Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-thema's gebaseerd op oude consoles verdwijnen, maar keren terug
Nieuws

PS5-thema's gebaseerd op oude consoles verdwijnen, maar keren terug

Sony heeft geen plannen voor nieuwe thema's

De thema's en het opstartscherm op PlayStation 5 gebaseerd op oude PlayStation-consoles worden vandaag verwijderd. Sony belooft echter dat ze terugkeren en dan voorgoed gebruikt kunnen worden.

Sinds afgelopen december konden PS5-eigenaren kiezen uit een speciaal opstartscherm en verschillende besturingssysteemthema's gebaseerd op oude PlayStation-consoles om het dertigjarige jubileum van PlayStation te vieren.

Vandaag worden deze thema's en opstartscherm verwijderd. Het bedrijf laat echter weten dat ze wel weer terugkeren dankzij positieve reacties. Sony benadrukt dat er geen plannen zijn om nieuwe thema's toe te voegen. Wanneer deze thema's precies terugkeren is nog niet bekend.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 en GTA 6 Online worden mogelijk los van elkaar verkocht
Nieuws

Grand Theft Auto 6 en GTA 6 Online worden mogelijk los van elkaar verkocht

Voormalige Rockstar-werknemer verwacht een stabiele 30 fps op consoles

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht.

Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Volgens hem moet Rockstar Games rekening houden met het meenemen van de kosten van de online modus in de uiteindelijke prijs van de game, maar kan de ontwikkelaar er voor kiezen om de singleplayercampagne de online modus los te verkopen. Op die manier kunnen spelers kiezen voor welke ervaring ze willen gaan en zo geld besparen. Tegelijkertijd kan het een manier zijn voor Rockstar om de prijs van de game niet te hoog uit te laten vallen.

Grand Theft Auto 5 werd op release geleverd met GTA Online, de online modus van de game waarin spelers met en tegen elkaar de spelwereld verkennen. De laatste jaren zijn de singleplayercampagne en de online modus digitaal los te koop.

Voormalige Rockstar Games-animator Mike York meldt daarnaast (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden. Hoe dan ook is al het bovenstaande niet officieel door Rockstar bevestigd.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en uitgever Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!