Xbox Game Pass moest eerst een verhuurservice worden
Microsoft was in eerste instantie van plan om van Xbox Game Pass een verhuurservice te maken.
Dat laat Sarah Bond, hoofd van Microsofts game-ecosystemen, weten in een interview met GQ. Game Pass droeg intern in eerste instantie de codenaam 'Arches' en was bedoeld als een service waarmee mensen games konden huren.
Microsoft koos er uiteindelijk toch voor om een Netflix-achtig model te gebruiken voor Game Pass, waarbij men met een abonnement onbeperkt toegang heeft tot diverse games - zolang ze op de service staan. De keuze is daarop gevallen omdat games tegenwoordig een veel langere levenscyclus hebben. "Vroeger werd zo'n 75 procent van alle omzet van een game in de eerste twee maanden na release verdiend. Tegenwoordig is dat verspreid over twee jaar."
In eerste instantie kreeg Microsoft te maken met veel weerstand van andere uitgevers toen ze het concept van Game Pass voorstelden. "Ze hadden zoiets van, 'Game Pass gaat games devalueren'. Het team ging experimenteren met oudere titels om uitgevers te overtuigen."
Game Pass lanceerde in juni 2017 en is inmiddels een belangrijk onderdeel van Microsofts strategie. In januari 2021 waren meer dan 18 miljoen abonnees. Er staan meer dan honderd spellen op de service. Alle games van Microsoft en diens studio's zelf verschijnen direct op lancering op Game Pass. De service is ook verkrijgbaar op pc en mobiel.