12-pins stroomkabel blijkt toch de nieuwe PCIe 5.0-standaard
Gamer.nl
Nieuws

12-pins stroomkabel blijkt toch de nieuwe PCIe 5.0-standaard

Volgens Asus is de recent opgedoken 12-pins stroomconnector de nieuwe PCIe 5.0-standaard. De kabel werd alvast inbegrepen en compatibel gemaakt met Asus' nieuwste netvoeding, ook al bestaan er nog geen componenten die de nieuwe kabel gebruiken.

Blauwdrukken van de 12-pins PCIe-kabel doken vorige maand op bij hardware-journalist Igor Wallosek. De Duitse ingewijde sprak destijds over een unieke kabel die (bijvoorbeeld) een mogelijke RTX 3090 Ti-videokaart zou gebruiken, zoals eerder gebeurde bij Nvidia's eigen RTX 3080. Inmiddels lijkt Asus die verwachting tegen te spreken.

eTeknix ging aan de slag met Asus' nieuwste Thor-voeding van 1600 watt, die alvast compatibiliteit voor de 12-pins connector meeneemt. Toen Asus gevraagd werd waar de kabel precies voor zou dienen, verzekerde Asus dat het wel degelijk om "de PCIe Gen 5.0-standaard" zou gaan.

Asus heeft aan de kant van de voeding nog geen unieke poort voor de 12-pins connector ingeruimd. Aan de 'andere kant' van de kabel prijken twee standaard 8-pins connectoren, zo liet eTeknix zien.

©GMRimport

Wallosek had eerder achterhaald dat de kabel 9,2 ampere op 12 volt ondersteunt, wat op papier goed zou moeten zijn voor 662 watt aan stroomtoevoer. Volgens Asus en de PCIe-specificaties pompt de kabel echter "tot 600 watt" naar componenten. Samen met de stroomtoevoer vanaf het moederbord zou dat neerkomen op 675 watt in totaal.

Ter referentie: de zwaarste videokaarten van nu maken gebruik van maximaal drie 8-pins connectoren; inclusief moederbordtoevoer zijn die goed voor circa 525 watt. Momenteel bestaan er nog geen consumentenkaarten die meer wattage vergen.

Naar al het schijnt heeft Nvidia straks wel 'de primeur' van de nieuwe stroomstandaard. De voorspelde revisie van de RTX 3090-videokaart zou al gebruikmaken van een eigen soortement 12-pins connector, die naar al schijnt ook voldoet aan de PCIe 5.0-standaard. 

Nvidia's vermoedelijk eigen kabelvariant werd daarentegen wel gespot met vier extra "signaalpinnen", waarvan het nut nog niet helemaal helder is. De nieuwe videokaart is vooralsnog niet officieel onthuld of aangekondigd, maar duikt tegenwoordig relatief vaak op in geruchten over nieuwe Nvidia-gpu's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!