Review: Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie
Reviews

Review: Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie

Voor ieder wat wilds

Een doorlopend narratief met spannende tussenfilmpjes, stembanden voor je zelfgemaakte personage, en een nog gestroomlijndere spelervaring. Dat zijn de ingrediënten waarmee ontwikkelaar Capcom een groter publiek wil trekken naar zijn jaagsimulator. Tegelijkertijd wil het veteranen bekoren met een nieuw blik aan monsters en verfijnde spelmechanieken. En dat lukt.

Monster Hunter heeft altijd een zekere intimiderende reputatie gehad. Het hakken op monsters en het smeden van uitrusting uit hun resten is niet wat nieuwkomers afschrikt, maar de complexe systemen en handelingen tussen de jachten door vormen vaak een onoverkomelijke drempel. Wilds haalt veel van die ballast weg, zonder in te leveren op de kern van de jacht.

Een verhaal om in te bijten

Een belangrijke stap daarin is de manier waarop het verhaal wordt gebracht. De game introduceert een cast van personages en geeft voor het eerst jouw eigen jager een actieve rol in het narratief. Je reist van gebied naar gebied, leert diverse culturen kennen en onderzoekt de verstoorde balans in het ecosysteem. Dit alles wordt verpakt in een milieuthema: jij en je gezelschap zijn hier niet alleen om te jagen, maar ook om de biodiversiteit te onderzoeken en in stand te houden. Een mooi excuus om vooral veel beesten uit te moorden.

De nieuwe aanpak zorgt ervoor dat missies vloeiend in elkaar overlopen, waardoor de jacht meer overkomt als een avontuurlijke expeditie. Dit alles wordt ondersteund door fraai geanimeerde tussenfilmpjes, expositiemissies en spectaculaire set pieces die je het gevoel geven een actie-avonturenspel te spelen. De toon slaat soms wat melodramatisch door, maar over het algemeen is het verhaal interessant en onderhoudend genoeg.

Watch on YouTube

Jagen zonder verzamelen

Al vanaf de eerste seconde dat je je personage mag besturen, wordt er een Seikret onder je kont geschoven. Dit reptielachtige rijdier representeert de meest ingrijpende veranderingen die je in Wilds te wachten staan. Niet alleen brengt deze Seikret je automatisch naar ieder doelwit, maar je kunt op zijn (of haar) rug ook allerlei handelingen uitvoeren die je kostbare tijd besparen. Denk bijvoorbeeld aan het slijpen of herladen van je wapen en het nuttigen van genezende drankjes. Zelfs ertsen, die je in eerdere delen toch echt met een pikhouweel moest verzamelen, pluk je nu in het voorbijgaan met een soort lasso vanuit je luie zadel.

Daarmee maakt Monster Hunter Wilds de baan vrij voor datgene waar de serie uiteindelijk om draait: het inbeuken op allerlei uit de klauwen gegroeide roofdieren. Ook op dat gebied zijn er vernieuwingen aangebracht die gevechten nog dynamischer en toegankelijker maken.

Dubbel zo dodelijk

Met veertien verschillende wapentypes biedt Monster Hunter Wilds een arsenaal aan speelstijlen. Van zwaarden in allerlei vormen en maten tot schietwapens - er is voor ieder wat wils. De verschillen tussen deze wapens zijn enorm: waar de Dual Blades snel en wendbaar zijn, vraagt een Great Sword geduld en precisie.

Voor het eerst in de Monster Hunter-franchise kun je nu twee wapens meenemen op een jacht en tijdens gevechten wisselen. Dit verlaagt de drempel om te experimenteren en geeft een strategisch voordeel bij jachten op meerdere monsters. De game helpt daarbij met betere tutorials en visuele aanwijzingen voor combo’s, maar sommige complexere wapens, zoals de Insect Glaive en de Charge Blade, blijven lastig te doorgronden. Voor diepere mechanieken ben je nog steeds aangewezen op externe bronnen, wat een gemiste kans is.

Hocus Focus

De nieuwe Focus-modus geeft iedere jacht nog wat extra spektakel. Naast het afbreken van lichaamsdelen, kun je nu wonden toebrengen aan monsters door herhaaldelijk op een specifiek lichaamsdeel te slaan. Dit opent de mogelijkheid voor een speciale aanval die, mits goed geplaatst, de wond verder openrijt en een litteken achterlaat. Het voelt ontzettend bruut om als een kettingzaag door de poten van de spinachtige Lala Barina te zagen, of via een goed gemikt projectiel de elektrisch geleide hoorns van de levend geworden ray gun Rey Dau aan gort te blazen. Naast een bevredigende animatie beloont dit systeem je direct met extra monstermaterialen, die rijp zijn om gesmeed te worden tot nieuwe uitrusting.

