Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden
Gamer.nl
Nieuws

Next-gen consoles kunnen AMD een comeback in raytracing bieden

Strijken we in de Hardware Update al wekelijks neer voor nieuws over (onder andere) Nvidia, AMD en Intel, betrad deze week een wel erg aparte nieuwe speler onze sferen. Ook Apple mengt zich anno 2020 in de transistortechniek van CPU’s en GPU’s, ondanks de gigantische concurrentiedrang tussen de bestaande giganten. Ook deze woensdag praten we je weer bij over al het interessante geroezemoes in de hardware-wereld.

‘AMD mikte op 1440p-resoluties voor raytracing voor RDNA2’

Om toch even te reflecteren op de grootste berichten van vorige week: AMD deed recentelijk meer uit de doeken over hun visie voor raytracing en AI-gedreven multisamplers voor hun Radeon RX 6000-generatie. De chipfabrikant beloofde dat daar ‘binnenkort’ meer over bekend zou worden, maar in een recent interview met TheStreet sprak AMD’s eigen Computing & Graphics-baas Rick Bergman ook kort over hoe die beloftes überhaupt tot stand kwamen.

AMD schijnt wat betreft raytracing gemikt te hebben op de beste resultaten voor een 1440p-resolutie, niet per se ‘de nieuwe standaard’ van 4K. Daartegenover staat echter wel dat AMD er ook vanuit gaat dat hun RDNA2-chipsets als het ware mee kunnen liften op wat ontwikkelaars optimaliseren voor de nieuwe generatie consoles.

©GMRimport

“[...] I think you'll find that we have very good ray-tracing performance overall. And the game support will be strong as we go through 2021, because again, we get that great leverage. It's just built in: You support ray tracing on Microsoft or Sony [consoles], you're supporting AMD on the PC side as well.” - Rick Bergman, AMD

Ook AMD’s eigen AI-supersampler heeft inmiddels een voorlopige naam. AMD hoopt hun FidelityFX-noemer te verbreden met ‘FidelityFX Super Resolution’, welke moet dienen als het rode antwoord op Nvidia’s slimme DLSS 2.0-unicum.

AMD wil hun platform voor zelflerende resolutieverhoging wel zo open mogelijk houden, waardoor de fabrikant (wederom) beroep doet op de meters die Microsoft wil maken in hun DirectX-omgeving. FidelityFX Super Resolution zou gebruikmaken van DirectML, een eerder aangekondigde Machine Learning-oplossing om GPU’s op allerlei Windows-systemen te ontlasten.

Of het dan om raytracing, supersampling of andere optimalisaties gaat: alles wat Windows en Xbox (alsmede PlayStation) opsteken met nieuwe spelontwikkeling, kan AMD helpen de voorsprong van Nvidia’s technieken te verkleinen. Officiële aankondigingen over de beloofde technieken moeten vooralsnog ‘binnenkort’ volgen, aldus AMD.

©GMRimport

GeForce RTX 3050 en RTX 3080 Ti duiken vaker op in geruchten

De korreltjes zout mogen deze week ingenomen worden bij het horen van Nvidia-geruchten. In de afgelopen dagen lekte niet alleen het bestaan van een nieuwe GeForce RTX 3050 Ti, maar ook meer details over de al langer verwachte GeForce RTX 3080 Ti.

Beide geruchten kwamen voort uit de bronnen van Twitter-gebruiker kopite7kimi, die deze generatie veel juiste voorspellingen heeft gedaan over nieuwe videokaarten. Een week terug barstte de ingewijde los met (nog) meer details over de RTX 3080 Ti Founder’s Edition, wat eergisteren gevolgd werd door de eerste geluiden over de voorheen volledig onbekende RTX 3050.

