RTX 3090 Ti verschijnt op 29 maart
Gamer.nl
Nieuws

RTX 3090 Ti verschijnt op 29 maart

Na enig stilgezwogen uitstel lijkt Nvidia's GeForce RTX 3090 Ti toch definitief te verschijnen op 29 maart.

Volgens VideoCardz doet Nvidia de nieuwe topkaart ook op 29 maart om 15:00 uur (Nederlandse tijd) uit de doeken, met direct ook de lancering van de videokaart. Gelijktijdig dienen ook de internationale review-embargo's te vervallen, waaronder die van partnermodellen van de RTX 3090 Ti. 

De bron voor alle reeds geverifieerde gegevens is een uitgebreide embargo-tijdlijn, die naar het schijnt direct van Nvidia zelf kwam. Deze lijkt overigens volledig overeen te komen met voorspellingen die eind vorige week circuleerden op de fora van Chiphell.

©GMRimport

In diezelfde rits geruchten werd ook openlijk gesproken over een "complete vervanging van het geheugen" op de RTX 3090 Ti, wat mogelijk tot het uitstel geleid zou kunnen hebben. Tijdens de originele aankondiging had Nvidia immers beloofd "later in januari meer te vertellen" over de gpu, maar vervolgens bleef het wekenlang doodstil over de kaart. 

Het vermeende uitstel heeft mogelijk iets te maken gehad met de GDDR6X-modules die foutief op de printplaat van de nieuwe RTX 3090 Ti geplaatst werden. Sowieso was al bekend dat het Ti-model over zou stappen op 21 Gbps-modules, waar de originele RTX 3090 het deed met een maximale bandbreedte van 19,5 Gbps.

Naast de vergrote bandbreedte is de RTX 3090 Ti niet bijster veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Het nieuwe model telt twee nieuwe gpu-clusters  — 84 in totaal — en kent standaard al ietwat verhoogde kloksnelheden. Wel zou de kaart een TGP van 450 watt vergen, tegenover de al stevige 350 watt van het origineel.

Onduidelijk is vooralsnog wel wat voor adviesprijs Nvidia aan de nieuwe hoogvlieger wil hangen. Dat horen we hoogstwaarschijnlijk op 29 maart pas. Oorspronkelijk kende de RTX 3090 een vraagprijs van 1.499 dollar; vermoedelijk ligt die van de RTX 3090 Ti nog enkele honderden dollars hoger.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!