NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben
Gamer.nl
Nieuws

NiceHash claimt Nvidia's crypto-trechter volledig omzeild te hebben

De ontwikkelaars achter NiceHash beweren met de nieuwe QuickMiner-software de Lite Hash Rate-blokkade (LHR) van Nvidia omzeild te hebben.

NiceHash' vermeende 'ontgrendeling' van Nvidia-gpu's komt bijna een jaar nadat Nvidia de LHR-versies van videokaarten introduceerde. RTX 30-gpu's met de Lite Hash Rate-trechter ingebakken halveren hun prestaties automatisch, zodra de kaart merkt dat deze ingezet wordt om cryptovaluta te delven.

Rond de zomer van vorig jaar beweerde NiceHash-ontwikkelaars al ongeveer 70 procent van de blokkade te kunnen omzeilen, per update voor de NBMiner-software. De nieuwe en volledige omzeiling is vooralsnog exclusief voor de Excavator-versie van NiceHash' QuickMiner en werkt enkel op Windows-systemen en het DaggerHashimoto Ethash-algoritme, voor het delven van Ethereum. Ook raadt NiceHash aan om videokaarten niet over te klokken.

NiceHash beweert dat 'unlock' binnenkort ook verschijnt voor het reguliere Miner-programma. Ook werkt het team nog aan het ontgrendelen van LHRv3, waar de RTX 3050 en RTX 3080 (12 GB) gebruik van maakt.

©GMRimport

In hoeverre de claims van NiceHash correct zijn; daarover is nog veel te doen. Op het Poolse Benchmark.pl werd de update uitgeprobeerd met een RTX 3080 Ti (LHR), welke een hashrate van bijna 117 MH/s wist te klokken. Met de LHR-vergrendeling bereikt dezelfde kaart meestal 85 tot 88 MH/s — dat is 40 procent geboekte winst op de LHR-hashrate. 

Andere, vaak hobbyistische crypto-boeren beweren dat QuickMiner weinig tot geen prestatiebonus meeneemt voor hun LHR-kaarten. Zeker gezien eerdere LHR-ontgrendelingen meer dan eens malware bleken te zijn, is het niet onverstandig om vermeende 'wondermiddelen' als deze in twijfel te trekken. 

Mocht NiceHash uiteindelijk betrouwbare resultaten boeken op het gros van de LHR-kaarten, dan is het nog maar de vraag of dat repercussies heeft voor de markttendens rond videokaarten. Niet alleen is het aanzien van cryptovaluta  en NFT's sinds de hoogtijdagen flink gedaald, ook een nieuwe generatie gpu's staat met enkele maanden weer voor de deur. Het (deels) doorbreken van de LHR-blokkade hoeft dus niet direct te betekenen dat vraagprijzen van videokaarten weer omhoog schieten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!