PlayStation stelt helft van twaalf geplande live-service games uit
Nieuws

PlayStation stelt helft van twaalf geplande live-service games uit

Tot en met maart 2026 moeten er zes live-service games verschijnen

Sony PlayStation heeft de helft van twaalf geplande live-service games intern uitgesteld.

Dat heeft het bedrijf aangekondigd tijdens het bekendmaken van diens kwartaalcijfers. Eerder liet Sony weten dat het tot en met maart 2026 twaalf verschillende live-service games wilde uitbrengen. Zes daarvan komen nu dus pas daarna uit.

Eerder dit jaar bleek al dat er samen werd gewerkt met Destiny-ontwikkelaar Bungie - inmiddels ook onderdeel van PlayStation Studios - om kritisch te kijken naar de live-service games die bij het bedrijf in ontwikkeling zijn. COO en CFO Hiroki Totoki liet tijdens een gesprek met investeerders (via VGC) weten dat deze kwaliteitscontrole voor de uitgestelde games heeft gezorgd.

"We proberen op deze manier te zorgen dat (deze games) zo lang mogelijk door gamers gespeeld kunnen worden. Van de twaalf games, zullen er zes voor april 2026 uitkomen - dat is ons huidige plan. We werken nog aan de zes overige titels."

Eerder bleek al dat Naughty Dog meer tijd nodig had voor de The Last of Us-multiplayergame - een van de live-service games van PlayStation. Sindsdien gaan er geruchten over ontslagen bij de studio en een mogelijke stilstand van de ontwikkeling van het spel, maar onlangs werd bevestigd dat de game nog altijd in ontwikkeling is.

Een andere live-service game in ontwikkeling is Marathon van Bungie. Bij die studio vielen er onlangs ook ontslagen, en volgens geruchten is Marathon dan ook uitgesteld. Verder zijn er live-service games als Fairgames (Haven Studios) en Helldivers 2 (Arrowhead Game Studios) in ontwikkeling bij Sony. Guerrilla weekt aan een live-service game in de Horizon-franchise. Ook de MLB: The Show-spellen worden onder live-service geschaard.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error