Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten

Terwijl de GeForce RTX 3080 en RTX 3090 niet aan te slepen zijn (href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">mogelijk tot ergens in 2021</a>) en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nvidia-stelt-rtx-3070-lancering-uit-tot-29-oktober/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">RTX 3070 uitgesteld</a> is, onthulde Nvidia deze week alsnog een nieuwe reeks RTX-videokaarten. De Quadro-lijn leeft onder een andere noemer voort, welke ‘binnenkort’ zal lanceren. Ondertussen sleutelt AMD verder aan hun respons op de groene concurrent.

Nvidia kondigt RTX A6000 en RTX A40 aan

Ondanks de moeizame launch van de eerste Ampere-videokaarten streeft Nvidia voort met de eerste zakelijke kaarten in de serie. De ‘Quadro’- en ‘Tesla’-noemers lijken te zijn vervallen, met de aanstaande lancering van de RTX A6000 en RTX A40.

Andere naam (en ongekend strak ontwerp) of niet, de twee nieuwe designkaarten blijven trouw aan Nvidia’s productieve lijn. Lees: bizarre hoeveelheden GDDR6 VRAM, een grotere focus op Deep Learning en de optionele NVLink-uitbreiding. Als gamer heb je daar maar weinig aan, maar binnen de tech-industrie groeit de afzetmarkt voor de productieve kaart.

©GMRimport

Zowel de RTX A6000 als de RTX A40 worden geleverd met 48GB aan GDDR6-geheugen, maar hebben respectievelijk 16 Gbps en 14.5 Gbps modules. In wezen staat dat tot maximale bandbreedtes van 768 GB/s en een ietwat lagere 696 GB/s.

Verdere details over beide kaarten ontbreken nog, net als een precieze lanceerdatum. Nvidia’s officiële webpagina spreekt enkel over ‘binnenkort’ — wat nogal wrang kan voelen met het oog op eerdere problemen rondom Ampere-lanceringen.

AMD Big Navi krijgt ‘Infinity Cache’

De nieuwe Radeon-videokaarten van AMD beloven volgens de vele lekken al veel RDNA2-goeds, maar mysterie is de wereld nog niet geheel uit. Volgens ingewijden bij Videocardz zal AMD’s nieuwe paradepaard, ‘Big Navi’ in de volksmond, beschikken over een zogenaamde Infinity Cache-geheugenoplossing. Daarvoor werd door AMD deze week een obscuur patent aangevraagd.

©GMRimport

Wat Infinity Cache precies in moet houden, is nog onduidelijk. De aanstaande Radeon RX 6900 XT-kaart beschikt over een relatief kleine geheugenbus van 256-bit, maar zou met behulp van een unieke cache mogelijk alsnog meer bandbreedte kunnen klokken. Dat mag ook wel, gezien Big Navi hoogstwaarschijnlijk over 16GB aan GDDR6-geheugen zal beschikken.

De Infinity-noemer komt hoogstwaarschijnlijk vanuit AMD’s Infinity Fabric-architectuur, waaronder CPU- en GPU-kernen uit de Zen-lijn beter met elkaar samen gaan werken. Hoe dat de cache van de videokaart precies tegemoet zal komen, horen we uiterlijk op 28 oktober, wanneer AMD de Navi 2X-kaarten officieel uit de doeken zal doen.

Chipset van AMD Big Navi mogelijk uitgelekt

Ook de daadwerkelijke transistorplaat van de Big Navi GPU leek eerder deze week uit te lekken. YouTuber

Watch on YouTube

beweert beelden van de chip van AMD’s gekregen te hebben, welke hij toont en analyseert in een

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Hoewel het gros van de informatie rondom de chipset gecensureerd wordt, valt de grootte van de 7nm-transistorplaat wel degelijk op. Volgens lekker van dienst zou het een totaal oppervlak van 536 vierkante millimeter betreffen — een flinke toename ten opzichte van AMD’s eerdere GPU-hoogvliegers.

Hoeveel performance AMD uit die vernieuwde RDNA2-architectuur kan pompen, horen we ongetwijfeld ook later deze maand, vanuit de officiële kanalen.

Gerucht: Intel plant 2021-lancering voor Rocket Lake-S processoren

De CPU-generatie die hoogstwaarschijnlijk Intels laatste op 14nm-architectuur zal zijn, staat volgens insiders nu in week 10 van 2021 te lanceren. Intern zou Intel het launch window voor Rocket Lake-S naar die periode hebben verschoven, waarmee het helaas wel CES 2021 zal ‘missen’.

Intels elfde generatie zal, ondanks de nieuwe Cypress Cove-architectuur, compatibel zijn met de bestaande LGA1200-socket. Moederborden uit de 400-serie die als ‘PCIe Gen4 ready’ verkocht werden, zullen daarnaast met Rocket Lake-S de nieuwe interface volledig kunnen benutten.

©GMRimport

Wel lijkt Intel plannen te maken om (uiteindelijk) ook nieuwe 500-serie moederborden uit te rollen, zoals bijvoorbeeld een Z590- of B560-chipset. Mogelijk zouden die ondersteuning voor geheugen-overclocking ook naar lagere prijssegmenten kunnen brengen, waar dat nu exclusief blijft voor de duurderde Zx70/x90-moederborden.

Vooralsnog blijft deze informatie een reeks geruchten. Op Intels officiële kanalen is het dezer dagen bijzonder stil over de Rocket Lake-S generatie CPU’s. Dat terwijl concurrent AMD morgen alweer de nieuwe Zen 3-processoren (de Ryzen 4000-lijn) uit de doeken doet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!