Komst nieuwe RTX 3080 (12 GB) is eindelijk officieel
Nieuws

Komst nieuwe RTX 3080 (12 GB) is eindelijk officieel

De komst van een alternatieve RTX 3080-gpu met 12 GB aan videogeheugen lijkt officieel te zijn, nu de kaart ook genoemd wordt op Nvidia's eigen websites.

Nvidia's nieuwe gpu wordt duidelijk afgebeeld op de officiële webpagina over de RTX 3080. Naast de originele RTX 3080 (10 GB) en de later verschenen RTX 3080 Ti (12 GB) is ook een RTX 3080 met 12 GB te zien in de specificatielijsten. 

De komst van deze specifieke kaart werd al eerder genoemd door ingewijden, met precies vandaag als verwachte releasedatum. Recentelijk lekten her en der ook al foto's uit van RTX 3080-dozen met een '12G'-noemer duidelijk zichtbaar.

Los van het iets hogere GDDR6X-volume, is ook een groter gedeelte van Nvidia's GA-102-gpu geactiveerd. De RTX 3080 (12 GB) draait op de GA102-220-chipset, welke met 70 rekenclusters komt — goed voor 8960 CUDA-kernen. Daarmee is de kaart iets rijker uitgerust dan het origineel (8704 kernen), maar nog altijd een eindje verwijderd van het Ti-model, welke 10240 CUDA-kernen telt. Wel is de basisklok van de rekenkernen ietwat verlaagd: van 1,44 naar 1,26 GHz.

©GMRimport

Qua geheugenklok, -bus en bandbreedte komt de nieuwere RTX 3080 overeen met het Ti-model, maar op het gebied van pure rekenkracht lijkt het vooral een milde 'refresh' van het origineel. De kaart vergt daardoor alsnog wel iets meer wattage; het totale TDP van de kaart bedraagt 350 watt. Dat is 30 watt meer dan het 10GB-model en toevalligerwijze precies gelijk aan wat de RTX 3080 Ti doorgaans trekt.

Hoewel de nieuwe gpu al wel gedeeld wordt op officiele webpagina's, ontbreken verdere details als releasedata en richtprijzen. Vermoedelijk moet de kaart nog (stilletjes) in de komende dagen verschijnen, maar over adviesprijzen is nog geen enkel woord gerept. 

Nvidia's eigen webshop — waar vrijwel voortdurend geen kaarten op voorraad zijn — verkoopt de originele RTX 3080 tegen een prijs van 719 euro en de RTX 3080 Ti voor 1.199 euro. De vernieuwde 12GB-variant van de RTX 3080 zal ergens daartussen hangen, vermoedelijk dichterbij het origineel dan het zwaardere Ti-model.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!