'RDNA 3 is efficiënter dan Lovelace; mogelijk sneller'
Nieuws

'RDNA 3 is efficiënter dan Lovelace; mogelijk sneller'

Volgens hardware-ingewijde Moore's Law is Dead is AMD's RDNA 3-architectuur (RX 7000) efficiënter en mogelijk sneller dan Nvidia's Lovelace (RTX 4000).

In een recente

Watch on YouTube

ontleedt Moore's Law is Dead enkele nieuwe geruchten over de nieuwe generatie gpu's. Een reeds verwijderd LinkedIn-overzicht zou zo goed als verzekerd hebben dat RDNA 3 op een multichip-design draait, bestaande uit TSMC's 6 nm en 5 nm procedé. Volgens ingewijden geeft het chiplet-ontwerp een rendementsrijke prestatiebonus tegenover het huidige RDNA 2, aanvankelijk gebakken op TSMC's 7 nm node. 

Het zou een gegeven zijn dat RDNA 3 efficiënter gebouwd is, met deze generatie ook een mogelijkheid om de koppositie in snelheid te veroveren. De laatste paar generaties bood Nvidia vrijwel altijd de snelste gpu's aan.

Watch on YouTube

Over precieze percentages lekte bij AMD vooralsnog niets uit, maar bij Nvidia blijkbaar wel. Volgens enkele bronnen verwacht Nvidia met Lovelace "66 tot 80 procent beter" te presteren dan het huidige Ampere. Een flinke stap in performance van generatie tot generatie, maar mogelijk is het niet efficiënt genoeg om AMD's vooruitgang bij te benen. De bronnen en claims zijn vooralsnog geenszins geverifieerd.

Moore's Law is Dead verzekert dat Nvidia nog steeds een "gigantische sprong in prestaties maakt" — groter dan het verschil tussen Ampere en Turing — zij het niet per se bijzonder efficiënt. In de huidige generatie zien we AMD ook vaak net wat slimmer omgaan met stroomrendement; iets wat Nvidia volgende generatie mogelijk wil aanvechten met potentiële stroomslurpers. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4
Nieuws

Tony Hawk zelf wilde graag nieuwe muziek in Pro Skater 3+4

Er zijn tot nu toe al veertig nummers bekendgemaakt, maar er volgen er nog meer

Eerder bleek al dat de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 zowel muziek uit de oorspronkelijke versies van de games, als nieuwe nummers bevat. Dat is blijkbaar omdat Tony Hawk zelf daar op aandrong.

Dat liet de professionele skater op Instagram weten. "Het was mijn keuze om wat andere nummers van dezelfde artiesten op de soundtrack te plaatsen. Ik hoop dat het ontdekken (van nieuwe muziek) de helft van de lol is. Het is een grote reden waarom deze soundtracks in eerste instantie aansloegen. Dus luister er naar en geniet er van."

De afgelopen weken zijn er tweemaal twintig nummers onthuld die op de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 3+4 staan. Hawk zelf benadrukt dat er nog meer nummers volgen, "zowel oude als nieuwe".

Hawks opmerking lijkt deels een reactie op de kritiek die hier en daar wordt gegeven op het feit dat de soundtrack niet precies gelijk is aan de soundtrack van de oorspronkelijke games. Dit gold overigens ook al voor de soundtrack van Tony Hawk's Pro Skater 1+2.

Eerder bevestigde nummers die op de soundtrack van 3+4 staan, zijn onder andere Ace of Spades van Motörhead, 96 Quite Bitter Beings van CKY, King of the Beach van Wavves, Hollywood Baby van 100 Gecs, My Adidas van Run D.M.C. en 2 Minutes to Midnight van Iron Maiden.

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
In Ghost of Yotei kunnen spelers met twee katana's tegelijk vechten
Nieuws

In Ghost of Yotei kunnen spelers met twee katana's tegelijk vechten

Ook zitten er geheel nieuwe wapens in het spel

Het is in Ghost of Tsushima-vervolg Ghost of Yotei mogelijk om tijdens gevechten twee katana's tegelijk te gebruiken.

Dat valt te lezen op de officiële website van de game. Naast de 'dual katana'-optie, zijn er ook nieuwe wapens als een kusarigama en ōdachi in de game te vinden. Op de website valt ook te lezen dat het nieuwe hoofdpersonage, Atsu, zint op wraak nadat haar familie is vermoord, en dat ze om haar reis door Japan te bekostigen jacht kan maken op criminelen en andere werkzaamheden kan verrichten.

Het vorig jaar aangekondigde Ghost of Yotei verschijnt ergens dit jaar voor PlayStation 5 - een precieze releasedatum is er nog niet. De game speelt zich af in 1603 - meer dan driehonderd jaar na Ghost of Tsushima - en draait zoals gezegd om een nieuwe personage genaamd Atsu. Het spel speelt zich af in het Noorden van Japan, rondom Mount Yōtei. Hieronder is nog eens de aankondigingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!