Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot
Nieuws

Halo Infinite-multiplayer wordt echt een spirituele reboot

“Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt,” vertelde Chris Lee ons href="https://gamer.nl/artikelen/preview/halo-infinite-is-een-reboot-met-een-valse-start/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">bijna exact een jaar geleden</a>. Toen was hij nog studiohoofd en moest Halo Infinite nog dé lanceringstitel voor de Xbox Series X worden. Inmiddels is er een hoop veranderd. Zo is Lee vetrokken bij 343 Industries en heeft Halo Infinite nog steeds geen definitieve releasedatum. Toch is één ding overduidelijk hetzelfde gebleven: Halo Infinite gaat voelen als vroeger.

Afgelopen weekend konden we aan de slag met de Halo Infinite Technical Preview. Deze vroege versie is volgens 343 Industries nog niet representatief voor het eindproduct, maar geeft ons wel een idee van welke richting Halo Infinite opgaat. Die richting is veelbelovend, want hoewel er op slechts drie maps en uitsluitend tegen bots gespeeld kon worden, kregen we er maar geen genoeg van.

©GMRimport

Gooi, schiet, mep, herhaal

Dat komt vooral door de gunplay. Die weet precies de juiste snaar te raken. 343 combineert alles wat Halo door de jaren heen zo goed maakte, zonder uit het oog te verliezen dat ook Halo moet moderniseren. Je kunt bijvoorbeeld net als in Halo 5 met ieder wapen inzoomen, zoals we dat ook gewend zijn uit vele andere hedendaagse schietspellen. Maar waar je in een game als Call of Duty dan ook nauwkeuriger schiet, levert het je in Infinite bij wapens zonder fysieke scope geen voordelen op. Wie gewend is impulsief die linkertrigger in te duwen, kan dat gewoon doen, maar Halo-puristen schieten minstens net zo snel hun iconische Assault Rifle leeg ‘vanuit de heup’.

Daardoor komt de nadruk weer meer te liggen op de klassieke drie-eenheid van granaten gooien, schieten en slaan. Je schild zorgt er bovendien voor dat je steeds nét genoeg tijd hebt om de strijd met iemand aan te gaan, zonder dat het frustrerend of oneerlijk aanvoelt. Nu hebben we natuurlijk alleen maar tegen bots gespeeld (het was kortstondig mogelijk om tegen menselijke tegenstanders te spelen, maar helaas was dat bij ons midden in de nacht), maar 343 voerde het niveau van de bots gedurende de Preview steeds verder op en ze stonden behoorlijk hun mannetje.

©GMRimport

Subtiele nostalgie

Niet alleen het tempo van Halo Infinite doet denken aan vroeger. De audio helpt ook een handje door subtiel een nostalgisch gevoel op te wekken. De Assault Rifle klinkt net wat minder complex dan in Halo 4 en 5 - het blikkerige gerammel van vroeger is terug. Ook een schild dat herlaadt klinkt precies als twintig jaar terug. Tegelijkertijd klinkt Halo Infinite moderner en dynamischer dan ooit.

Over de grafische stijl kunnen we hetzelfde zeggen: het is allemaal net wat minder complex dan Halo 4 en 5, en toch modern. In de laatste Halo’s zat je HUD bijvoorbeeld vol kleine details, zoals firmwarenummers en andere minuscule tekst. Leuk om in 4k te kunnen lezen, maar het oogt ook onrustig. Infinite oogt strakker, met minder opsmuk. Bijzonder mooi of ‘next-gen’ ziet Infinite er misschien (nog) niet uit, al zorgt de juiste lichtinval bij vlagen weldegelijk voor sfeervolle plaatjes. Bovendien: met een framerate van (bijna) 120fps kunnen we best leven met wat minder grafisch geweld.

©GMRimport

Nieuwe wapens en gadgets

Sommige nieuwe wapens daarentegen weten nog niet te overtuigen. De nieuwe shotgun, de CQS48 Bulldog, blijkt zeker extreem effectief op korte afstand, maar komt audiovisueel niet zo over. De shotgun geeft nauwelijks terugslag en klinkt als een proppenschieter. Dat terwijl de audio van Infinite verder juist zo uitblinkt; sla met de Gravity Hammer op de grond en je wordt getrakteerd op een orkaan van geluid. Ook de nieuwe VK78 Commando, een soort halfautomatische karabijn, heeft heus tactische voordelen, maar ziet er behoorlijk inspiratieloos uit. Wapens van de Brutes, zoals de Ravager en Skewer, zijn dan wel weer een stuk origineler en authentieker.

De grappling hook was ook aanwezig in de Technical Preview, zij het maar op één map. Bij de onthulling vorig jaar werd daar veel over gesproken, maar vooralsnog lijkt dat niet bepaald een game changer te zijn. De gadget is beschikbaar als pick up, net als granaten en statische schilden. Je kan ‘m maar drie keer gebruiken, maar de map in kwestie was zo goed ontworpen voor traditioneel springen, dat we de toegevoegde waarde in de grappling hook niet echt zagen. Maar goed, we hebben er natuurlijk ook nog geen Grunts mee de afgrond in gelanceerd!

©GMRimport

Spirituele reboot

Desondanks – of misschien wel juist doordat de nieuwe wapens en gadgets niet disruptief zijn – vind ik Halo Infinite tot nu toe een van de leukere Halo’s om te spelen. De ervaring leert dat zeker bij Halo de smaken heel erg verschillen. De een zweert bij de klassiekers van Bungie en de ander weet niet beter dan dat er sprint en zoom in de game zitten. Het is lastig om daar een middenweg tussen te vinden, maar de Halo Infinite-multiplayer lijkt het predicaat ‘spirituele reboot’ voorzichtig waar te maken. Het is alsof 343 Industries zichzelf niet heeft afgevraagd hoe een vervolg op Halo 5 er anno 2021 uit zou moeten zien, maar hoe een vervolg op Halo Reach – de laatste Halo onder de banieren van Bungie – zou zijn. Het voorlopige resultaat mag er zeker zijn.

©GMRimport

Halo Infinite komt later dit jaar uit op Xbox-consoles en pc. De multiplayer wordt free-to-play.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!