CES 2021 vindt volledig online plaats
Nieuws

CES 2021 vindt volledig online plaats

Ook deze woensdag houdt Gamer.nl je op de hoogte van het reilen en zeilen in de hardwarewereld. Zo bereiden we ons dit jaar voor op een geheel digitale versie van ’s werelds grootste technologiebeurs, blijkt AMD gretig marktaandeel te winnen en is de opslagmarkt weer een absurd luxe SSD rijker.

Consumer Electronics Show gaat anno 2021 volledig digitaal

Afgelopen januari ontsnapte de beurs nog nipt aan de pandemie, maar dit jaar durft de organisatie van de Consumer Electronics Show het niet aan om de nieuwe editie te organiseren. Het jaarlijkse technologiefestijn in Las Vegas vindt wegens Covid-19 komend jaar geheel online plaats, zo liet het bestuur per persbericht weten.

Maar, wees niet getreurd: middels internetpresentaties hoopt de Consumer Technology Association alsnog een ‘zeer gepersonaliseerde’ beurservaring te bieden. Vooralsnog is het helaas onduidelijk welke partijen via deze wegen zoal een (publiekelijk) platform boeken, maar de beursorganisatie biedt in ieder geval genoeg middelen.

©GMRimport

CES 2021 vindt ergens in de eerste week van januari 2021 plaats. Tot dusver verwijzen officiële berichten nog niet naar bepaalde (stream)kanalen om alles in de gaten te houden, maar daarover volgt ongetwijfeld later meer informatie. De organisatie hoopt tevens vanaf CES 2022 de jaarlijkse bijeenkomst in Las Vegas weer op te pakken.

Ben je niet bekend met wat je zoal van de technologiebeurs kan verwachten aan aankondigingen? De hoogtepunten van CES 2020 waren onder andere Sony’s onthulling van het PlayStation 5-logo, vooruitstrevende 8K- en OLED-televisies en Lenovo’s bizarre ThinkPad X1 Fold-laptop.

AMD overtreft Wall Street-verwachtingen met tweede recordkwartaal

Chipfabrikant AMD heeft tegenwoordig de wind in de rug. Pandemie of niet, de nieuwe Zen 3-processoren liggen nog altijd op schemavoor later dit jaar en zelfs een veelbelovende inhaalslag op NVIDIA lijkt in zicht. Die goede stand van zaken worden ook gereflecteerd in de kwartaalcijfers van het bedrijf. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen concurrenten als NVIDIA en Intel.

Het tweede kwartaal van 2020 sloot AMD (NASDAQ:AMD) af met 1,9 miljard dollar omzet en 157 miljoen dollar netto-inkomen — iets meer dan de financiële experts van Wall Street verwachtten. Daar ging men uit van 'slechts' 1,86 miljoen dollar omzet voor AMD.

De totale opbrengsten zijn misschien een kleine stap terug ten opzichte van het eerste kwartaal (162 miljoen dollar), maar beide kwartalen samen zijn AMD’s beste ooit. Year-over-Year groeide AMD’s netto-inkomen in Q2 2020 maar liefst 393 procent.

©GMRimport

Middels een financiële presentatie liet AMD weten dat vooral de verkoop van Ryzen- en EPYC-producten de hoogvliegers zijn, met nu ook een groeiend aandeel in mobiele CPU’s. Daarentegen geeft de fabrikant aan nog altijd ‘wonden’ te voelen van de huidige generatie GPU’s (de Navi-serie), die de afgelopen twee jaar voortdurend het onderspit dolf tegenover NVIDIA’s GeForce RTX-lijn.

Des te beter is daarmee het vooruitzicht voor AMD. De chipmakers zetten dubbel in op hun nieuwe generatie 7nm-processoren (waaronder de Ryzen 4000-serie), terwijl de aankomende ‘Big Navi’-videokaarten naar het schijnt dus wél op ooghoogte komen te staan met NVIDIA. Beide staan nog altijd op de planning om later dit jaar te verschijnen.