Van de RTX 3080 refresh wordt verwacht dat Nvidia hoofdzakelijk de achterstand op VRAM inhaalt. AMD loopt sinds twee weken te koop met 16GB aan videogeheugen voor ál hun RDNA2-videokaarten, waar Nvidia’s vlaggenschipmodel momenteel aftopt op 10GB. De RTX 3080 Ti moet dat volume verdubbelen tot 20GB aan GDDR6X-geheugen. De hoeveelheid FP32-kernen (en algehele transistoren) zou voor deze kaart gelijk moeten staan aan het huidige topmodel, de RTX 3090.

Naast de technische details van kopite7kimi lijkt het Chinese HKEPC ook al een verwachte releasedatum aan de kaart gekoppeld te hebben. Daar wordt verwacht dat de RTX 3080 Ti de eerstvolgende verschijning in Nvidia’s line-up is, welke in januari 2021 alweer moet lanceren. De vraag is vooral in hoeverre die aanname haalbaar is, nu Nvidia al drie Ampere-kaarten gelanceerd heeft met misgelopen vraag-aanbodverhouding.

De RTX 3050 heeft in die zin minder haast. Dit momenteel allerlaagst gegrepen Ampere-model moet het opnemen tegen AMD’s nog aan te kondigen middensegment. Lees: een RTX-kaart op Samsungs nieuwe 8nm-architectuur en mét Nvidia’s nieuwste foefjes (o.a. RTX Raytracing en DLSS 2.0), maar met lagere hoeveelheeid CUDA-kernen (2304).

Verwacht wordt ook dat het GDDR6-geheugen van de instapkaart aftopt op 4GB, mogelijk het kleinste volume voor de Ampere-generatie. Dit zou zijn omdat de hier genoemde GA107-300 chipset onder de XX107-noemer valt, welke in het verleden veelal geleverd werd met een smallere, 128-bit geheugenbus.

Zowel de RTX 3050 als de RTX 3080 Ti zijn vooralsnog niet officieel aangekondigd, maar zolang kopite7kimi zijn claims niet intrekt, is de kans groot dat deze kaarten begin volgend jaar richting webshops oprukken.

Apple introduceert eigen 5nm System on a Chip voor Mac-producten

De dagen van AMD- of Intel-componenten in Mac-apparaten komen mogelijk ten einde. Gedurende het online uitgezonden

Watch on YouTube

deed Apple hun eerste eigen System on a Chip (SoC) uit de doeken: de Apple M1-chip, welke als grootste talking point van de gehele conferentie mocht optreden.

Apple’s M1 is een microchip op 5 nanometer architectuur, voorzien van allerlei doelgerichte en vooral efficiëntere deelcomponenten. De SoC bevat onder meer een octa-core CPU, 7- of 8-kerns grafische processor (tot 2.6 TFLOPS aan prestaties), Secure Enclave-beveiliging en implementatie van Apple’s eigen Neural Engine (16-kerns), welke zich toespitst op allerleimachine learning-taken.

©GMRimport

Apple zelf sprak daarbij over een verdubbeling in prestaties (ook in games) ten opzichte van de ‘meest recente laptop-chips’, tegenover slechts een kwart van het stroomgebruik. Klinkt fraai, maar het hier geschetste plaatje voelt grotendeels incompleet.

De ‘meest recente laptop-chips’ zijn namelijk van Intels fabricaat, die in de laatste jaren juist onder vuur ligt door AMD’s sprongen in prestaties — en juist van diens laatste architectuur zijn momenteel nog geen laptopvarianten in omloop. Dan klinkt het allemaal ineens als een pienter gevalletje pick your battles.

Scheef afgemeten benchmarks (en missende data op Apple’s grafiekjes) daargelaten, wordt de Apple M1 vanaf 17 november meteen meegenomen in de nieuwste Mac-producten. Naast de nieuwe MacBook Air (vanaf 999 dollar) en MacBook Pro (vanaf 1.299 dollar) lanceert deze maand ook de nieuwe Mac Mini (vanaf 699 dollar) met de nieuwe M1-chip.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!