NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben
Nieuws

NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben

De ontwikkelaars achter NiceHash beweren met de nieuwe QuickMiner-software de Lite Hash Rate-blokkade (LHR) van Nvidia omzeild te hebben.

NiceHash' vermeende 'ontgrendeling' van Nvidia-gpu's komt bijna een jaar nadat Nvidia de LHR-versies van videokaarten introduceerde. RTX 30-gpu's met de Lite Hash Rate-trechter ingebakken halveren hun prestaties automatisch, zodra de kaart merkt dat deze ingezet wordt om cryptovaluta te delven.

Rond de zomer van vorig jaar beweerde NiceHash-ontwikkelaars al ongeveer 70 procent van de blokkade te kunnen omzeilen, per update voor de NBMiner-software. De nieuwe en volledige omzeiling is vooralsnog exclusief voor de Excavator-versie van NiceHash' QuickMiner en werkt enkel op Windows-systemen en het DaggerHashimoto Ethash-algoritme, voor het delven van Ethereum. Ook raadt NiceHash aan om videokaarten niet over te klokken.

NiceHash beweert dat 'unlock' binnenkort ook verschijnt voor het reguliere Miner-programma. Ook werkt het team nog aan het ontgrendelen van LHRv3, waar de RTX 3050 en RTX 3080 (12 GB) gebruik van maakt.

©GMRimport

In hoeverre de claims van NiceHash correct zijn; daarover is nog veel te doen. Op het Poolse Benchmark.pl werd de update uitgeprobeerd met een RTX 3080 Ti (LHR), welke een hashrate van bijna 117 MH/s wist te klokken. Met de LHR-vergrendeling bereikt dezelfde kaart meestal 85 tot 88 MH/s — dat is 40 procent geboekte winst op de LHR-hashrate. 

Andere, vaak hobbyistische crypto-boeren beweren dat QuickMiner weinig tot geen prestatiebonus meeneemt voor hun LHR-kaarten. Zeker gezien eerdere LHR-ontgrendelingen meer dan eens malware bleken te zijn, is het niet onverstandig om vermeende 'wondermiddelen' als deze in twijfel te trekken. 

Mocht NiceHash uiteindelijk betrouwbare resultaten boeken op het gros van de LHR-kaarten, dan is het nog maar de vraag of dat repercussies heeft voor de markttendens rond videokaarten. Niet alleen is het aanzien van cryptovaluta  en NFT's sinds de hoogtijdagen flink gedaald, ook een nieuwe generatie gpu's staat met enkele maanden weer voor de deur. Het (deels) doorbreken van de LHR-blokkade hoeft dus niet direct te betekenen dat vraagprijzen van videokaarten weer omhoog schieten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!