De Focus-modus biedt daarnaast meer controle over je aanvallen. Vooral voor gebruikers van logge wapens, zoals de Great Sword en de hamer, is dit een verademing: je kunt tijdens een aanval lichtjes bijsturen, waardoor je minder vaak mist en het tempo hoog blijft. Sommige wapens krijgen daarbovenop nog een nieuwe counteraanval, waarmee je inkomende aanvallen kunt afslaan en het monster tijdelijk uit balans kunt slaan. Dit systeem voegt een extra risico-beloningselement toe aan gevechten en maakt agressieve speelstijlen extra lonend.

Samen uit, samen thuis

De wereld van Wilds doet zijn naam eer aan. Plotselinge klimaatwisselingen, zoals zandstormen die ineens oprukken of rivieren die door noodweer buiten hun oevers treden, maken elke jacht onvoorspelbaar. Het klimaat beïnvloedt niet alleen de gevechten, maar ook het gedrag van de monsters. Sommige wezens verschijnen alleen bij specifieke weersomstandigheden, terwijl anderen juist agressiever worden. Dit dynamische ecosysteem maakt de spelwereld levendiger dan ooit en nodigt uit om direct vanuit een basiskamp de wildernis in te trekken. Elke ontmoeting kan spontaan uitmonden in een jacht, waardoor de klassieke missiestructuur op een natuurlijke manier plaatsmaakt voor een meer open en vloeiende ervaring.

Ook op het gebied van multiplayer weet Monster Hunter Wilds grote stappen te zetten. Waar World nog berucht was om zijn omslachtige restricties in verhaalmissies, kun je nu zonder gedoe samen met vrienden het verhaal doorlopen. Buiten het verhaal zijn er daarnaast verschillende manieren om samen te spelen, of je nu aan de lopende band missies wil doen of simpelweg de wildernis wil verkennen en zien wat er op jullie pad komt. Cross-play tussen verschillende platformen is bovendien een langverwachte en zeer welkome toevoeging.

Visueel gezien is Monster Hunter Wilds een plaatje. De jachtgebieden zijn uitgestrekt, gedetailleerd en bruisen van leven. De animaties - zowel in de tussenfilmpjes als tijdens de gevechten - zijn van hoge kwaliteit, en het is indrukwekkend hoe soepel de game blijft draaien terwijl je op de rug van je Seikret met hoge snelheid door verschillende omgevingen sprint. Op consoles zul je daarvoor wel wat van de resolutie moeten inleveren en sporadisch kunnen texturen even flikkeren, maar ernstige technische missers hebben we niet ervaren.

Baas boven baas

Zoals altijd in de reeks geldt: zodra de aftiteling rolt, begint de jacht pas echt. High Rank-missies introduceren sterkere varianten van bekende monsters, met betere beloningen en diepere aanpassingsmogelijkheden voor je uitrusting. Daarnaast keren Tempered en Frenzied monsters terug om een extra uitdaging te bieden.

Toch voelt die uitdaging discutabel. Geen enkele keer heb ik een missie gefaald, en de vraag is of dat komt doordat Wilds makkelijker is dan eerdere delen, of omdat ik simpelweg te goed ben geworden. Hoewel de game minder genadeloos lijkt dan zijn voorgangers, doet dat gelukkig weinig af aan de intensiteit van de gevechten. Het tempo ligt hoger dan ooit, de dynamiek tussen monsters en de omgeving zorgt constant voor verrassingen, en het benutten van nieuwe mechanieken zoals Focus en het wisselen tussen wapens geeft gevechten een extra strategische laag. Daarnaast biedt High Rank genoeg ruimte om builds tot in de perfectie te finetunen.

Voor de echte masochisten is er hoop: Capcom heeft al nieuwe content aangekondigd.  De serie staat bekend om zijn uitgebreide ondersteuning na de release, en er is nog voldoende ruimte om het bestiarium van Wilds verder uit te breiden. Zelfs zonder échte dreiging voelt Wilds als een van de meest complete Monster Hunter-ervaringen tot nu toe, al kan het nét dat extra duwtje in de rug gebruiken om gevorderde spelers echt te laten zweten.

