Intel reorganiseert grafische divisie
Nieuws

Intel reorganiseert grafische divisie

Intel heeft aangekondigd diens grafische divisie op te splitsen. Niet langer zullen de gpu's voor gaming en datacenters onder één vaandel vallen.

Daarmee wordt Intels 'Accelerated Computing Systems and Graphics'-divisie (AGX) in essentie ontbonden. Intel-topman Raja Koduri voerde de divisie aan, maar lijkt met de reorganisatie een demotie te hebben gekregen. Koduri is wederom terug als hoofdarchitect, maar zal zich voortaan niet enkel meer over gpu's ontfermen.

De reorganisatie betekent niet dat Intel van plan is de nieuwe Arc-productlijn te staken. Naar al het schijnt staat de tweede generatie Arc-videokaarten, Battlemage genaamd, nog altijd op de planning om in 2023 te verschijnen. Tegenover Bloomberg gaf  Intel meer context over het ontbinden van de AGX-divisie:

"Discrete graphics en geaccelereerde rekenkracht zijn belangrijke groeimotoren voor Intel. Met onze vlaggenschipproducten nu in productie evolueren we onze bedrijfsstructuur om op te schalen en onze strategieën op één lijn te krijgen. Onderdeel hiervan is het bijeenbrengen van onze teams op consumentenprocessoren met onze computing-groep, terwijl het acceleratieteam fuseert met de werkgroepen voor datacenters en ai."

Aan het statement werd als voetnoot nog toegevoegd dat Koduri "terug zal keren als hoofdarchitect". Intel hoopt dat hij de chipgigant kan helpen de focus op groei-initiatieven te vergroten, verspreid over cpu's, gpu's, ai en geaccelereerde applicaties. 

Ondertussen komt Koduri's demotie op een ongelukkig moment. Via zijn persoonlijke Twitter liet hij eergisteren weten een spoedoperatie aan zijn ruggenwervel gehad te hebben, waarna Koduri mogelijk een maand moet revalideren. De Intel-topman moest gedurende een werkbezoek in Haiderabad onder het mes en kan de komende weken niet terugkeren naar zijn thuis in San Francisco. 

Koduri heeft sinds het uitgebreide Twitter-draadje over zijn medische toestand nog geen respons gegeven op zijn vermeende demotie. Aan de andere kant lijkt Intel nergens te benoemen dat de chipgigant een topman tijdelijk kwijt is aan een ziekenhuisbed in India. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei
Nieuws

Capcom Fighting Collection 2 arriveert in mei

Daarnaast is Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics nu ook op Xbox One verkrijgbaar

Capcom Fighting Collection 2 komt op 16 mei uit voor consoles en pc, zo kondigde Capcom eerder deze week tijdens een livestream aan.

Het was al bekend dat de collectie er aan zat te komen, maar nu is er dus een precieze releasedatum bekend. De collectie bevat de volgende games:

  • Capcom vs. SNK: Millennium Fight 2000 Pro

  • Capcom vs. SNK 2: Mark of the Millennium 2001

  • Capcom Fighting Evolution

  • Street Fighter Alpha 3 UPPER

  • Project Justice

  • Power Stone

  • Power Stone 2

  • Plasma Sword: Nightmare of Bilstein

Alle spellen worden uitgerust met rollback netcode en online multiplayer. Ook zijn er trainingsmodi voor spelers om in te oefenen. De collectie verschijnt op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Overigens is sinds gisteren ook Marvel vs. Capcom Fighting Collection: Arcade Classics verkrijgbaar op Xbox One, nadat de collectie vorig jaar al op PlayStation 4, Switch en Steam verscheen. Deze games zitten in de collectie:

  • X-Men Children of the Atom

  • Marvel Super Heroes

  • X-Men vs. Street Fighter

  • Marvel Super Heroes vs. Street Fighter

  • Marvel vs. Capcom Clash of Super Heroes

  • Marvel vs. Capcom 2 New Age of Heroes

  • The Punisher

  • Capcom Fighting Collection 2

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken
Nieuws

Sonic Racing-studio gaat geen games rondom eigen IP's meer maken

De koerswijziging heeft ontslagen tot gevolg

Het Britse Sumo Digital, onder andere bekend van de Sonic Racing-spellen en Snake Pass, heeft aangegeven geen games meer gebaseerd op originele IP's te ontwikkelen. Dit resulteert tevens in een onbekend aantal ontslagen.

Het bedrijf gaat zich voorts alleen richten op het ontwikkelen van games voor partners. In een statement laat de ontwikkelaar weten dit besluit te hebben genomen om "onze creatieve ambities en de commerciële realiteiten te balanceren en zo voor stabiliteit en succes op de lange termijn te zorgen".

Sumo Digital staat vooral bekend om games die voor andere bedrijven zijn ontwikkeld. Denk naast de Sonic Racing-games bijvoorbeeld ook aan Sackboy: A Big Adventure. Ook hielp het bedrijf mee aan titels als Crackdown 3 en LittleBigPlanet 3. Het bedrijf heeft echter ook eigen IP ontwikkeld, zoals Snake Pass. VGC laat weten te hebben vernomen dat er recentelijk nog meerdere originele projecten in ontwikkeling waren bij Sumo.

De ontwikkelaar laat weten dat deze verandering in strategie "een impact zal hebben op onze studio's en werknemers. We willen de impact zoveel mogelijk minimaliseren en alle opties onderzoeken om talent vast te houden, en degenen die getroffen worden ondersteunen met transparantie, hulp en compassie."

Vorig jaar werd al vijftien procent van de werknemers van Sumo Group - de overkoepelende naam van alle studio's die onder Sumo Digital vallen - ontslagen. Ook The Chinese Room (Little Orpheus, Dear Esther) valt onder Sumo Group. In 2022 werd Sumo Group overgenomen door het Chinese Tencent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!