Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten
Nieuws

Nvidia onthult ondanks Ampere-schaarste nieuwe RTX-designkaarten

Terwijl de GeForce RTX 3080 en RTX 3090 niet aan te slepen zijn (href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/tekort-aan-nieuwe-nvidia-kaarten-duurt-tot-volgend-jaar/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">mogelijk tot ergens in 2021</a>) en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nvidia-stelt-rtx-3070-lancering-uit-tot-29-oktober/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">RTX 3070 uitgesteld</a> is, onthulde Nvidia deze week alsnog een nieuwe reeks RTX-videokaarten. De Quadro-lijn leeft onder een andere noemer voort, welke ‘binnenkort’ zal lanceren. Ondertussen sleutelt AMD verder aan hun respons op de groene concurrent.

Nvidia kondigt RTX A6000 en RTX A40 aan

Ondanks de moeizame launch van de eerste Ampere-videokaarten streeft Nvidia voort met de eerste zakelijke kaarten in de serie. De ‘Quadro’- en ‘Tesla’-noemers lijken te zijn vervallen, met de aanstaande lancering van de RTX A6000 en RTX A40.

Andere naam (en ongekend strak ontwerp) of niet, de twee nieuwe designkaarten blijven trouw aan Nvidia’s productieve lijn. Lees: bizarre hoeveelheden GDDR6 VRAM, een grotere focus op Deep Learning en de optionele NVLink-uitbreiding. Als gamer heb je daar maar weinig aan, maar binnen de tech-industrie groeit de afzetmarkt voor de productieve kaart.

©GMRimport

Zowel de RTX A6000 als de RTX A40 worden geleverd met 48GB aan GDDR6-geheugen, maar hebben respectievelijk 16 Gbps en 14.5 Gbps modules. In wezen staat dat tot maximale bandbreedtes van 768 GB/s en een ietwat lagere 696 GB/s.

Verdere details over beide kaarten ontbreken nog, net als een precieze lanceerdatum. Nvidia’s officiële webpagina spreekt enkel over ‘binnenkort’ — wat nogal wrang kan voelen met het oog op eerdere problemen rondom Ampere-lanceringen.

AMD Big Navi krijgt ‘Infinity Cache’

De nieuwe Radeon-videokaarten van AMD beloven volgens de vele lekken al veel RDNA2-goeds, maar mysterie is de wereld nog niet geheel uit. Volgens ingewijden bij Videocardz zal AMD’s nieuwe paradepaard, ‘Big Navi’ in de volksmond, beschikken over een zogenaamde Infinity Cache-geheugenoplossing. Daarvoor werd door AMD deze week een obscuur patent aangevraagd.

©GMRimport

Wat Infinity Cache precies in moet houden, is nog onduidelijk. De aanstaande Radeon RX 6900 XT-kaart beschikt over een relatief kleine geheugenbus van 256-bit, maar zou met behulp van een unieke cache mogelijk alsnog meer bandbreedte kunnen klokken. Dat mag ook wel, gezien Big Navi hoogstwaarschijnlijk over 16GB aan GDDR6-geheugen zal beschikken.

De Infinity-noemer komt hoogstwaarschijnlijk vanuit AMD’s Infinity Fabric-architectuur, waaronder CPU- en GPU-kernen uit de Zen-lijn beter met elkaar samen gaan werken. Hoe dat de cache van de videokaart precies tegemoet zal komen, horen we uiterlijk op 28 oktober, wanneer AMD de Navi 2X-kaarten officieel uit de doeken zal doen.

Chipset van AMD Big Navi mogelijk uitgelekt

Ook de daadwerkelijke transistorplaat van de Big Navi GPU leek eerder deze week uit te lekken. YouTuber

Watch on YouTube

beweert beelden van de chip van AMD’s gekregen te hebben, welke hij toont en analyseert in een

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Hoewel het gros van de informatie rondom de chipset gecensureerd wordt, valt de grootte van de 7nm-transistorplaat wel degelijk op. Volgens lekker van dienst zou het een totaal oppervlak van 536 vierkante millimeter betreffen — een flinke toename ten opzichte van AMD’s eerdere GPU-hoogvliegers.

Hoeveel performance AMD uit die vernieuwde RDNA2-architectuur kan pompen, horen we ongetwijfeld ook later deze maand, vanuit de officiële kanalen.

Gerucht: Intel plant 2021-lancering voor Rocket Lake-S processoren

De CPU-generatie die hoogstwaarschijnlijk Intels laatste op 14nm-architectuur zal zijn, staat volgens insiders nu in week 10 van 2021 te lanceren. Intern zou Intel het launch window voor Rocket Lake-S naar die periode hebben verschoven, waarmee het helaas wel CES 2021 zal ‘missen’.

Intels elfde generatie zal, ondanks de nieuwe Cypress Cove-architectuur, compatibel zijn met de bestaande LGA1200-socket. Moederborden uit de 400-serie die als ‘PCIe Gen4 ready’ verkocht werden, zullen daarnaast met Rocket Lake-S de nieuwe interface volledig kunnen benutten.

©GMRimport

Wel lijkt Intel plannen te maken om (uiteindelijk) ook nieuwe 500-serie moederborden uit te rollen, zoals bijvoorbeeld een Z590- of B560-chipset. Mogelijk zouden die ondersteuning voor geheugen-overclocking ook naar lagere prijssegmenten kunnen brengen, waar dat nu exclusief blijft voor de duurderde Zx70/x90-moederborden.

Vooralsnog blijft deze informatie een reeks geruchten. Op Intels officiële kanalen is het dezer dagen bijzonder stil over de Rocket Lake-S generatie CPU’s. Dat terwijl concurrent AMD morgen alweer de nieuwe Zen 3-processoren (de Ryzen 4000-lijn) uit de doeken doet.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!