FTC zet zaak tegen Microsofts Activision Blizzard-overname door
Lijkt echter weinig invloed op de uitkomst te hebben
De Amerikaanse Federal Trade Commission zet diens zaak om de overname van Activision Blizzard door Microsoft tegen te houden toch door.
Dat schrijft Bloomberg. Eerder dit jaar werd er een rechtszaak tussen de FTC en Microsoft gehouden - volgens de FTC zou de overname van Activision Blizzard Microsoft een monopolypositie geven binnen de game-industrie. In juni verloor de FTC de rechtszaak.
Als gevolg van het verlies wilde de FTC in hoger beroep gaan, maar dit werd door de rechtbank afgewezen. Ondanks dat besluit de FTC nu alsnog een poging te doen de deal tegen te houden. Bloomberg merkt op dat de Amerikaanse waakhond hier zelfs mee door kan gaan nadat de deal rond is, maar dat het onwaarschijnlijk is dat het een negatieve invloed gaat hebben op de overname.
Microsoft-woordvoerder Rebecca Dougherty over de situatie: "We verwachten nog steeds dat de deal op zijn laatst op 18 oktober doorgaat. We hebben alle vertrouwen in de zaak en de voordelen van de overname voor gamers en de concurrentie." Ook Activision-woordvoerder Joseph Christinat blijft positief: "We werken met Microsoft aan het sluiten van de deal. Hoe de FTC het geld van de belastingbetaler gebruikt is hun keuze."
De laatste echte blokkade van de Activision Blizzard-overname - de afkeuring ervan door het Britse Competition and Markets Authority - is inmiddels ook weggenomen. Vorige week bleek dat de CMA de overname voorlopig goedkeurt. De eerdere aankondiging dat niet Microsoft, maar Ubisoft het recht krijgt om Activision Blizzard-games op clouddiensten uit te brengen, is een doorslaggevende factor geweest voor deze voorlopige goedkeuring. De definitieve uitspraak moet op zijn laatst op 18 oktober volgen.
Microsoft wil ongeveer 68,7 miljard dollar betalen voor de overname van Activision Blizzard. Naast Call of Duty is Activision Blizzard ook eigenaar van franchises als World of Warcraft, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater. Ook is King onderdeel van het bedrijf, een ontwikkelaar van mobiele hits als Candy Crush.