Halo Infinite is een reboot met een valse start
Nieuws

Halo Infinite is een reboot met een valse start

Tijdens de Xbox Games Showcase toonde Microsoft eindelijk gameplay van Halo Infinite. De reacties op het internet zijn zeker niet onverdeeld. Toen we vlak na de Showcase in gesprek gingen met onder andere het studiohoofd van ontwikkelaar 343 Industries, hadden we dus meer dan genoeg gesprekstof.

Halo Infinite speelt zich ongeveer anderhalf jaar na het einde van Halo 5: Guardians af. The Banished, die we eerder dan weer juist zagen in Halo Wars 2, hebben de mensheid verslagen en een titulaire Halo veroverd. The Banished zijn heel zorgvuldig als ‘nieuwe’ vijand gekozen, vertelt Paul Crocker, Associate Creative Director van Halo Infinite. Infinite is volgens 343 namelijk echt een spirituele reboot van de serie.

©GMRimport

Nostalgisch

De game moet daardoor herkenbaar zijn voor de fans en een nostalgisch gevoel opwekken, en tegelijkertijd een beetje anders zijn. The Banished passen perfect in dat plaatje: we zien klassieke vijanden zoals Grunts, Elites en Brutes, maar met nieuwe wapens en uitrusting. Ook hanteren ze brutere tactieken. Zo smijt een Brute op een gegeven moment een Suicide Grunt richting Chief, als een soort gigantische granaat.

Over de setting wil 343 verder momenteel nog weinig kwijt. De Brute op het einde heet War Chief Escharum en is de commandant van The Banished op de Halo, dus hij speelt ongetwijfeld een grote rol. Wie de genoemde ‘Harbinger’ is blijft ook nog even in nevelen gehuld, al hint Crocker voorzichtig dat het om Cortana gaat.

Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op.

-

100% Master Chief

Of we andere bekende personages terug gaan zien weten we nog niet, maar we zullen in ieder geval niet opnieuw als Spartan Locke of The Arbiter spelen: Chief is het enige speelbare personage, verzekert Crocker ons stellig. ”Infinite is een liefdesbrief aan Halo”, voegt studiohoofd Chris Lee daar aan toe. “Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt. Dat is altijd ons doel geweest.”

De openwereldopzet is wat dat betreft geen rare keuze. De gameplay doet heel erg denken aan het begin van Combat Evolved, wanneer je uit een neergestorte Pelican stapt en voor het eerst voet zet op de ringwereld. Ook andere levels zoals ‘The Silent Cartographer’ en ‘Assault on the Control Room’ waren in feite al wijd opgezette sandboxes waar je een bepaalde mate van vrijheid had.

De nieuwe grijphaak, die in Halo Infinite de Grappleshot wordt genoemd, speelt daarbij een belangrijke rol. Met de grijphaak kan Chief om te beginnen objecten naar zich toe trekken of juist zichzelf richting een vijand lanceren, waarna je uiteraard meteen een rake klap kan uitdelen of een granaat kan planten. De grijphaak wordt echter ook gebruikt om makkelijker rond te klimmen. In het menu zien we bovendien een tabje met ‘Upgrades’, dus wellicht heeft Chief nog wel meer troeven achter de hand.

©GMRimport

Grafisch niet next-gen

Fans zijn nog niet onverdeeld positief over de grijphaak, maar nog negatiever is men over de graphics. 343 Industries legt uit dat er gekozen is voor een uitgesproken grafische stijl die ook weer past bij deze spirituele reboot. De uitgesproken felle kleuren roepen wat dat betreft zeker een nostalgisch gevoel op. Als we de trailer nader bekijken in 4K, blijkt dat er toch best veel details zitten in bijvoorbeeld Chief’s armor, zoals krassen en verfstructuur. Toch valt niet te ontkennen dat door de pop-in en statische begroeiing Halo Infinite het ‘wow-effect’ mist dat je bij een titel van dit kaliber mag verwachten, zeker als meest prominente lanceringstitel van een nieuwe Xbox-console.

