RTX 3090 Ti verschijnt op 29 maart
Nieuws

RTX 3090 Ti verschijnt op 29 maart

Na enig stilgezwogen uitstel lijkt Nvidia's GeForce RTX 3090 Ti toch definitief te verschijnen op 29 maart.

Volgens  doet Nvidia de nieuwe topkaart ook op 29 maart om 15:00 uur (Nederlandse tijd) uit de doeken, met direct ook de lancering van de videokaart. Gelijktijdig dienen ook de internationale review-embargo's te vervallen, waaronder die van partnermodellen van de RTX 3090 Ti. 

De bron voor alle reeds geverifieerde gegevens is een uitgebreide embargo-tijdlijn, die naar het schijnt direct van Nvidia zelf kwam. Deze lijkt overigens volledig overeen te komen met voorspellingen die eind vorige week circuleerden op de fora van Chiphell.

©GMRimport

In diezelfde rits geruchten werd ook openlijk gesproken over een "complete vervanging van het geheugen" op de RTX 3090 Ti, wat mogelijk tot het uitstel geleid zou kunnen hebben. Tijdens de originele aankondiging had Nvidia immers beloofd "later in januari meer te vertellen" over de gpu, maar vervolgens bleef het wekenlang doodstil over de kaart. 

Het vermeende uitstel heeft mogelijk iets te maken gehad met de GDDR6X-modules die foutief op de printplaat van de nieuwe RTX 3090 Ti geplaatst werden. Sowieso was al bekend dat het Ti-model over zou stappen op 21 Gbps-modules, waar de originele RTX 3090 het deed met een maximale bandbreedte van 19,5 Gbps.

Naast de vergrote bandbreedte is de RTX 3090 Ti niet bijster veel veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Het nieuwe model telt twee nieuwe gpu-clusters  — 84 in totaal — en kent standaard al ietwat verhoogde kloksnelheden. Wel zou de kaart een TGP van 450 watt vergen, tegenover de al stevige 350 watt van het origineel.

Onduidelijk is vooralsnog wel wat voor adviesprijs Nvidia aan de nieuwe hoogvlieger wil hangen. Dat horen we hoogstwaarschijnlijk op 29 maart pas. Oorspronkelijk kende de RTX 3090 een vraagprijs van 1.499 dollar; vermoedelijk ligt die van de RTX 3090 Ti nog enkele honderden dollars hoger.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!