FTC zet zaak tegen Microsofts Activision Blizzard-overname door
Nieuws

FTC zet zaak tegen Microsofts Activision Blizzard-overname door

Lijkt echter weinig invloed op de uitkomst te hebben

De Amerikaanse Federal Trade Commission zet diens zaak om de overname van Activision Blizzard door Microsoft tegen te houden toch door.

Dat schrijft Bloomberg. Eerder dit jaar werd er een rechtszaak tussen de FTC en Microsoft gehouden - volgens de FTC zou de overname van Activision Blizzard Microsoft een monopolypositie geven binnen de game-industrie. In juni verloor de FTC de rechtszaak.

Als gevolg van het verlies wilde de FTC in hoger beroep gaan, maar dit werd door de rechtbank afgewezen. Ondanks dat besluit de FTC nu alsnog een poging te doen de deal tegen te houden. Bloomberg merkt op dat de Amerikaanse waakhond hier zelfs mee door kan gaan nadat de deal rond is, maar dat het onwaarschijnlijk is dat het een negatieve invloed gaat hebben op de overname.

Microsoft-woordvoerder Rebecca Dougherty over de situatie: "We verwachten nog steeds dat de deal op zijn laatst op 18 oktober doorgaat. We hebben alle vertrouwen in de zaak en de voordelen van de overname voor gamers en de concurrentie." Ook Activision-woordvoerder Joseph Christinat blijft positief: "We werken met Microsoft aan het sluiten van de deal. Hoe de FTC het geld van de belastingbetaler gebruikt is hun keuze."

De laatste echte blokkade van de Activision Blizzard-overname - de afkeuring ervan door het Britse Competition and Markets Authority - is inmiddels ook weggenomen. Vorige week bleek dat de CMA de overname voorlopig goedkeurt. De eerdere aankondiging dat niet Microsoft, maar Ubisoft het recht krijgt om Activision Blizzard-games op clouddiensten uit te brengen, is een doorslaggevende factor geweest voor deze voorlopige goedkeuring. De definitieve uitspraak moet op zijn laatst op 18 oktober volgen.

Microsoft wil ongeveer 68,7 miljard dollar betalen voor de overname van Activision Blizzard. Naast Call of Duty is Activision Blizzard ook eigenaar van franchises als World of Warcraft, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater. Ook is King onderdeel van het bedrijf, een ontwikkelaar van mobiele hits als Candy Crush.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!