'Er rolden koppen bij Sony door annulering The Last of Us-multiplayergame'
Honderden mensen werkten zo'n vier jaar aan het project
Volgens journalist Jason Schreier "rolden er een aantal koppen bij Sony" als gevolg van de annulering van de multiplayergame gebaseerd op de The Last of Us-franchise.
Toen The Last of Us: Part 2 in 2020 uitkwam, zat er in tegenstelling tot het eerste deel geen multiplayermodus inbegrepen bij het spel. Naughty Dog gaf aan een losstaande multiplayergame gebaseerd op The Last of Us te ontwikkelen. Eind vorig jaar werd aangekondigd dat het project was geannuleerd.
Bloomberg-journalist Jason Schreier, die over het algemeen goed op de hoogte is van de gang van zaken bij diverse ontwikkelstudio's ging recentelijk dieper in op de situatie tijdens de Friends Per Second-podcast. Daarin werd in eerste instantie gesproken over de recente ontslagronde bij Bungie en Sony's poging om zich meer op liveservicegames te richten.
Vervolgens praatte Schreier over hoe liveservicegames bij singleplayerstudio's ontstaan: "De lijst van games die zijn ontstaan als koerswijziging van singleplayerstudio's die liveservicegames wilden uitbrengen en uiteindelijk probleemgevallen bleken te zijn, is erg, erg lang. Ik heb denk ik over veel gevallen geschreven. De cyclus gaat als volgt: singleplayerstudio is enorm succesvol, probeert liveservice uit. Besteedt zeven jaren aan het maken van een liveservicegame die niemand wil. Liveservicegame komt uit, het is een fiasco."
Daarna stipte Schreier de geannuleerde The Last of Us-multiplayergame aan en meldde hij dat Naughty Dog deze situatie heeft vermeden omdat de game nooit is uitgekomen. Toch had de annulering gevolgen: "Naughty Dogs multiplatformgame was iets van vier jaar in ontwikkeling bij een team bestaande uit honderden. Dat is een duur kostenplaatje voor iets dat niet doorging. (...) Als gevolg rolden er wat koppen bij Sony."
Het is niet bekend waar Naughty Dog op dit moment aan werkt, al gaan er geruchten over een sciencefictionproject alsmede een nieuwe The Last of Us-game. De studio liet wel weten dat het niet altijd bekend zal staan als 'de The Last of Us-studio'.