Deze spirituele reboot maakt wat dat betreft een valse start. De beelden wekken zeker nostalgie op, maar claimen dat het spel zelf ook negentien jaar oud lijkt is té makkelijk. De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn, al kunnen we dat niet bevestigen. Er is hoe dan ook nog werk aan de winkel voor 343, zeker aangezien ze Halo Infinite als een platform willen neerzetten dat wel tien jaar meegaat. Om de fanbase niet te segmenteren, wil 343 Infinite blijven ondersteunen met nieuwe content, zowel qua singleplayer als multiplayer.

©GMRimport

Multiplayer

Die multiplayer is verder nog helemaal niet getoond. 343 belooft daar binnenkort op terug te komen. Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op. Ze leren in Redmond dus zeker van de foute ontwikkelkeuzes die gemaakt zijn tijdens Halo 5: Guardians. Nu is het hopen dat met de gekozen grafische stijl en de grijphaak daar geen nieuwe foute keuzes voor in de plaats komen.

Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei
Nieuws

Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei

Daarnaast is Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics nu ook op Xbox One verkrijgbaar

Capcom Fighting Collection 2 komt op 16 mei uit voor consoles en pc, zo kondigde Capcom eerder deze week tijdens een livestream aan.

Het was al bekend dat de collectie er aan zat te komen, maar nu is er dus een precieze releasedatum bekend. De collectie bevat de volgende games:

  • Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 Pro

  • Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001

  • Capcom Fighting Evolution

  • Street Fighter Alpha 3 UPPER

  • Project Justice

  • Power Stone

  • Power Stone 2

  • Plasma Sword: Nightmare of Bilstein

Alle spellen worden uitgerust met rollback netcode en online multiplayer. Ook zijn er trainingsmodi voor spelers om in te oefenen. De collectie verschijnt op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Overigens is sinds gisteren ook Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics verkrijgbaar op Xbox One, nadat de collectie vorig jaar al op PlayStation 4, Switch en Steam verscheen. Deze games zitten in de collectie:

  • X-Men Children of the Atom

  • Marvel Super Heroes

  • X-Men vs. Street Fighter

  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter

  • Marvel vs. Capcom Clash of Super Heroes

  • Marvel vs. Capcom 2 New Age of Heroes

  • The Punisher

  • Capcom Fighting Collection 2

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken
Nieuws

Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken

De koerswijziging heeft ontslagen tot gevolg

Het Britse Sumo Digital, onder andere bekend van de Sonic Racing-spellen en Snake Pass, heeft aangegeven geen games meer gebaseerd op originele IP's te ontwikkelen. Dit resulteert tevens in een onbekend aantal ontslagen.

Het bedrijf gaat zich voorts alleen richten op het ontwikkelen van games voor partners. In een statement laat de ontwikkelaar weten dit besluit te hebben genomen om "onze creatieve ambities en de commerciële realiteiten te balanceren en zo voor stabiliteit en succes op de lange termijn te zorgen".

Sumo Digital staat vooral bekend om games die voor andere bedrijven zijn ontwikkeld. Denk naast de Sonic Racing-games bijvoorbeeld ook aan Sackboy: A Big Adventure. Ook hielp het bedrijf mee aan titels als Crackdown 3 en LittleBigPlanet 3. Het bedrijf heeft echter ook eigen IP ontwikkeld, zoals Snake Pass. VGC laat weten te hebben vernomen dat er recentelijk nog meerdere originele projecten in ontwikkeling waren bij Sumo.

De ontwikkelaar laat weten dat deze verandering in strategie "een impact zal hebben op onze studio's en werknemers. We willen de impact zoveel mogelijk minimaliseren en alle opties onderzoeken om talent vast te houden, en degenen die getroffen worden ondersteunen met transparantie, hulp en compassie."

Vorig jaar werd al vijftien procent van de werknemers van Sumo Group - de overkoepelende naam van alle studio's die onder Sumo Digital vallen - ontslagen. Ook The Chinese Room (Little Orpheus, Dear Esther) valt onder Sumo Group. In 2022 werd Sumo Group overgenomen door het Chinese Tencent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!