343 Industries heeft zijn huiswerk voor Halo Infinite niet af
Huiswerk: we hebben het allemaal wel eens niet gemaakt. Ik in ieder geval zeker. Als de leraar dan naar mijn wiskundesommen vroeg, zei ik dat het echt ‘bijna af’ was en begon ik als de wiedeweerga met alles in te halen. Kansloos natuurlijk, want in een lesuurtje kun je niet doen waar je normaal een hele week de tijd voor had. Die gemiste tijd loop je niet meer in. Daar lijkt 343 Industries nu met Halo Infinite ook achter te komen.
Even terugspoelen naar vorig jaar. Tijdens de Xbox Games Showcase in juli vorig jaar liet 343 Industries voor het eerst echte gameplay van Halo Infinite zien. Het spreekwoordelijke huiswerk bleek niet af. Craig de Halo Infinite Brute werd onmiddellijk een meme, maar verder kon de community er niet bepaald om lachen. Het spel zou op dat moment al over vier maanden moeten uitkomen. Het liep allemaal anders.
©GMRimport
Huiswerkbegeleiding
Meester Phil Spencer greep in en gaf deze moeilijke leerling een nieuwe kans. De ontwikkelaar kreeg ruim een jaar uitstel om het huiswerk op orde te krijgen. Halo-veteraan Joseph Staten werd als een soort van huiswerkbegeleider ingevlogen. 343 Industries kreeg zelfs nog hulp van The Coalition, een leerling uit dezelfde klas die wél goede cijfers haalt. En ach, de game had eigenlijk alleen nog maar wat polishing nodig, toch? Infinite had toen immers al bijna af moeten zijn. Co-op, dat zat er natuurlijk sowieso weer in, verzekerden Paul Crocker (Associate Creative Director) en Chris Lee (toen nog studiohoofd) mij persoonlijk. Dus met een heel jaar extra ontwikkeltijd moet alles helemaal goedkomen… toch?
Niet als het huiswerk in de verste verte niet af was. Natuurlijk zijn er excuses op te voeren - die had ik ook als middelbare scholier. De brug stond open, de hond had het huiswerk opgegeten, het verkeerde schrift meegenomen… Daar kan een heel goed excuus tussen zitten, want ik kan niet naar binnen kijken bij 343 en weet niet wat daar allemaal speelt. Maar je moet in zo’n geval dan niet steeds wachten met het slechte nieuws tot je door de leraar op het matje wordt geroepen. Hoe langer je wacht, hoe meer je hebt uit te leggen. Uiteindelijk val je hoe dan ook door de mand.
Al dat uitstel hoeft uiteindelijk geen dealbreaker te zijn. Ik verkies altijd uitstel boven een buggy release.
-
Door de mand gevallen
Voor 343 was dat moment vorige week, toen bleek dat de co-op en Forge nog altijd niet af zijn en de lancering van Halo Infinite, op 8 december, niet gaan halen. Juist (splitscreen) co-op, die modus die zó gemist werd bij Halo 5: Guardians, is dit najaar nog niet beschikbaar. Zelfs niet met de ondersteuning van meester Phil, huiswerkbegeleider Joseph en klasgenootje The Coalition. Het schrift lag helemaal niet thuis; het huiswerk was gewoon niet af.
Dus nu wordt er weer drie maanden extra uitgetrokken om co-op op orde te krijgen, en nog eens drie maanden voor Forge. Waarbij het nog maar de vraag is of die planning wél gehaald wordt. Als ik namelijk een euro kreeg voor elke keer dat Joseph Staten in deze video ‘we’re targeting’ en ‘our goal’ zegt, had ik nu genoeg geld om die intens sexy Halo Infinite Xbox Series X aan te schaffen.
©GMRimport
Al dat uitstel hoeft uiteindelijk geen dealbreaker te zijn. Ik verkies altijd uitstel boven een buggy release. In dit geval heeft 343 zelfs de kans om Halo Infinite op te delen en in december wel alvast uit te brengen wat af is. Game Pass is dan ook de redder in nood voor Halo, want met zo’n abonnementsdienst voelt het toch wat minder bekaaid dat een game incompleet lanceert. En met Halo Infinite als een jarenlange service en de veelbelovende Technical Preview, heb ik toch goede hoop voor deze game. Twee decennia nadat ik geen zin had om wiskundesommen te maken, is het immers met mij ook allemaal best goed gekomen. Overigens kwam dat bij mij omdat ik toen veel te veel Halo: Combat Evolved zat te spelen. Zou dat ook het excuus van 343 Industries zijn?
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.