Hideo Kojima: 'Je moeder denkt dat Physint een film is'
Nieuws

Hideo Kojima: 'Je moeder denkt dat Physint een film is'

De ontwikkelaar benadrukt dat het wel een game wordt

Volgens Hideo Kojima zal iemand die binnen komt lopen en ziet dat zijn aankomende game Physint wordt gespeeld, denken dat er naar een film wordt gekeken.

Dat meldt hij in een uitgebreide YouTube-video waarin de Japanse ontwikkelaar vertelt over zijn werkwijze en aankomende projecten. Physint is een nieuwe game die onlangs tijdens de State of Play werd aangekondigd. Naar eigen zeggen wordt het een "next-generation actie-spionagegame" en een volledig nieuwe IP. Volgens Kojima moet het de grenzen tussen games en films vervagen door de nieuwste technologie in te zetten en graphics die dicht bij echte beelden komen te tonen.

In de nieuwe video schept hij iets meer duidelijkheid over Physint. "Natuurlijk wordt het een game. Maar als je moeder binnen komt lopen en ziet dat je het spel speelt, denkt ze dat je naar een film kijkt."

Kojima staat vooral bekend om de Metal Gear-franchise, die hij onder toeziend oog van IP-eigenaar Konami maakte. Daar is Kojima echter al een tijdlang niet meer werkzaam. Daarom is het niet mogelijk voor hem om aan de Metal Gear-reeks verder te werken.

"Ik wil iets nieuws doen met een eigen IP", zo legt Kojima uit in de video. "Om mijzelf uit te dagen maakte ik eerst Death Stranding. Daarna maakte ik Death Stranding 2 om er een franchise van te maken. Toen wilde ik nog iets nieuws creëren, dus begon ik aan OD. Sindsdien zijn er veel nieuwe ideeën ontstaan. Maar de afgelopen acht jaar blijven fans maar vragen of ik een nieuwe Metal Gear wil ontwikkelen."

Kojima vertelt dat hij in 2020 ernstig ziek werd, waar hij zelfs een operatie voor moest ondergaan. "Ik heb zelfs een testament opgesteld. En toen besefte ik pas echt dat mensen uiteindelijk doodgaan. Ik ben vorig jaar 60 geworden en word over tien jaar 70. Ik hoop dat ik nooit met pensioen ga. Maar als fans zo graag (een nieuwe spionagegame) willen, moet ik daar gehoor aan geven."

Tijdens de State of Play werd ook aangekondigd dat Death Stranding 2 in 2025 op PlayStation 5 verschijnt. Daarover vertelt hij in de nieuwe video onder andere dat de game zich op een nieuw continent afspeelt, en dat spelers daarom voor het nieuwe bedrijf Drawbridge werken, in plaats van het door de Amerikanen gerunde UCA - anders zou het immers als een invasie kunnen worden gezien. Ook legt Kojima uit dat het schip waarop spelers vertoeven, genaamd Magellan als thuisbasis functioneert en dat wanneer men locaties aan het Chiral-netwerk verbindt, het schip tussen die locaties kan reizen.

De spelwereld verandert daarbij in realtime: natuurlijke elementen zoals aardbevingen, bosbranden en overstromingen hebben invloed op de gameplay. Verder kan hoofdpersonage Sam nu zijn rugzak lozen om zo makkelijker te bewegen en te vechten, kunnen spelers veel verschillende voertuigen in de game verwachten en zijn de beelden uit de trailer gecaptured op een PlayStation 5.

Zoals hierboven wordt vermeld werkt Kojima ook aan een Xbox-horrorgame genaamd OD. De nieuwe video waarin Kojima over zijn werkzaamheden vertelt kan hieronder bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!