Halo Infinite is een reboot met een valse start
Nieuws

Halo Infinite is een reboot met een valse start

Tijdens de Xbox Games Showcase toonde Microsoft eindelijk gameplay van Halo Infinite. De reacties op het internet zijn zeker niet onverdeeld. Toen we vlak na de Showcase in gesprek gingen met onder andere het studiohoofd van ontwikkelaar 343 Industries, hadden we dus meer dan genoeg gesprekstof.

Halo Infinite speelt zich ongeveer anderhalf jaar na het einde van Halo 5: Guardians af. The Banished, die we eerder dan weer juist zagen in Halo Wars 2, hebben de mensheid verslagen en een titulaire Halo veroverd. The Banished zijn heel zorgvuldig als ‘nieuwe’ vijand gekozen, vertelt Paul Crocker, Associate Creative Director van Halo Infinite. Infinite is volgens 343 namelijk echt een spirituele reboot van de serie.

Nostalgisch

De game moet daardoor herkenbaar zijn voor de fans en een nostalgisch gevoel opwekken, en tegelijkertijd een beetje anders zijn. The Banished passen perfect in dat plaatje: we zien klassieke vijanden zoals Grunts, Elites en Brutes, maar met nieuwe wapens en uitrusting. Ook hanteren ze brutere tactieken. Zo smijt een Brute op een gegeven moment een Suicide Grunt richting Chief, als een soort gigantische granaat.

Over de setting wil 343 verder momenteel nog weinig kwijt. De Brute op het einde heet War Chief Escharum en is de commandant van The Banished op de Halo, dus hij speelt ongetwijfeld een grote rol. Wie de genoemde ‘Harbinger’ is blijft ook nog even in nevelen gehuld, al hint Crocker voorzichtig dat het om Cortana gaat.

Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op.

-

100% Master Chief

Of we andere bekende personages terug gaan zien weten we nog niet, maar we zullen in ieder geval niet opnieuw als Spartan Locke of The Arbiter spelen: Chief is het enige speelbare personage, verzekert Crocker ons stellig. ”Infinite is een liefdesbrief aan Halo”, voegt studiohoofd Chris Lee daar aan toe. “Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt. Dat is altijd ons doel geweest.”

De openwereldopzet is wat dat betreft geen rare keuze. De gameplay doet heel erg denken aan het begin van Combat Evolved, wanneer je uit een neergestorte Pelican stapt en voor het eerst voet zet op de ringwereld. Ook andere levels zoals ‘The Silent Cartographer’ en ‘Assault on the Control Room’ waren in feite al wijd opgezette sandboxes waar je een bepaalde mate van vrijheid had.

De nieuwe grijphaak, die in Halo Infinite de Grappleshot wordt genoemd, speelt daarbij een belangrijke rol. Met de grijphaak kan Chief om te beginnen objecten naar zich toe trekken of juist zichzelf richting een vijand lanceren, waarna je uiteraard meteen een rake klap kan uitdelen of een granaat kan planten. De grijphaak wordt echter ook gebruikt om makkelijker rond te klimmen. In het menu zien we bovendien een tabje met ‘Upgrades’, dus wellicht heeft Chief nog wel meer troeven achter de hand.

Grafisch niet next-gen

Fans zijn nog niet onverdeeld positief over de grijphaak, maar nog negatiever is men over de graphics. 343 Industries legt uit dat er gekozen is voor een uitgesproken grafische stijl die ook weer past bij deze spirituele reboot. De uitgesproken felle kleuren roepen wat dat betreft zeker een nostalgisch gevoel op. Als we de trailer nader bekijken in 4K, blijkt dat er toch best veel details zitten in bijvoorbeeld Chief’s armor, zoals krassen en verfstructuur. Toch valt niet te ontkennen dat door de pop-in en statische begroeiing Halo Infinite het ‘wow-effect’ mist dat je bij een titel van dit kaliber mag verwachten, zeker als meest prominente lanceringstitel van een nieuwe Xbox-console.

Deze spirituele reboot maakt wat dat betreft een valse start. De beelden wekken zeker nostalgie op, maar claimen dat het spel zelf ook negentien jaar oud lijkt is té makkelijk. De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn, al kunnen we dat niet bevestigen. Er is hoe dan ook nog werk aan de winkel voor 343, zeker aangezien ze Halo Infinite als een platform willen neerzetten dat wel tien jaar meegaat. Om de fanbase niet te segmenteren, wil 343 Infinite blijven ondersteunen met nieuwe content, zowel qua singleplayer als multiplayer.

