Gigabyte noemt 3x8-pins stroomkabel als alternatief voor PCIe 5.0-standaard
Gamer.nl
Nieuws

Gigabyte noemt 3x8-pins stroomkabel als alternatief voor PCIe 5.0-standaard

Hardwarefabrikant Gigabyte heeft een opmerkelijk alternatief gedeeld voor de nieuwe PCIe 5.0-stroomstandaard. Next-gen videokaarten kunnen volgens het bedrijf ook gebruikmaken van een adapterkabel die drie 8-pins kabels samenvoegt.

Gigabyte plaatste de claim bij de aankondiging van een eerste eigen PCIe 5.0-compatibele voeding, de UD1000GM. De 80 Plus Gold-stroomomvormer van 1000 watt is Gigabyte's eerste model met de nieuwe 12+4-pins connector

In het officiële persbericht zegt de fabrikant dat "traditionele voedingen een drie 8-pins-tot-16-pins adapter benodigen om PCIe 5.0-videokaarten te ondersteunen". Gigabyte's persbericht kenmerkt de eerste keer dat een dergelijke rekensom gepubliceerd wordt, al deed Asus eerder een soortgelijke claim, zij het vager verwoord.

©GMRimport

Toch doet Gigabyte's som twijfelen. De nieuwe PCIe 5.0-kabelstandaard is, samen met het PCIe-slot op het moederbord, goed voor 675 watt aan stroomtoevoer. Drie stuks 8-pin connectoren (elk goed voor 150 watt) komen inclusief het moederbordslot neer op 525 watt. In totaliteit zou dat alsnog minder zijn dan de nieuwe stroomstandaard; de nieuwe 12+4-pins connector is op zichzelf al goed voor 600 watt. Ook zou de cumulatieve adapterkabel niet beschikken over de vier extra 'signaalpinnen' van de nieuwe kabel.

Definitief uitsluitsel over de stroomkwestie laat nog even op zich wachten. Vooralsnog bestaan er immers geen videokaarten die officieel overstappen op de nieuwe PCIe 5.0-stroomstandaard, al liggen die hoogstwaarschijnlijk wel in het verschiet. De stilletjes uitgestelde RTX 3090 Ti zou de eerste 'next-gen' kaart zijn die gebruikmaakt van de 12+4-pins oplossing; daarvan wordt een lancering nog altijd in de nabije toekomst verwacht.

Gigabyte heeft, ondanks de uitgebreide aankondiging, nog geen releasedatum genoemd voor de nieuwe PCIe 5.0-compatibele voeding. De nieuwe reeks voedingen liggen al langer op de loer; bij concurrent MSI lekte recentelijk nog een lading foto's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!