Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware
Gamer.nl
Nieuws

Programma dat Nvidia's cryptomining-limiet zou omzeilen blijkt malware

De 'Nvidia RTX LHR v2 Unlocker' werd kortstondig aangeschreven als omzeiling van de cryptomining-limieten op RTX 30-videokaarten. Nog geen twee dagen later werd aangetoond dat het programma afgeladen was met malware.

Een flinke hoeveelheid populaire Ampere-gpu's zijn sinds afgelopen zomer door Nvidia voorzien van mining-limitaties op BIOS-niveau. De zogenaamde Lite Hash Rate (LHR) varianten van deze videokaarten merken autonoom wanneer de gpu ingezet wordt om cryptovaluta te delven, waarna de hashing-prestaties automatisch gehalveerd worden. 

Nvidia zette het LHR-programma op de been om cryptoboeren van de gamingkaarten af te schrikken — en zodoende meer chips voor gamers over te houden — maar velen zoeken simpelweg naar manieren om de crypto-blokkade te verwijderen. Het gratis programmaatje van een Poolse GitHub-gebruiker met de naam 'BySergeyDev' beloofde precies dat. De LHR-ontgrendeling zou "tijdelijk een andere BIOS" voor de videokaart aanmaken, waardoor de hashrates niet beperkt worden, aldus de mysterieuze programmeur.

©GMRimport

Op tech-websites als VideoCardz (reeds verwijderd) en WccfTech (reeds geüpdatet) werd sinds eergisteren openlijk geschreven over het ontgrendelingsgereedschap, zonder een al te kritische noot — hoogstens een gezonde waarschuwing. Dat de volstrekt onbekende GitHub-gebruiker pas twee dagen voor het publiceren van het programma een account had aangemaakt of dat de achterliggende code nooit openlijk gedeeld werd, was blijkbaar niet genoeg reden voor scepsis.

Pas toen crypto-kanaal Red Panda Mining samen met programmeur Y3TI het programma op

Watch on YouTube

ontleedde, werd duidelijk hoe de vork in de steel zat. De Nvidia RTX LHR v2 Unlocker werd geïnstalleerd op een virtueel systeem met "beveiliging van enterprise-niveau", waarop al snel bleek dat het programma verrijkt was met verborgen, uitvoerbare bestanden en dat het regelmatig data naar een verborgen server probeerde te versturen. 

Watch on YouTube

Verder verstopt in de ingepakte data zat bovendien een segment code dat, in essentie, een administratorniveau van bevoegdheid aan het programma schonk. Inmiddels is het specifieke downloadbestand door minimaal zeventien antivirusbeveilingen bestempeld als Trojaans paard of virus van een andere aard.

Ook de op GitHub geplaatste 'bewijsscreenshots' met hogere hashrates voor allerlei Ampere-kaarten bleken bij elkaar geknutseld te zijn. Het gereedschap heeft hoogstwaarschijnlijk nooit echt de crypto-trechter van Nvidia kunnen omzeilen.

De GitHub-pagina van BySergeyDev is inclusief downloadlink ergens in het verloop van gisternacht offline gehaald. Kort na de livestream van Red Panda Mining werd de downloadpagina belaagd door klokkenluiders en klaagzang, inclusief twee officiële verzoeken om de Nvidia RTX LHR v2 Unlocker geheel van het webportaal te verwijderen. Onduidelijk is vooralsnog of GitHub zelf heeft ingegrepen of dat Sergey zelf actie heeft ondernomen — het verantwoordelijke account lijkt nog wel te bestaan. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!