Multiplayer

Die multiplayer is verder nog helemaal niet getoond. 343 belooft daar binnenkort op terug te komen. Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op. Ze leren in Redmond dus zeker van de foute ontwikkelkeuzes die gemaakt zijn tijdens Halo 5: Guardians. Nu is het hopen dat met de gekozen grafische stijl en de grijphaak daar geen nieuwe foute keuzes voor in de plaats komen.

Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch
Nieuws

Oorspronkelijke Stalker-games komen eerder dan verwacht naar Switch

31 oktober

De drie oorspronkelijke Stalker-games verschijnen op 31 oktober voor de Nintendo Switch.

Het gaat om de Stalker: Legends of the Zone Trilogy, die afgelopen maart al voor PlayStation en Xbox verscheen. De collectie bevat de games Shadow of Chornobyl, Clear Sky en Call of Pripyat.

Eerder werd nog bekendgemaakt dat de trilogie in november naar de Nintendo Switch zou komen, maar de releasedatum is dus iets vervroegd. De drie games zullen ook afzonderlijk te koop zijn voor 19,99 euro per stuk.

Deze versies van de klassieke games zijn volgens ontwikkelaar GSC Game World volledig geoptimaliseerd voor de Switch. Zo hebben de games gyroscopisch richten en een touch-inteface en -besturing.

GSC Game World is ondertussen druk bezig met het vervolg. Stalker 2 is een aantal keer uitgesteld, maar moet op 20 november verschijnen op pc en Xbox Series-consoles. De game zal bij release ook direct via Game Pass beschikbaar zijn.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen
Nieuws

Nintendo onthult wekker die reageert op bewegingen

Wakker worden!

Nintendo heeft een nieuw stukje hardware aangekondigd: een wekker die op je bewegingen reageert.

De wekker heet Nintendo Sound Clock: Alarmo en kan je 's ochtends wakker maken met geluiden uit allerlei verschillende Nintendo-games. Je kunt uit 35 scènes kiezen die zijn geïnspireerd door vijf Nintendo-titels: Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure.

's Avonds zet je je wekken, en 's ochtends word je gewekt met geluiden en muziek uit de scène die je hebt gekozen. Zo kun je wakker worden met geluiden uit het Mushroom Kingdom met Mario en zijn vrienden, de dag beginnen met Link en Zelda of opstaan met de Inklings uit Splatoon.

Alarmo heeft daarnaast motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kun je de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door gewoon op te staan.

Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over je slaap bij, zodat je kunt zien hoeveel je beweegt in je slaap. Ook kun je 's avonds rustgevende geluiden aanzetten om bij in slaap te vallen.

Als je je Nintendo-account aan de wekker linkt, kun je op een later moment ook nog scènes uit Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons downloaden. Deze komen op een later moment als gratis updates beschikbaar.

De Nintendo Sound Clock: Alarmo moet ergens begin 2025 uitkomen. Nintendo Switch Online-leden kunnen hem al eerder kopen als een exclusieve tijdelijke deal via My Nintendo Store vanaf later deze week. Een prijs voor Europa is op dit moment nog niet bekend, maar in Amerika zal de wekken 99,99 dollar kosten.

Nintendo heeft een uitgebreide video gedeeld, waarin wordt uitgelegd hoe Alarmo precies werkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt
Nieuws

Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt

Oeps

De remake van Silent Hill 2, die gisteren is uitgekomen, heeft een snelle patch gekregen om er mogelijk een grote fout in de ondertiteling stond.

Het gaat om de Italiaanse ondertiteling, die aan het begin van de game al een gigantische spoiler zou verklappen. Hoofdpersoon James, die op zoek is naar zijn vrouw Mary, vindt aan het begin van het spel een radio die hem helpt om monsters op te sporen. Als hij die voor het eerst oppakt, zijn een paar regels tekst te horen van Mary. De audio is hevig verstoord door ruis en nauwelijks te verstaan.

De ondertiteling lost dat in de meeste talen op door slechts een paar letters weer te geven met een hoop puntjes. De Italiaanse versie vertaalde een van de zinnen blijkbaar per ongeluk, waarmee het uiteindelijke lot van Mary - en de grootste plottwist van de game - wordt verklapt.

Italiaanse spelers wordt dus aangeraden om de net uitgebrachte patch 1.003.000 te downloaden voordat ze aan de slag gaan. De fout werd aangehaald door een speler op Reddit (pas op voor spoilers), die zegt de ontwikkelaar erop te hebben aangesproken, waarna het met een patch kon worden verholpen.

Silent Hill 2 is afgelopen dinsdag uitgekomen op PlayStation 5 en pc. De game kan op goede kritieken rekenen: het gemiddelde op Metacritic is op moment van schrijven een 86.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!