'Volgende generaties Intel Arc-gpu's gebruiken TSMC-chips'
Nieuws

'Volgende generaties Intel Arc-gpu's gebruiken TSMC-chips'

Volgend jaar Battlemage op 4 nm, Celestial op 3 nm in 2026

Intel zou in ieder geval de volgende twee generaties aan Arc-gpu's bouwen op procedés van het Taiwanese TSMC.

Dat claimen Taiwanese media, waaronder de Commercial Times, na het inzien van reserveringen en roadmaps bij veruit de grootste chipbakker ter wereld. 

Over precieze ordergroottes werd niet gesproken, maar een spreadsheet van TSMC stelt wel dat de Battlemage-generatie in de tweede helft van 2024 gebruik zal maken van het 4 nm procedé, gevolgd door Celestial in de tweede helft van 2026 met een bestelling voor 3 nm 'wafers'. 

Die vermeend gelekte informatie lijkt in lijn met Intels recente werkwijze rondom de eigen gpu-productie. De allereerste generatie Arc-producten, Alchemist, werd immers al gebakken op TSMC's N6-procedé (7 nm). In de aanloop naar die productie reserveerde Intel tevens al een bulk 3 nm wafers bij dezelfde chipbakker, waarvan destijds al vermoed werd dat die voor de nieuwe grafische chips ingezet zouden worden.

Chipgigant Intel is, in tegenstelling tot concurrenten als AMD en Nvidia, in staat om ook geheel zelf wafers te bakken, maar doet dit vooralsnog nauwelijks tot niet voor het gpu-segment. De voorlopige roadmap rondom de eigen procedés, die van 90 nm doorlopen tot 2 nm, lijkt vooralsnog vooral gericht op de productie van centrale processoren.

Sowieso lijkt Intels grafische segment enigszins te wankelen. Eind 2022 werd de nieuwe bedrijfsgroep voor gpu's alweer ontbonden en gereorganiseerd, niet veel later gevolgd door het vertrek van Raja Koduri, de man die Intels nieuwe grafische divisie in grote lijnen opzette en aanvoerde. 

Naar al het schijnt wil Intel de nieuwe Arc-productgroepen nog altijd doorzetten, maar het zal mogelijk nog even duren voordat het fijne daarover verhelderd wordt. Tot die tijd wachten we op de eerste officiële details rondom de Battlemage-generatie, alsmede een handvol potentiële 'Alchemist+'-producten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!