PCIe 5.0-ssd van Phison trekt 12,5 GB/s op X670-chipset
Nieuws

PCIe 5.0-ssd van Phison trekt 12,5 GB/s op X670-chipset

Opslagfabrikant Phison heeft een nieuwe ssd-controller over PCIe 5.0-interface gedemonstreerd, met leessnelheden tot 12,5 GB/s op AMD's nieuwe moederbordchipset.

De nieuwe ssd-kaart van Phison is de PS5025-E26, een eerste blijk van het E26-platform op PCIe 5.0 (x4)-interface. Op papier is de totale bandbreedte van die interface 15,8 GB/s — een verdubbeling van PCIe 4.0 (x4). 

Vooralsnog behaalt Phison een leessnelheid van 12.457 MB/s en een schrijfsnelheid van 10.023 MB/s, met behulp van een vroege sample-ssd. De ssd in kwestie maakt daarbij gebruik van een on-board Phison E26-controller en 3D TLC NAND-flashopslag van Micron.

Phisons demonstratie toont de controller in combinatie met Asus' X670 Crosshair Hero-moederbord, met AMD's nieuwe X670-chipset. Het moederbord draait hoogstwaarschijnlijk op een vroege sample van een Ryzen 7000-cpu. Eerder had AMD al aangegeven dat het met de eerste Zen 4-cpu's en -moederborden al in wil zetten op PCIe 5.0-opslag.

Watch on YouTube

Onduidelijk is nog wanneer Phisons nieuwe PCIe 5.0-producten op de markt dienen te verschijnen, laat staan wanneer alternatieven voor consumenten uitgerold worden — of voor welke prijzen. Eerder had het bedrijf wel aangegeven PCIe 5.0-producten in te plannen voor "de tweede helft van 2022", al lijkt  inmiddels "eind 2022" aannemelijk.

De demonstratie op een X670-platform is wel extra relevant, nu AMD publiekelijk inzet op Zen 4 als de eerste chipgeneratie die de nieuwe opslaggeneratie omarmt, met een ruime 24 banen op PCIe 5.0. Volgens AMD moeten de eerste PCIe 5.0-ssd's gelijktijdig lanceren met Zen 4, later dit jaar.  

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error