‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’
Nieuws

‘RTX 3080 Ti wordt in mei aangekondigd en gelanceerd’

Tekorten door corona en crypto’s of niet — het lijkt het erop dat nieuwe hardware spoediger volgt dan gedacht. In deze Hardware Update praten we je bij over Nvidia’s mogelijke plannen voor de aanstormende RTX 3080 Ti-videokaart, de vooruitgang die DDR5-geheugen boekt én een wel erg bizar stukje mining-apparatuur.

Gerucht: Nvidia onthult RTX 3080 Ti op 18 mei; verschijnt 26 mei

Als we de berichtgeving van ITHome mogen geloven, staat Nvidia paraat om hun GeForce RTX 3080 Ti op 18 mei aanstaande te onthullen. Precies een week later dienen de review-embargo’s te vervallen, met een uiteindelijk lancering op 26 mei.

De data zouden afkomstig zijn van een gerenommeerde forum-bezoeker van de Chinese tech-website Expreview, waar het bericht inmiddels alweer verwijderd is. Daarmee is het gerucht enigszins via-via tot ons gekomen, maar er zit wat in. Sowieso is een korte aankondiging-tot-lanceringstijd als deze een vast verschijnsel geworden in Nvidia’s marketing.

©GMRimport

Volgens eerder juist gebleken geroezemoes in de indsturie, had Nvidia begin dit jaar ‘geen haast’ om de GeForce RTX 3080 Ti te onthullen. Ooit zou de grafische kaart op de planning hebben gestaan voor januari dit jaar, maar Nvidia verschoof de productie naar achter, nadat men merkte dat concurrent AMD de RTX 3080 niet bepaald uit de schijnwerpers wist te halen. Toen werd er al gesproken over een lancering ‘ergens na het Chinese Nieuwjaar’. 

Eerder geruchten en lekken voorspelden dat de GeForce RTX 3080 Ti met 20GB aan GDDR6X-geheugen geleverd zou worden. In de afgelopen periode bleek 12GB (op vermoedelijk 19 Gbps snelheid) vaker op te duiken in verscheidene lekken, wat nu aannemelijker lijkt. De RTX 3080 Ti zou daarmee een gehalveerde hoeveelheid videogeheugen hebben ten opzichte van de RTX 3090, maar nog steeds twee gigabytes meer dan het RTX 3080-vlaggenschip.

©GMRimport

Echt glashard is het allemaal nog niet, maar momenteel gaat men ervan uit dat de RTX 3080 Ti op de GA102-225 gpu zal draaien, met 10.240 CUDA-kernen. In die zin is het meer een ietwat omlaag geschroefde RTX 3090, dan een opgevoerde RTX 3080. Wat betreft kloksnelheden, stroomverbruik en uiteraard richtprijs blijft het allemaal nog giswerk. Daarover horen we, hopelijk, richting 18 mei meer.

Eerste massa-geproduceerde DDR5-modules hebben tests doorstaan

Ook al ondersteunen moederborden en processoren het nog niet — en verwachten analisten een flinke prijstoename voor RAM — DDR5-geheugen lijkt wederom weer een stapje dichterbij de consumentenmarkt. Deze week lieten Chinese geheugenbakkers Jiahe Jinwei en Netac weten dat hun eerste massageproduceerde DDR5-modules de initiële testrondes doorstaan hebben.

De chips in kwestie komen van Micron, die kortgeleden aangaf de printplaatjes naar partnerfabrikanten te verschepen. In de komende tijd zullen veel van deze partijen de potentie van DDR5 aftasten, maar deze twee Chinese partijen zijn al aardig op weg. Beide partijen experimenteerden met 32GB-modules, op 40-40-40 timings en een voltage van 1.1 volt. Inmiddels zijn die stabiel genoeg om een besturingssysteem mee op te starten, aldus Netac. 

©GMRimport

Asgard, het gaming-merk van Jiahe Jinwei, publiceerde al een vlotte roadmap voor de DDR5-productie. Zoals reeds beloofd, zijn de eerste twee geheugenkits (16GB/4800MHz en 32GB/4800Mhz) al in massaproductie. Grotere en vooral snellere DDR5-modules volgen in het verloop van 2021 tot 2023.

Wordt het daarmee al tijd om DDR5 mee te nemen in je volgende systeem? Misschien, maar niet per definitie. Ook al ondersteunt DDR5 als generatie grotere volumes, hogere kloksnelheden en slimmer stroomverbruik, de timings zijn vooralsnog aan de hoge kant. Een CL (CAS Latency) van 40 cycli is aanzienlijk trager dan menig “gaming memory”-module op DDR4. 

©GMRimport

Zoals met elke geheugengeneratie het geval is, zal het ook even duren voordat DDR5 diens potentie volledig kan benutten. Mocht je nu dus een systeem samen aan het stellen zijn, dan hoef je die niet per se uit te stellen voor de eerste paar DDR5-schijfjes. Sowieso heb je momenteel grotere obstakels om te trotseren, zoals een verkrijgbare videokaart met een schappelijke prijs. 

Bitmain Antminer E9 harkt Ethereum harder dan 32 RTX 3080’s bij elkaar

Een op games gerichte videokaart vormt makkelijk gereedschap om crypto-valuta mee te delven, maar het kán sneller. Het Chinese merk Bitmain produceert al langer op crypto gerichte ASIC-machines, met onder meer de Antminer-lijn. ‘Binnenkort’ staat de Antminer E9 te verschijnen, die pronkt met een bizarre hashrate van 3GH/s. Ter referentie: dat staat grofweg gelijk aan de prestaties van 32 losse GeForce RTX 3080-kaarten.

Waar Bitmain vooral om gevierd dient te worden, is het uiteindelijke rendement van zo’n mining-machine. Tweeëndertig RTX 3080-kaarten zouden los circa 7.500 watt consumeren, waar de Antminer E9 dezelfde resultaten boekt op 2556 watt. Nog steeds een aardige hoeveelheid stroom, maar qua efficiënte en vooral omvang zet het de juiste stappen.  

Watch on YouTube

Een precieze releasedatum is nog niet bekend, zo ook de prijs. Bitmains vorig publiekelijk beschikbare ASIC-machine, de Antminer S19j, kostte al snel 5.017 dollar — en is inmiddels volledig uitverkocht. De S19j richtte diens printplaten en algoritmes echter vooral op Bitcoin (met een hashrate à 90 TH/s), terwijl Ethereum nu meer in trek is.

De enige Ethereum-harker die enigszins dichtbij deze beloftes komt, is de Linzhi Phoenix Miner. Dat ASIC-systeem draait op circa 2.6 GH/s, maar kost al snel 13.000 dollar. Vermoedelijk stevent Bitmain ook op dat soort prijzen af. Je moet er wel wat voor overhebben om je omgebouwde internetcafé of kelderruimte vol gamelaptops te optimaliseren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!