Halo Infinite is een reboot met een valse start
Tijdens de Xbox Games Showcase toonde Microsoft eindelijk gameplay van Halo Infinite. De reacties op het internet zijn zeker niet onverdeeld. Toen we vlak na de Showcase in gesprek gingen met onder andere het studiohoofd van ontwikkelaar 343 Industries, hadden we dus meer dan genoeg gesprekstof.
Halo Infinite speelt zich ongeveer anderhalf jaar na het einde van Halo 5: Guardians af. The Banished, die we eerder dan weer juist zagen in Halo Wars 2, hebben de mensheid verslagen en een titulaire Halo veroverd. The Banished zijn heel zorgvuldig als ‘nieuwe’ vijand gekozen, vertelt Paul Crocker, Associate Creative Director van Halo Infinite. Infinite is volgens 343 namelijk echt een spirituele reboot van de serie.
©GMRimport
Nostalgisch
De game moet daardoor herkenbaar zijn voor de fans en een nostalgisch gevoel opwekken, en tegelijkertijd een beetje anders zijn. The Banished passen perfect in dat plaatje: we zien klassieke vijanden zoals Grunts, Elites en Brutes, maar met nieuwe wapens en uitrusting. Ook hanteren ze brutere tactieken. Zo smijt een Brute op een gegeven moment een Suicide Grunt richting Chief, als een soort gigantische granaat.
Over de setting wil 343 verder momenteel nog weinig kwijt. De Brute op het einde heet War Chief Escharum en is de commandant van The Banished op de Halo, dus hij speelt ongetwijfeld een grote rol. Wie de genoemde ‘Harbinger’ is blijft ook nog even in nevelen gehuld, al hint Crocker voorzichtig dat het om Cortana gaat.
Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op.
-
100% Master Chief
Of we andere bekende personages terug gaan zien weten we nog niet, maar we zullen in ieder geval niet opnieuw als Spartan Locke of The Arbiter spelen: Chief is het enige speelbare personage, verzekert Crocker ons stellig. ”Infinite is een liefdesbrief aan Halo”, voegt studiohoofd Chris Lee daar aan toe. “Het moet voelen alsof je Halo: Combat Evolved weer speelt. Dat is altijd ons doel geweest.”
De openwereldopzet is wat dat betreft geen rare keuze. De gameplay doet heel erg denken aan het begin van Combat Evolved, wanneer je uit een neergestorte Pelican stapt en voor het eerst voet zet op de ringwereld. Ook andere levels zoals ‘The Silent Cartographer’ en ‘Assault on the Control Room’ waren in feite al wijd opgezette sandboxes waar je een bepaalde mate van vrijheid had.
De nieuwe grijphaak, die in Halo Infinite de Grappleshot wordt genoemd, speelt daarbij een belangrijke rol. Met de grijphaak kan Chief om te beginnen objecten naar zich toe trekken of juist zichzelf richting een vijand lanceren, waarna je uiteraard meteen een rake klap kan uitdelen of een granaat kan planten. De grijphaak wordt echter ook gebruikt om makkelijker rond te klimmen. In het menu zien we bovendien een tabje met ‘Upgrades’, dus wellicht heeft Chief nog wel meer troeven achter de hand.
©GMRimport
Grafisch niet next-gen
Fans zijn nog niet onverdeeld positief over de grijphaak, maar nog negatiever is men over de graphics. 343 Industries legt uit dat er gekozen is voor een uitgesproken grafische stijl die ook weer past bij deze spirituele reboot. De uitgesproken felle kleuren roepen wat dat betreft zeker een nostalgisch gevoel op. Als we de trailer nader bekijken in 4K, blijkt dat er toch best veel details zitten in bijvoorbeeld Chief’s armor, zoals krassen en verfstructuur. Toch valt niet te ontkennen dat door de pop-in en statische begroeiing Halo Infinite het ‘wow-effect’ mist dat je bij een titel van dit kaliber mag verwachten, zeker als meest prominente lanceringstitel van een nieuwe Xbox-console.
Deze spirituele reboot maakt wat dat betreft een valse start. De beelden wekken zeker nostalgie op, maar claimen dat het spel zelf ook negentien jaar oud lijkt is té makkelijk. De demo draaide overigens op een pc en niet op echte Xbox Series X-hardware, en ray-tracing wordt pas later als update toegevoegd. Ook zou de build enkele maanden oud zijn, al kunnen we dat niet bevestigen. Er is hoe dan ook nog werk aan de winkel voor 343, zeker aangezien ze Halo Infinite als een platform willen neerzetten dat wel tien jaar meegaat. Om de fanbase niet te segmenteren, wil 343 Infinite blijven ondersteunen met nieuwe content, zowel qua singleplayer als multiplayer.
©GMRimport
Multiplayer
Die multiplayer is verder nog helemaal niet getoond. 343 belooft daar binnenkort op terug te komen. Eén ding weten we wel alvast: Halo Infinite ondersteunt ‘gewoon’ weer splitscreen co-op. Ze leren in Redmond dus zeker van de foute ontwikkelkeuzes die gemaakt zijn tijdens Halo 5: Guardians. Nu is het hopen dat met de gekozen grafische stijl en de grijphaak daar geen nieuwe foute keuzes voor in de plaats komen.
Halo Infinite komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X, Xbox One en pc.