12-pins stroomkabel blijkt toch de nieuwe PCIe 5.0-standaard
Nieuws

12-pins stroomkabel blijkt toch de nieuwe PCIe 5.0-standaard

Volgens Asus is de recent opgedoken 12-pins stroomconnector de nieuwe PCIe 5.0-standaard. De kabel werd alvast inbegrepen en compatibel gemaakt met Asus' nieuwste netvoeding, ook al bestaan er nog geen componenten die de nieuwe kabel gebruiken.

Blauwdrukken van de 12-pins PCIe-kabel doken vorige maand op bij hardware-journalist Igor Wallosek. De Duitse ingewijde sprak destijds over een unieke kabel die (bijvoorbeeld) een mogelijke RTX 3090 Ti-videokaart zou gebruiken, zoals eerder gebeurde bij Nvidia's eigen RTX 3080. Inmiddels lijkt Asus die verwachting tegen te spreken.

eTeknix ging aan de slag met Asus' nieuwste Thor-voeding van 1600 watt, die alvast compatibiliteit voor de 12-pins connector meeneemt. Toen Asus gevraagd werd waar de kabel precies voor zou dienen, verzekerde Asus dat het wel degelijk om "de PCIe Gen 5.0-standaard" zou gaan.

Asus heeft aan de kant van de voeding nog geen unieke poort voor de 12-pins connector ingeruimd. Aan de 'andere kant' van de kabel prijken twee standaard 8-pins connectoren, zo liet eTeknix zien.

©GMRimport

Wallosek had eerder achterhaald dat de kabel 9,2 ampere op 12 volt ondersteunt, wat op papier goed zou moeten zijn voor 662 watt aan stroomtoevoer. Volgens Asus en de PCIe-specificaties pompt de kabel echter "tot 600 watt" naar componenten. Samen met de stroomtoevoer vanaf het moederbord zou dat neerkomen op 675 watt in totaal.

Ter referentie: de zwaarste videokaarten van nu maken gebruik van maximaal drie 8-pins connectoren; inclusief moederbordtoevoer zijn die goed voor circa 525 watt. Momenteel bestaan er nog geen consumentenkaarten die meer wattage vergen.

Naar al het schijnt heeft Nvidia straks wel 'de primeur' van de nieuwe stroomstandaard. De voorspelde revisie van de RTX 3090-videokaart zou al gebruikmaken van een eigen soortement 12-pins connector, die naar al schijnt ook voldoet aan de PCIe 5.0-standaard. 

Nvidia's vermoedelijk eigen kabelvariant werd daarentegen wel gespot met vier extra "signaalpinnen", waarvan het nut nog niet helemaal helder is. De nieuwe videokaart is vooralsnog niet officieel onthuld of aangekondigd, maar duikt tegenwoordig relatief vaak op in geruchten over nieuwe Nvidia-gpu's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error