‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’
Nieuws

‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’

Tekorten door corona en crypto’s of niet — het lijkt het erop dat nieuwe hardware spoediger volgt dan gedacht. In deze Hardware Update praten we je bij over Nvidia’s mogelijke plannen voor de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart, de vooruitgang die DDR5-geheugen boekt én een wel erg bizar stukje mining-apparatuur.

Gerucht: Nvidia onthult RTX 3080 Ti op 18 mei; verschijnt 26 mei

Als we de berichtgeving van ITHome mogen geloven, staat Nvidia paraat om hun GeForce RTX 3080 Ti op 18 mei aanstaande te onthullen. Precies een week later dienen de review-embargo’s te vervallen, met een uiteindelijk lancering op 26 mei.

De data zouden afkomstig zijn van een gerenommeerde forum-bezoeker van de Chinese tech-website Expreview, waar het bericht inmiddels alweer verwijderd is. Daarmee is het gerucht enigszins via-via tot ons gekomen, maar er zit wat in. Sowieso is een korte aankondiging-tot-lanceringstijd als deze een vast verschijnsel geworden in Nvidia’s marketing.

©GMRimport

Volgens eerder juist gebleken geroezemoes in de indsturie, had Nvidia begin dit jaar ‘geen haast’ om de GeForce RTX 3080 Ti te onthullen. Ooit zou de grafische kaart op de planning hebben gestaan voor januari dit jaar, maar Nvidia verschoof de productie naar achter, nadat men merkte dat concurrent AMD de RTX 3080 niet bepaald uit de schijnwerpers wist te halen. Toen werd er al gesproken over een lancering ‘ergens na het Chinese Nieuwjaar’. 

Eerder geruchten en lekken voorspelden dat de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB aan GDDR6X-geheugen geleverd zou worden. In de afgelopen periode bleek 12GB (op vermoedelijk 19 Gbps snelheid) vaker op te duiken in verscheidene lekken, wat nu aannemelijker lijkt. De RTX 3080 Ti zou daarmee een gehalveerde hoeveelheid videogeheugen hebben ten opzichte van de RTX 3090, maar nog steeds twee gigabytes meer dan het RTX 3080-vlaggenschip.

©GMRimport

Echt glashard is het allemaal nog niet, maar momenteel gaat men ervan uit dat de RTX 3080 Ti op de GA102-225 gpu zal draaien, met 10.240 CUDA-kernen. In die zin is het meer een ietwat omlaag geschroefde RTX 3090, dan een opgevoerde RTX 3080. Wat betreft kloksnelheden, stroomverbruik en uiteraard richtprijs blijft het allemaal nog giswerk. Daarover horen we, hopelijk, richting 18 mei meer.

Eerste massa-geproduceerde DDR5-modules hebben tests doorstaan

Ook al ondersteunen moederborden en processoren het nog niet — en verwachten analisten een flinke prijstoename voor RAM — DDR5-geheugen lijkt wederom weer een stapje dichterbij de consumentenmarkt. Deze week lieten Chinese geheugenbakkers Jiahe Jinwei en Netac weten dat hun eerste massageproduceerde DDR5-modules de initiële testrondes doorstaan hebben.

De chips in kwestie komen van Micron, die kortgeleden aangaf de printplaatjes naar partnerfabrikanten te verschepen. In de komende tijd zullen veel van deze partijen de potentie van DDR5 aftasten, maar deze twee Chinese partijen zijn al aardig op weg. Beide partijen experimenteerden met 32GB-modules, op 40-40-40 timings en een voltage van 1.1 volt. Inmiddels zijn die stabiel genoeg om een besturingssysteem mee op te starten, aldus Netac. 

©GMRimport

Asgard, het gaming-merk van Jiahe Jinwei, publiceerde al een vlotte roadmap voor de DDR5-productie. Zoals reeds beloofd, zijn de eerste twee geheugenkits (16GB/4800MHz en 32GB/4800Mhz) al in massaproductie. Grotere en vooral snellere DDR5-modules volgen in het verloop van 2021 tot 2023.

Wordt het daarmee al tijd om DDR5 mee te nemen in je volgende systeem? Misschien, maar niet per definitie. Ook al ondersteunt DDR5 als generatie grotere volumes, hogere kloksnelheden en slimmer stroomverbruik, de timings zijn vooralsnog aan de hoge kant. Een CL (CAS Latency) van 40 cycli is aanzienlijk trager dan menig “gaming memory”-module op DDR4. 

©GMRimport

Zoals met elke geheugengeneratie het geval is, zal het ook even duren voordat DDR5 diens potentie volledig kan benutten. Mocht je nu dus een systeem samen aan het stellen zijn, dan hoef je die niet per se uit te stellen voor de eerste paar DDR5-schijfjes. Sowieso heb je momenteel grotere obstakels om te trotseren, zoals een verkrijgbare videokaart met een schappelijke prijs. 

Bitmain Antminer E9 harkt Ethereum harder dan 32 RTX 3080’s bij elkaar

Een op games gerichte videokaart vormt makkelijk gereedschap om crypto-valuta mee te delven, maar het kán sneller. Het Chinese merk Bitmain produceert al langer op crypto gerichte ASIC-machines, met onder meer de Antminer-lijn. ‘Binnenkort’ staat de Antminer E9 te verschijnen, die pronkt met een bizarre hashrate van 3GH/s. Ter referentie: dat staat grofweg gelijk aan de prestaties van 32 losse GeForce RTX 3080-kaarten.

Waar Bitmain vooral om gevierd dient te worden, is het uiteindelijke rendement van zo’n mining-machine. Tweeëndertig RTX 3080-kaarten zouden los circa 7.500 watt consumeren, waar de Antminer E9 dezelfde resultaten boekt op 2556 watt. Nog steeds een aardige hoeveelheid stroom, maar qua efficiënte en vooral omvang zet het de juiste stappen.  

Watch on YouTube

Een precieze releasedatum is nog niet bekend, zo ook de prijs. Bitmains vorig publiekelijk beschikbare ASIC-machine, de Antminer S19j, kostte al snel 5.017 dollar — en is inmiddels volledig uitverkocht. De S19j richtte diens printplaten en algoritmes echter vooral op Bitcoin (met een hashrate à 90 TH/s), terwijl Ethereum nu meer in trek is.

De enige Ethereum-harker die enigszins dichtbij deze beloftes komt, is de Linzhi Phoenix Miner. Dat ASIC-systeem draait op circa 2.6 GH/s, maar kost al snel 13.000 dollar. Vermoedelijk stevent Bitmain ook op dat soort prijzen af. Je moet er wel wat voor overhebben om je omgebouwde internetcafé of kelderruimte vol gamelaptops te optimaliseren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error