Sabrent introduceert ‘s werelds eerste 4TB-PCIe 4.0 NVMe-SSD

De nieuwe generatie NVMe-SSD’s dijt verder uit. Nadat de Amerikaanse opslagfabrikant Sabrent al een 8 TB-PCIe Gen3x4 NVMe SSD op de markt bracht, brengt het nu ook een 4TB-PCIe 4.0 NVMe SSD — ’s werelds grootste op deze interface, voor nu.

Specifiek betreft het de Sabrent Rocket Q4: vier terabyte op de vierde generatie PCIe. Hoe snel is die nieuwe generatie SSD’s dan? Sabrent pronkt in dit geval met 4900 MB/s leessnelheid en 3500 MB/s schrijfsnelheid. Dat is toch weer een tandje sneller dan je gemiddelde NVMe-SSD, maar dan moet je wel beschikken over een PCIe 4.0-slot, naast natuurlijk een stevig budget.

©GMRimport

Ook over PCIe 3.0 blijven een boel unique selling points in stand (waaronder de hoogwaardige QLC flash-chips en databescherming), maar de recordbrekende snelheden raken wel in verval; die bedragen dan beide 3300 MB/s.

Momenteel zijn twee varianten van Sabrents nieuwe record-SSD beschikbaar. Op Amazon is er de keuze uit de Rocket Q4 zonder koeling (768,52 euro) en een Rocket Q4 met heatsink (788,97 euro). Die hittegeleider wordt overigens wel van harte aangeraden door Sabrent zelf, gezien het opslagplaatje mogelijk erg heet wordt. Wil je deze monster-SSD ook lang in topvorm houden, dan kan wat extra koeling geen kwaad.

Analogue Pocket vanaf 3 augustus te pre-orderen

De draagbare retromachine van Analogue, simpelweg ‘Pocket’ genaamd, is binnenkort al voor te bestellen. Eind vorig jaar werd de vernuftige handheld al onthuld, maar nu komt ook de lancering een stap dichterbij: rond mei 2021 moet het apparaat verschepen. Op 3 augustus kunnen vanaf 17:00 uur ’s avonds de eerste pre-orders worden geplaatst.

Het heugelijke nieuws werd door Analogue op Twitter gedeeld, gevolgd door legio andere aankondigingen over specificaties en accessoires.

©GMRimport

De Analogue Pocket is mobiel stukje (middelsFPGA programmeerbaar) hardware dat in staat is om games van verschillende retro-handhelds een-op-een af te spelen — van emulatie is niet sprake, al zijn die oude games wel netjes te pauzeren in een sluimerstand.

De Pocket werkt out of the box met cartridges van alle Nintendo Game Boy-handhelds. Via los verkrijgbare conversie-adapters kan het apparaatje ook de kaartjes van Sega Game Gear, Neo Geo Pocket Color of Atari Lynx lezen.

Alle pixels die uit die cartridges pompen worden op de Pocket op een (verlicht) LCD-scherm van 1600x1440 pixels vertoond, met 4,5 millimeter dik Gorilla Glass en al. Daarmee beschikt de Pocket over een perfecte factor tien vergroting ten opzichte van Nintendo’s allereerste Game Boy. Analogue bakt daarbij ondersteuning in voor allerlei verschillende beeldinstellingen voor de beste retro-ervaring, ongeacht wat je wilt (her)beleven.

©GMRimport

Naast het afspelen van oude handheldspellen kan de Pocket ook uitgebreid worden met een HDMI-dock voor nóg groter beeld (en draadloze controller-invoer), kabels voor onderlinge multiplayermogelijkheden en zelfs MIDI-jacks, waarmee de handheld zich beter leent voor muziekproductie — hoofdzakelijk chiptune.

De Analogue Pocket wordt vanaf 3 augustus verkocht (in zwart of wit) voor 199,99 dollar op Analogue's officiële webshop. Het uitgebreide dock gaat over de digitale toonbank voor 99,99 dollar en adapters voor non-Nintendo handhelds kosten respectievelijk 29,99 dollar. Daarnaast levert Analogue ook een beschermende case en eerdergenoemde kabels tegen een paar tientjes.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error