RTX 3090 Ti's komen mogelijk met 3x8-pins adapterkabel
Gamer.nl
Nieuws

RTX 3090 Ti's komen mogelijk met 3x8-pins adapterkabel

Gelekte foto's van videokaarten en bijbehorende kabels verklappen dat sommige RTX 3090 Ti-videokaarten geleverd worden met adapterkabels voor de correcte stroomvoorziening.

Nvidia's GeForce RTX 3090 Ti kan aangesloten worden met een 12+4-pins voedingskabel (600 watt), naar PCIe 5.0-standaard. De kaart staat echter op 29 maart aanstaande te lanceren, nog ver voordat de nieuwe voedingstandaard voldoende in omloop is. Klaarblijkelijk leidt dat tot de inclusie van een bizarre 3x8-pins adapterkabel (450 watt) bij selecte RTX 3090 Ti-modellen, zodat de kaart compatibel blijft met oudere voedingen.

Een dergelijke adapterkabel werd al eens eerder voorspeld door Gigabyte, toen het merk diens eerste PCIe 5.0-compatibele voedingen onthulde. Ook Gigabyte sprak over het bundelen van drie 'ouderwetse' 8-pin kabels — elk goed voor 150 watt — als mogelijk alternatief voor de nieuwe standaard. Dat alternatief zou volgens VideoCardz al aangetroffen zijn in de dozen van Galax' RTX 3090 Ti-videokaart.

©GMRimport

De gefotografeerde 3x8-pins adapterkabel mondt inderdaad uit op de nieuwe 12-pins standaard (ook wel '12VHPWR'), maar ontbreekt wel aan de vier signaalpinnen die full-spec PCIe 5.0-voedingkabels ondersteunen. Deze vier extra pinnen communiceren stroomlimieten tussen videokaart en voeding, wat naar verluidt stabielere prestaties levert.

Ook valt de gebundelde kracht alsnog laag uit tegenover nieuwe standaardkabel. Inclusief de stroomvoorziening uit de PCIe-interface op het moederbord (75 watt) sommen de drie 8-pins op tot 425 watt. Met een enkele PCIe 5.0-connector, plus het moederbordslot, kan een nieuwe videokaart in totaal 675 watt slurpen.  

Vooralsnog is onduidelijk welke partnerfabrikanten van Nvidia dezelfde, gebundelde oplossing voor ogen hebben. Daarover horen we hoogstwaarschijnlijk op 29 maart meer over, wanneer de RTX 3090 Ti volledig onthuld wordt en in de verkoop treedt. Gelijktijdig dient ook het embargo op recensies te vervallen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!