Halo Infinite is een reboot met een valse start
Nieuws

Halo Infinite is een reboot met een valse start

Tijdens de Xbox Games Showcase toonde Microsoft eindelijk gameplay van Halo Infinite. De reacties op het internet zijn zeker niet onverdeeld. Toen we vlak na de Showcase in gesprek gingen met onder andere het studiohoofd van ontwikkelaar 343 Industries, hadden we dus meer dan genoeg gesprekstof.

Halo Infinite speelt zich ongeveer anderhalf jaar na het einde van Halo 5: Guardians af. The Banished, die we eerder dan weer juist zagen in Halo Wars 2, hebben de mensheid verslagen en een titulaire Halo veroverd. The Banished zijn heel zorgvuldig als ‘nieuwe’ vijand gekozen, vertelt Paul Crocker, Associate Creative Director van Halo Infinite. Infinite is volgens 343 namelijk echt een spirituele reboot van de serie.

©GMRimport

Nostalgisch

De game moet daardoor herkenbaar zijn voor de fans en een nostalgisch gevoel opwekken, en tegelijkertijd een beetje anders zijn. The Banished passen perfect in dat plaatje: we zien klassieke vijanden zoals Grunts, Elites en Brutes, maar met nieuwe wapens en uitrusting. Ook hanteren ze brutere tactieken. Zo smijt een Brute op een gegeven moment een Suicide Grunt richting Chief, als een soort gigantische granaat.

Over de setting wil 343 verder momenteel nog weinig kwijt. De Brute op het einde heet War Chief Escharum en is de commandant van The Banished op de Halo, dus hij speelt ongetwijfeld een grote rol. Wie de genoemde ‘Harbinger’ is blijft ook nog even in nevelen gehuld, al hint Crocker voorzichtig dat het om Cortana gaat.

Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op.

-

100% Master Chief

Of we andere bekende personages terug gaan zien weten we nog niet, maar we zullen in ieder geval niet opnieuw als Spartan Locke of The Arbiter spelen: Chief is het enige speelbare personage, verzekert Crocker ons stellig. ”Infinite is een liefdesbrief aan Halo”, voegt studiohoofd Chris Lee daar aan toe. “Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt. Dat is altijd ons doel geweest.”

De openwereldopzet is wat dat betreft geen rare keuze. De gameplay doet heel erg denken aan het begin van Combat Evolved, wanneer je uit een neergestorte Pelican stapt en voor het eerst voet zet op de ringwereld. Ook andere levels zoals ‘The Silent Cartographer’ en ‘Assault on the Control Room’ waren in feite al wijd opgezette sandboxes waar je een bepaalde mate van vrijheid had.

De nieuwe grijphaak, die in Halo Infinite de Grappleshot wordt genoemd, speelt daarbij een belangrijke rol. Met de grijphaak kan Chief om te beginnen objecten naar zich toe trekken of juist zichzelf richting een vijand lanceren, waarna je uiteraard meteen een rake klap kan uitdelen of een granaat kan planten. De grijphaak wordt echter ook gebruikt om makkelijker rond te klimmen. In het menu zien we bovendien een tabje met ‘Upgrades’, dus wellicht heeft Chief nog wel meer troeven achter de hand.

©GMRimport

Grafisch niet next-gen

Fans zijn nog niet onverdeeld positief over de grijphaak, maar nog negatiever is men over de graphics. 343 Industries legt uit dat er gekozen is voor een uitgesproken grafische stijl die ook weer past bij deze spirituele reboot. De uitgesproken felle kleuren roepen wat dat betreft zeker een nostalgisch gevoel op. Als we de trailer nader bekijken in 4K, blijkt dat er toch best veel details zitten in bijvoorbeeld Chief’s armor, zoals krassen en verfstructuur. Toch valt niet te ontkennen dat door de pop-in en statische begroeiing Halo Infinite het ‘wow-effect’ mist dat je bij een titel van dit kaliber mag verwachten, zeker als meest prominente lanceringstitel van een nieuwe Xbox-console.

Deze spirituele reboot maakt wat dat betreft een valse start. De beelden wekken zeker nostalgie op, maar claimen dat het spel zelf ook negentien jaar oud lijkt is té makkelijk. De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn, al kunnen we dat niet bevestigen. Er is hoe dan ook nog werk aan de winkel voor 343, zeker aangezien ze Halo Infinite als een platform willen neerzetten dat wel tien jaar meegaat. Om de fanbase niet te segmenteren, wil 343 Infinite blijven ondersteunen met nieuwe content, zowel qua singleplayer als multiplayer.

©GMRimport

Multiplayer

Die multiplayer is verder nog helemaal niet getoond. 343 belooft daar binnenkort op terug te komen. Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op. Ze leren in Redmond dus zeker van de foute ontwikkelkeuzes die gemaakt zijn tijdens Halo 5: Guardians. Nu is het hopen dat met de gekozen grafische stijl en de grijphaak daar geen nieuwe foute keuzes voor in de plaats komen.

Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!