Infinite uitbracht, konden wij al aan de slag met de singleplayer van het spel. Met de eerste vier missies welteverstaan, wat toevalligerwijs ook ongeveer vier uur duurde. Spoilers zul je in deze preview niet vinden. Wel wordt haarfijn uitgelegd waarom Infinite zó vertrouwd aanvoelt, en hoe de open wereld precies in elkaar steekt.

Lees verder

©GMRimport

GTA: The Trilogy heeft gebruikersscore van 0.5 op Metacritic

De score is gebaseerd op meer dan tweeduizend recensies van bezoekers. De PlayStation 5-versie staat overigens op een score van 0.9. Gebruikers uiten hun onvrede over de kwaliteit van het product. Diverse gamers noemen de heruitgave "onacceptabel" en "zielig".

GTA: The Trilogy - Definitive Edition, met daarin opgepoetste versies van Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas, verscheen eind vorige week. De pc-versie werd kort na release offline gehaald, aangezien Rockstar "files die onbedoeld in de game zaten" eruit moest halen.

Lees verder

©GMRimport

Xbox Game Pass moest eerst een verhuurservice worden

Dat laat Sarah Bond, hoofd van Microsofts game-ecosystemen, weten in een interview met GQ. Game Pass droeg intern in eerste instantie de codenaam 'Arches' en was bedoeld als een service waarmee mensen games konden huren.

Microsoft koos er uiteindelijk toch voor om een Netflix-achtig model te gebruiken voor Game Pass, waarbij men met een abonnement onbeperkt toegang heeft tot diverse games - zolang ze op de service staan. De keuze is daarop gevallen omdat games tegenwoordig een veel langere levenscyclus hebben. "Vroeger werd zo'n 75 procent van alle omzet van een game in de eerste twee maanden na release verdiend. Tegenwoordig is dat verspreid over twee jaar."

Lees verder

©GMRimport

Xbox Cloud Gaming nu ook toegankelijk via Xbox-consoles 

Eerder was het al mogelijk om via een Android-app, via het internet op iOS en via de Xbox-app op pc toegang te krijgen tot Xbox Cloud Gaming, maar nu is het dus ook mogelijk via Microsofts consoles zelf, zo laat het bedrijf weten. De dienst was voor sommige spelers al in bètavorm beschikbaar.

Via de dienst kunnen games via de cloud worden gespeeld - spellen hoeven dus niet fysiek in de console te zitten of gedownload en geïnstalleerd te worden. Spellen draaien in 1080p en zestig frames per seconde.

Lees verder

Microsoft voegt meer dan 70 games toe aan backward compatibility-lijst

Er zijn meer dan zeventig Xbox- en Xbox 360-games backwards compatible gemaakt voor moderne Xbox-systemen.

Het gaat onder andere om games uit de F.E.A.R.- en Max Payne-franchise, Star Wars: Jedi Knight 2, Skate 2 en de Timesplitters-games. Mensen kunnen de games als ze die op disk of digitaal hebben spelen op hun moderne Xbox-console, en het overgrote deel kan ook digitaal gekocht worden. Alle games die worden toegevoegd hebben ook auto-hdr en verbeterde resoluties.

Lees verder

©GMRimport

Nominaties voor The Game Awards bekend

Deathloop maakt kans op negen verschillende awards en Ratchet & Clank: Rift Apart is genomineerd in zes categorieën. Ook It Takes Two en Pscyhonauts 2 zijn populair met beiden vijf nominaties.

De nominaties zijn gekozen door de wereldwijde gamepers. Ook de redacties van Gamer.nl en zustersite PU.nl hebben gestemd. De uiteindelijke winnaars worden gekozen voor een vakjury en fans. Vorig jaar won The Last of Us: Part 2 zeven awards.

Lees verder

©GMRimport

PlayStation 5: een jaar na release

De PlayStation 5 is inmiddels pakweg een jaar ‘verkrijgbaar’. Een jaar waarin de console bovenal uitverkocht was, maar waarin ook een behoorlijk aantal goede games verscheen voor degenen die het apparaat wél op de kop wisten te tikken. Sony heeft wel nog werk aan de winkel wil het evenveel gebruiksvriendelijke opties en net zo duidelijke communicatie als concurrent Microsoft aanbieden. Dit is een analyse van het eerste jaar van de PS5.

De PlayStation 5 lanceerde op de meeste plekken ter wereld op 19 november, al kwam hij een week eerder al in specifieke regio’s als Noord-Amerika uit. De console is qua verkoop duidelijk een succesverhaal: in de eerste twee weken werden er al meer exemplaren van verkocht dan van de vorige recordhouder in dezelfde periode, de PlayStation 4. Inmiddels zijn er (tot 30 september) 13,4 miljoen exemplaren van het apparaat verkocht.

Lees verder

©GMRimport

Halo Infinite is de multiplayershooter die we dit najaar willen spelen

Hier een zin waarvan je een paar jaar geleden nooit had verwacht dat je ‘m zou lezen: het eerste free-to-play-seizoen van de Halo Infinite-multiplayer is in bètafase gegaan. En hier nog een: Halo is weer goed. Het zijn rare tijden.

Maar het zijn tijden waar we allemaal aan zullen moeten wennen. In zekere zin is de free-to-play-uitgave van een Halo-game een iconisch moment. Niet omdat de game ‘terug is van weggeweest’, maar hoe. In de game-industrie is iedereen op zoek naar dé game, die ene titel die doorgaat als platform. Die titel waar je misschien in de toekomst wel een vast bedrag per maand voor gaat betalen.

Lees verder

©GMRimport

Eerste patch voor Battlefield 2042 uitgebracht

De shooter komt morgen officieel uit, maar is al een tijdje speelbaar voor mensen die een speciale editie van de game hebben gekocht. Ook konden EA Play Pro-leden het spel al spelen, en hadden EA Play- en Xbox Game Pass-leden toegang tot een tien uur durende trial.

De update moet enkele bugs en problemen oplossen die ontwikkelaar Dice nog voordat de game live ging had gevonden, waaronder een probleem met 'rubber banding', waarbij items of spelers zich plots van een ene plek naar een andere verplaatsen door lag. De complete lijst met verbeteringen is hier te zien.

Lees verder

©GMRimport

Xbox-hoofd Phil Spencer evalueert werkrelatie met Activision Blizzard

Dat blijkt uit een interne e-mail die Spencer naar werknemers heeft gestuurd en gezien is door Bloomberg. Spencer reageert daarmee op een eerder deze week verschenen artikel van Bloomberg waarin wordt geclaimd dat Kotick jarenlang op de hoogte was van ongelijkheid, seksuele intimidatie en giftig werkgedrag op de werkvloer van het bedrijf. Microsoft heeft aan Bloomberg bevestigd dat de e-mail echt is.

Spencer liet in de e-mail weten "geschokt en enorm verontrust te zijn vanwege de verschrikkelijke gebeurtenissen en acties" bij de uitgever van Call of Duty, Tony Hawk-games en Diablo. "Dit soort gedrag hoort niet in onze industrie thuis." Als gevolg daarvan "evalueren we alle aspecten van onze relatie met Activision Blizzard en stellen we ons proactief op om dit aan te passen." Het is niet bekend wat de gevolgen precies zullen zijn.

Lees verder

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error