Intel reorganiseert grafische divisie
Gamer.nl
Nieuws

Intel reorganiseert grafische divisie

Intel heeft aangekondigd diens grafische divisie op te splitsen. Niet langer zullen de gpu's voor gaming en datacenters onder één vaandel vallen.

Daarmee wordt Intels 'Accelerated Computing Systems and Graphics'-divisie (AGX) in essentie ontbonden. Intel-topman Raja Koduri voerde de divisie aan, maar lijkt met de reorganisatie een demotie te hebben gekregen. Koduri is wederom terug als hoofdarchitect, maar zal zich voortaan niet enkel meer over gpu's ontfermen.

De reorganisatie betekent niet dat Intel van plan is de nieuwe Arc-productlijn te staken. Naar al het schijnt staat de tweede generatie Arc-videokaarten, Battlemage genaamd, nog altijd op de planning om in 2023 te verschijnen. Tegenover Bloomberg gaf  Intel meer context over het ontbinden van de AGX-divisie:

"Discrete graphics en geaccelereerde rekenkracht zijn belangrijke groeimotoren voor Intel. Met onze vlaggenschipproducten nu in productie evolueren we onze bedrijfsstructuur om op te schalen en onze strategieën op één lijn te krijgen. Onderdeel hiervan is het bijeenbrengen van onze teams op consumentenprocessoren met onze computing-groep, terwijl het acceleratieteam fuseert met de werkgroepen voor datacenters en ai."

Aan het statement werd als voetnoot nog toegevoegd dat Koduri "terug zal keren als hoofdarchitect". Intel hoopt dat hij de chipgigant kan helpen de focus op groei-initiatieven te vergroten, verspreid over cpu's, gpu's, ai en geaccelereerde applicaties. 

Ondertussen komt Koduri's demotie op een ongelukkig moment. Via zijn persoonlijke Twitter liet hij eergisteren weten een spoedoperatie aan zijn ruggenwervel gehad te hebben, waarna Koduri mogelijk een maand moet revalideren. De Intel-topman moest gedurende een werkbezoek in Haiderabad onder het mes en kan de komende weken niet terugkeren naar zijn thuis in San Francisco. 

Koduri heeft sinds het uitgebreide Twitter-draadje over zijn medische toestand nog geen respons gegeven op zijn vermeende demotie. Aan de andere kant lijkt Intel nergens te benoemen dat de chipgigant een topman tijdelijk kwijt is aan een ziekenhuisbed in India. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!