'Nvidia hervat RTX 3080-productie wegens overschot aan chips'
Nieuws

'Nvidia hervat RTX 3080-productie wegens overschot aan chips'

Een hardware-ingewijde meent dat Nvidia de productie van RTX 3080-videokaarten hervat heeft, omdat de fabrikant nog met een overschot GA102-chipsets zit.

De claim komt van @Zed__Wang op Twitter, die doorgaans niet al te veel lekt of speculeert, maar vooral veel gloednieuwe hardware test. In dit geval stelt de ingewijde dat Nvidia de productie van diens RTX 3080 (12 GB) recentelijk al stil had gelegd, maar deze inmiddels weer vlot hervat heeft.

Vooralsnog blijft het bij een gerucht; van zowel het stilleggen als het hervatten van de productie heeft Nvidia nooit officieel bericht gedaan. 

Nvidia kampt momenteel met een opmerkelijk overschot in grafische chipsets en videokaarten, waaronder blijkbaar vooral de GA102-modellen. Naar al het schijnt heeft de fabrikant nog een flink volume aan Samsungs 8 nm chips liggen — de basis voor de Ampere-gpu's — maar simpelweg te weinig geïnteresseerde kopers. En dat na een bijna twee jaar lang aanhoudend tekort aan chips en videokaarten.

Niet alleen kelderde recentelijk de waardering van veel cryptovaluta — waardoor tweedehands videokaarten plots massaal afgedankt werden — ook de nieuwe generatie gpu's (Nvidia's Ada Lovelace en AMD's RDNA 3) staat binnenkort te verschijnen. De interesse in de huidige videokaarten blijkt miniem, zeker gezien de volgende modellen over krap twee maanden al kunnen verschijnen. 

Desalniettemin is dit voor Nvidia een van de laatste momenten om overgebleven chips 'weg te werken'. Dat betekent mogelijk minder voordelige winstmarges op de laatste paar RTX 3080-kaarten, maar met alle waarschijnlijkheid maakt Nvidia de GA102-gpu's liever haastig op, voordat de chips nog verder dalen in populariteit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter
Nieuws

Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter

Het bedrijf zoekt ontwikkelaars voor een onaangekondigde openwereldshooter

Blizzard heeft vacatures online geplaatst voor mensen die willen werken aan een aankomende openwereldshooter. Fans hopen dat het om de Starcraft-shooter waar geruchten de ronde over doen gaat.

Zo wordt er gezocht naar een design director, principal designer en senior designer. Meerdere vacatures verwijzen naar een openwereldshooter, maar meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Fans vermoeden dat dit gerelateerd is aan een Starcraft-shooter. Eerder dit najaar bracht journalist Jason Schreier zijn nieuwe boek over Blizzard uit, waarin vermeld werd dat er bij Blizzard aan een Starcraft-shooter gewerkt wordt.

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares. Officieel is nog niets bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd
Nieuws

Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd

Tom Hardy was in de running om Sam Fisher te spelen

De Splinter Cell-film die twaalf jaar geleden werd aangekondigd, wordt niet meer gemaakt.

The Direct meldt dat producent Basil Iwanyk dat heeft verteld. "De film had geweldig kunnen worden... maar het lukte ons niet om het script en het budget naar wens te krijgen. Maar het had tof geworden. We hadden een miljoen verschillende versies bedacht, maar het had hardcore en awesome geworden. Helaas is het niet doorgegaan."

Vorig decennium werd er nog gemeld dat Edge of Tomorrow-regisseur Doug Liman de regie op zich zou nemen, en dat Tom Hardy de rol van hoofdpersonage Sam Fisher zou vertolken.

Overigens kunnen fans van de Splinter Cell-franchise wel uitkijken naar een geanimeerde serie genaamd Splinter Cell: Deathwatch. De animatieserie wordt geschreven door John Wick-bedenker Derek Kolstad. Liev Schreiber (Ray Donovan, Scream) zal hoofdpersonage Sam Fisher inspreken. De serie moet 'spoedig' op Netflix komen te staan.

Daarnaast werkt Ubisoft al geruime tijd aan een remake van de eerste Splinter Cell. Ubisoft meldde in 2021 al dat het aan een remake van de in 2002 uitgekomen stealthgame Splinter Cell werkt. Een jaar later werd gemeld dat het verhaal herschreven wordt voor een moderner publiek, maar sindsdien is het vrij stil rondom de remake. Eerder dit najaar claimde Insider Gaming te hebben gehoord dat de game nog in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!