Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel 1943: Rise of Hydra-makers mikken op release rond de feestdagen
Nieuws

Marvel 1943: Rise of Hydra-makers mikken op release rond de feestdagen

'We denken aan een kerstsituatie'

Het is de bedoeling dat Marvel 1943: Rise of Hydra rond de aankomende feestdagen uitkomt.

Dat heeft Khary Payton, die Marvel-held Black Panther speelt in de aankomende game, onthuld aan The Direct. "We werken er aan. We gokken op dit jaar... we denken aan een kerstsituatie. Ik ben erg enthousiast." Dit is natuurlijk geen bevestiging dat de game ook daadwerkelijk rond de feestdagen in de winkels ligt, maar het is wel duidelijk dat dit het doel is.

In 2022 werd de toen nog naamloze Marvel-game van ontwikkelaar Skydance New Media al aangekondigd. Toen was al bekend dat het spel zich tijdens de Tweede Wereldoorlog zou afspelen en superhelden als Captain America en Black Panther zou bevatten. Afgelopen jaar werden de eerste beelden (die hieronder nogmaals te zien zijn) en meer details van de game onthuld. Naast Black Panther en Captain America besturen spelers ook de Amerikaanse soldaat Gabriel Jones en Nanali, de leider van het Wakanda Spy Network.

De game draait op Unreal Engine 5 en komt naar moderne platforms - specifieke consoles zijn nog niet bekend. Aan het hoofd van de ontwikkeling staat Amy Hennig, die voorheen werkzaam was bij Naughty Dog en de oorspronkelijke Uncharted-games regisseerde.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Analist verwacht prijs van 100 dollar of meer voor Grand Theft Auto 6
Nieuws

Analist verwacht prijs van 100 dollar of meer voor Grand Theft Auto 6

Take-Two zou er mee wegkomen dankzij de integratie van GTA Online

Game-industrie-analist Michael Pachter claimt dat Take-Two mogelijk "100 dollar of meer" gaat vragen voor Grand Theft Auto 6.

Dat meldde de Wedbush Securities-analist (via VGC). "We denken dat het bedrijf plannen heeft om de game voor een voorheen ongehoorde prijs te verkopen, en verwachten dat het management consumenten kan motiveren om 100 dollar of meer per game uit te geven door ze veel in-game geld te bieden om in GTA Online uit te geven."

Pachter vervolgde over de mogelijkheid dat er een nieuwe GTA Online-modus bij GTA 6 geleverd wordt: "Er is precedent voor het integreren van een online game-ervaring binnen een premium game, zoals Activision met zowel Call of Duty Warzone en Call of Duty Mobile heeft gedaan voor de release van de jaarlijkse premium Call of Duty-game. Bij Activision heeft deze integratie voor een stijging van 40 procent qua verkoop van premium Call of Duty-games gezorgd. Bij Take-Two denken we dat een succesvolle integratie van GTA Online in GTA 6 voor een prijs van 100 dollar voor de game kan zorgen."

Het is niet voor het eerst dat een prijs van 100 dollar voor Grand Theft Auto 6 wordt aangehaald. Analist Matthew Ball van Epyllion meldde begin dit jaar al dat de game-industrie "hoopt" dat er voor een dergelijke prijs wordt gekozen, zodat andere ontwikkelaars kunnen volgen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Het spel komt ergens aankomend najaar naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!