‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’
Gamer.nl
Nieuws

‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’

Tekorten door corona en crypto’s of niet — het lijkt het erop dat nieuwe hardware spoediger volgt dan gedacht. In deze Hardware Update praten we je bij over Nvidia’s mogelijke plannen voor de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart, de vooruitgang die DDR5-geheugen boekt én een wel erg bizar stukje mining-apparatuur.

Gerucht: Nvidia onthult RTX 3080 Ti op 18 mei; verschijnt 26 mei

Als we de berichtgeving van ITHome mogen geloven, staat Nvidia paraat om hun GeForce RTX 3080 Ti op 18 mei aanstaande te onthullen. Precies een week later dienen de review-embargo’s te vervallen, met een uiteindelijk lancering op 26 mei.

De data zouden afkomstig zijn van een gerenommeerde forum-bezoeker van de Chinese tech-website Expreview, waar het bericht inmiddels alweer verwijderd is. Daarmee is het gerucht enigszins via-via tot ons gekomen, maar er zit wat in. Sowieso is een korte aankondiging-tot-lanceringstijd als deze een vast verschijnsel geworden in Nvidia’s marketing.

©GMRimport

Volgens eerder juist gebleken geroezemoes in de indsturie, had Nvidia begin dit jaar ‘geen haast’ om de GeForce RTX 3080 Ti te onthullen. Ooit zou de grafische kaart op de planning hebben gestaan voor januari dit jaar, maar Nvidia verschoof de productie naar achter, nadat men merkte dat concurrent AMD de RTX 3080 niet bepaald uit de schijnwerpers wist te halen. Toen werd er al gesproken over een lancering ‘ergens na het Chinese Nieuwjaar’. 

Eerder geruchten en lekken voorspelden dat de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB aan GDDR6X-geheugen geleverd zou worden. In de afgelopen periode bleek 12GB (op vermoedelijk 19 Gbps snelheid) vaker op te duiken in verscheidene lekken, wat nu aannemelijker lijkt. De RTX 3080 Ti zou daarmee een gehalveerde hoeveelheid videogeheugen hebben ten opzichte van de RTX 3090, maar nog steeds twee gigabytes meer dan het RTX 3080-vlaggenschip.

©GMRimport

Echt glashard is het allemaal nog niet, maar momenteel gaat men ervan uit dat de RTX 3080 Ti op de GA102-225 gpu zal draaien, met 10.240 CUDA-kernen. In die zin is het meer een ietwat omlaag geschroefde RTX 3090, dan een opgevoerde RTX 3080. Wat betreft kloksnelheden, stroomverbruik en uiteraard richtprijs blijft het allemaal nog giswerk. Daarover horen we, hopelijk, richting 18 mei meer.

Eerste massa-geproduceerde DDR5-modules hebben tests doorstaan

Ook al ondersteunen moederborden en processoren het nog niet — en verwachten analisten een flinke prijstoename voor RAM — DDR5-geheugen lijkt wederom weer een stapje dichterbij de consumentenmarkt. Deze week lieten Chinese geheugenbakkers Jiahe Jinwei en Netac weten dat hun eerste massageproduceerde DDR5-modules de initiële testrondes doorstaan hebben.

De chips in kwestie komen van Micron, die kortgeleden aangaf de printplaatjes naar partnerfabrikanten te verschepen. In de komende tijd zullen veel van deze partijen de potentie van DDR5 aftasten, maar deze twee Chinese partijen zijn al aardig op weg. Beide partijen experimenteerden met 32GB-modules, op 40-40-40 timings en een voltage van 1.1 volt. Inmiddels zijn die stabiel genoeg om een besturingssysteem mee op te starten, aldus Netac. 

©GMRimport

Asgard, het gaming-merk van Jiahe Jinwei, publiceerde al een vlotte roadmap voor de DDR5-productie. Zoals reeds beloofd, zijn de eerste twee geheugenkits (16GB/4800MHz en 32GB/4800Mhz) al in massaproductie. Grotere en vooral snellere DDR5-modules volgen in het verloop van 2021 tot 2023.

Wordt het daarmee al tijd om DDR5 mee te nemen in je volgende systeem? Misschien, maar niet per definitie. Ook al ondersteunt DDR5 als generatie grotere volumes, hogere kloksnelheden en slimmer stroomverbruik, de timings zijn vooralsnog aan de hoge kant. Een CL (CAS Latency) van 40 cycli is aanzienlijk trager dan menig “gaming memory”-module op DDR4. 

©GMRimport

Zoals met elke geheugengeneratie het geval is, zal het ook even duren voordat DDR5 diens potentie volledig kan benutten. Mocht je nu dus een systeem samen aan het stellen zijn, dan hoef je die niet per se uit te stellen voor de eerste paar DDR5-schijfjes. Sowieso heb je momenteel grotere obstakels om te trotseren, zoals een verkrijgbare videokaart met een schappelijke prijs. 

Bitmain Antminer E9 harkt Ethereum harder dan 32 RTX 3080’s bij elkaar

Een op games gerichte videokaart vormt makkelijk gereedschap om crypto-valuta mee te delven, maar het kán sneller. Het Chinese merk Bitmain produceert al langer op crypto gerichte ASIC-machines, met onder meer de Antminer-lijn. ‘Binnenkort’ staat de Antminer E9 te verschijnen, die pronkt met een bizarre hashrate van 3GH/s. Ter referentie: dat staat grofweg gelijk aan de prestaties van 32 losse GeForce RTX 3080-kaarten.

Waar Bitmain vooral om gevierd dient te worden, is het uiteindelijke rendement van zo’n mining-machine. Tweeëndertig RTX 3080-kaarten zouden los circa 7.500 watt consumeren, waar de Antminer E9 dezelfde resultaten boekt op 2556 watt. Nog steeds een aardige hoeveelheid stroom, maar qua efficiënte en vooral omvang zet het de juiste stappen.  

Watch on YouTube

Een precieze releasedatum is nog niet bekend, zo ook de prijs. Bitmains vorig publiekelijk beschikbare ASIC-machine, de Antminer S19j, kostte al snel 5.017 dollar — en is inmiddels volledig uitverkocht. De S19j richtte diens printplaten en algoritmes echter vooral op Bitcoin (met een hashrate à 90 TH/s), terwijl Ethereum nu meer in trek is.

De enige Ethereum-harker die enigszins dichtbij deze beloftes komt, is de Linzhi Phoenix Miner. Dat ASIC-systeem draait op circa 2.6 GH/s, maar kost al snel 13.000 dollar. Vermoedelijk stevent Bitmain ook op dat soort prijzen af. Je moet er wel wat voor overhebben om je omgebouwde internetcafé of kelderruimte vol gamelaptops te optimaliseren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!