‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’
Nieuws

‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’

Tekorten door corona en crypto’s of niet — het lijkt het erop dat nieuwe hardware spoediger volgt dan gedacht. In deze Hardware Update praten we je bij over Nvidia’s mogelijke plannen voor de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart, de vooruitgang die DDR5-geheugen boekt én een wel erg bizar stukje mining-apparatuur.

Gerucht: Nvidia onthult RTX 3080 Ti op 18 mei; verschijnt 26 mei

Als we de berichtgeving van ITHome mogen geloven, staat Nvidia paraat om hun GeForce RTX 3080 Ti op 18 mei aanstaande te onthullen. Precies een week later dienen de review-embargo’s te vervallen, met een uiteindelijk lancering op 26 mei.

De data zouden afkomstig zijn van een gerenommeerde forum-bezoeker van de Chinese tech-website Expreview, waar het bericht inmiddels alweer verwijderd is. Daarmee is het gerucht enigszins via-via tot ons gekomen, maar er zit wat in. Sowieso is een korte aankondiging-tot-lanceringstijd als deze een vast verschijnsel geworden in Nvidia’s marketing.

©GMRimport

Volgens eerder juist gebleken geroezemoes in de indsturie, had Nvidia begin dit jaar ‘geen haast’ om de GeForce RTX 3080 Ti te onthullen. Ooit zou de grafische kaart op de planning hebben gestaan voor januari dit jaar, maar Nvidia verschoof de productie naar achter, nadat men merkte dat concurrent AMD de RTX 3080 niet bepaald uit de schijnwerpers wist te halen. Toen werd er al gesproken over een lancering ‘ergens na het Chinese Nieuwjaar’. 

Eerder geruchten en lekken voorspelden dat de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB aan GDDR6X-geheugen geleverd zou worden. In de afgelopen periode bleek 12GB (op vermoedelijk 19 Gbps snelheid) vaker op te duiken in verscheidene lekken, wat nu aannemelijker lijkt. De RTX 3080 Ti zou daarmee een gehalveerde hoeveelheid videogeheugen hebben ten opzichte van de RTX 3090, maar nog steeds twee gigabytes meer dan het RTX 3080-vlaggenschip.

©GMRimport

Echt glashard is het allemaal nog niet, maar momenteel gaat men ervan uit dat de RTX 3080 Ti op de GA102-225 gpu zal draaien, met 10.240 CUDA-kernen. In die zin is het meer een ietwat omlaag geschroefde RTX 3090, dan een opgevoerde RTX 3080. Wat betreft kloksnelheden, stroomverbruik en uiteraard richtprijs blijft het allemaal nog giswerk. Daarover horen we, hopelijk, richting 18 mei meer.

Eerste massa-geproduceerde DDR5-modules hebben tests doorstaan

Ook al ondersteunen moederborden en processoren het nog niet — en verwachten analisten een flinke prijstoename voor RAM — DDR5-geheugen lijkt wederom weer een stapje dichterbij de consumentenmarkt. Deze week lieten Chinese geheugenbakkers Jiahe Jinwei en Netac weten dat hun eerste massageproduceerde DDR5-modules de initiële testrondes doorstaan hebben.

De chips in kwestie komen van Micron, die kortgeleden aangaf de printplaatjes naar partnerfabrikanten te verschepen. In de komende tijd zullen veel van deze partijen de potentie van DDR5 aftasten, maar deze twee Chinese partijen zijn al aardig op weg. Beide partijen experimenteerden met 32GB-modules, op 40-40-40 timings en een voltage van 1.1 volt. Inmiddels zijn die stabiel genoeg om een besturingssysteem mee op te starten, aldus Netac. 

©GMRimport

Asgard, het gaming-merk van Jiahe Jinwei, publiceerde al een vlotte roadmap voor de DDR5-productie. Zoals reeds beloofd, zijn de eerste twee geheugenkits (16GB/4800MHz en 32GB/4800Mhz) al in massaproductie. Grotere en vooral snellere DDR5-modules volgen in het verloop van 2021 tot 2023.

Wordt het daarmee al tijd om DDR5 mee te nemen in je volgende systeem? Misschien, maar niet per definitie. Ook al ondersteunt DDR5 als generatie grotere volumes, hogere kloksnelheden en slimmer stroomverbruik, de timings zijn vooralsnog aan de hoge kant. Een CL (CAS Latency) van 40 cycli is aanzienlijk trager dan menig “gaming memory”-module op DDR4. 

©GMRimport

Zoals met elke geheugengeneratie het geval is, zal het ook even duren voordat DDR5 diens potentie volledig kan benutten. Mocht je nu dus een systeem samen aan het stellen zijn, dan hoef je die niet per se uit te stellen voor de eerste paar DDR5-schijfjes. Sowieso heb je momenteel grotere obstakels om te trotseren, zoals een verkrijgbare videokaart met een schappelijke prijs. 

Bitmain Antminer E9 harkt Ethereum harder dan 32 RTX 3080’s bij elkaar

Een op games gerichte videokaart vormt makkelijk gereedschap om crypto-valuta mee te delven, maar het kán sneller. Het Chinese merk Bitmain produceert al langer op crypto gerichte ASIC-machines, met onder meer de Antminer-lijn. ‘Binnenkort’ staat de Antminer E9 te verschijnen, die pronkt met een bizarre hashrate van 3GH/s. Ter referentie: dat staat grofweg gelijk aan de prestaties van 32 losse GeForce RTX 3080-kaarten.

Waar Bitmain vooral om gevierd dient te worden, is het uiteindelijke rendement van zo’n mining-machine. Tweeëndertig RTX 3080-kaarten zouden los circa 7.500 watt consumeren, waar de Antminer E9 dezelfde resultaten boekt op 2556 watt. Nog steeds een aardige hoeveelheid stroom, maar qua efficiënte en vooral omvang zet het de juiste stappen.  

Watch on YouTube

Een precieze releasedatum is nog niet bekend, zo ook de prijs. Bitmains vorig publiekelijk beschikbare ASIC-machine, de Antminer S19j, kostte al snel 5.017 dollar — en is inmiddels volledig uitverkocht. De S19j richtte diens printplaten en algoritmes echter vooral op Bitcoin (met een hashrate à 90 TH/s), terwijl Ethereum nu meer in trek is.

De enige Ethereum-harker die enigszins dichtbij deze beloftes komt, is de Linzhi Phoenix Miner. Dat ASIC-systeem draait op circa 2.6 GH/s, maar kost al snel 13.000 dollar. Vermoedelijk stevent Bitmain ook op dat soort prijzen af. Je moet er wel wat voor overhebben om je omgebouwde internetcafé of kelderruimte vol gamelaptops te optimaliseren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!