Monster Hunter Wilds verschijnt op 28 februari voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Voor deze review is de game op PS5 gespeeld.

Fantastisch
Conclusie

Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten.

Plus- en minpunten
  • Verhaalmissies voelen als een actie-avonturenspel
  • Spectaculaire gevechten
  • Bruisende spelwereld nodigt uit tot verkennen
  • Multiplayer werkt eindelijk zoals het hoort
  • Mist mogelijk uitdaging voor veteranen
  • Leercurve voor bepaalde wapens blijft hoog

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven
Nieuws

Gamebedrijven moeten in Europa in-game prijzen met echte bedragen weergeven

Nieuwe richtlijnen moeten er voor zorgen dat consumenten niet misleid worden

De Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network hebben nieuwe richtlijnen gedeeld voor gamebedrijven: zij moeten de prijs van in-game producten die aangeschaft kunnen worden, daadwerkelijk met echte bedragen weergeven.

Dit om consumenten te beschermen en mogelijke verwarring over de prijs van virtuele producten weg te nemen. In veel games is het mogelijk om bijvoorbeeld items te kopen met een verzonnen, virtuele valuta. Deze valuta moet in veel gevallen eerst met echt geld gekocht worden. Bij de items wordt vervolgens veelal alleen de prijs in de verzonnen valuta weergegeven.

In een document (via Tweakers) beschrijven de Europese Commissie en het CPCN nieuwe richtlijnen voor de hierboven geschetste situatie. In-game valuta aanbieden en daar virtuele items voor verkopen is nog steeds toegestaan, maar alleen als bij die producten ook een prijs in euro's wordt vermeld. Op die manier bestaat er bij consumenten geen twijfel meer over hoe duur een product echt is en worden zij dus ook niet meer misleid.

het moet voor consumenten ook mogelijk worden dat ze altijd een exacte hoeveelheid in-game valuta kunnen kopen. In veel games kunnen nu alleen bundels met een bepaalde hoeveelheid in-game valuta worden aangeschaft. Sommige ontwikkelaars prijzen in-game items op dusdanige wijze, dat die prijs net boven zo'n valutabundel valt, waardoor consumenten dus genoodzaakt zijn een duurdere valutabundel aan te schaffen.

Vorig jaar bekritiseerde de Europese consumentenorganisatie BEUC al het feit dat gamebedrijven spelers manipuleren om meer geld uit te geven in games. Zij dienden toen een klacht in bij de Europese Commissie. De klacht stelde dat bedrijven achter games zoals EA Sports FC, Fortnite, Clash of Clans en Minecraft consumenten - waaronder minderjarige spelers - manipuleren bij het besteden van geld in games. De aanleiding van bovenstaande nieuwe richtlijnen is echter het Zweedse bedrijf Star Stable Entertainment AB, dat met zijn game Star Stable Online beschuldigd wordt van het manipuleren van consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker
Nieuws

Komst van Persona 4-remake steeds waarschijnlijker

Een gevonden domeinnaam lijkt daar op te wijzen

Het lijkt er steeds meer op dat Atlus aan een remake van Persona 4 werkt. Nu is er een domeinnaam gevonden dat hier sterk naar hint.

YouTuber ScrambledFaz heeft de domeinnaam 'p4re.jp' gevonden die op 20 maart geregistreerd is. Hoewel dit niet per se bewijs is dat er een remake van Persona 4 in de maak is, verscheen er nog voor de aankondiging van Persona 3 Reload al een officiële domeinnaam genaamd 'p3re.jp'. Het lijkt dus wel om een aannemelijke indicatie te gaan.

Eerder dit jaar hintte zangeres Shihoko Hirata al mogelijk naar de komst van de remake. Ze plaatste op Instagram een bericht dat ze haar zangkunsten toepast tijdens "de opnames voor een nieuwe game". De foto die daarbij hoort lijkt MIT Studio te betreffen, waar ze ook soundtracks voor Persona 4, 5 en 3 Reload op heeft genomen. Meerdere fans plaatsten als reactie op de Instagram-post gifs van Persona 4, die Hirata vervolgens een like gaf.

Atlus heeft vooralsnog geen remake van Persona 4 aangekondigd, maar vorig jaar kwam wel een remake van Persona 3 uit. Het is dus zeker mogelijk dat het bedrijf ook het vierde deel in de reeks van een remake wil voorzien. Persona 4 ontving eerder al een verbeterde versie in de vorm van Persona 4 Golden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!