Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's
Gamer.nl
Nieuws

Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's

Raja Koduri, de voorzitter van Intels grafische divisie, meent in een interview dat 200 tot 225 watt de 'sweet spot' voor videokaarten is.

Koduri sprak over zijn visie op videokaarten tegenover Gadgets 360 gedurende het Intel ConnectiON-evenement in Mumbai. In het interview reflecteert de Intel-aanvoerder op de houding van diens concurrenten in de gpu-markt, waar met alsmaar hogere wattages gegooid wordt:

"Er zal altijd een vaardige [fabrikant] zijn die die meer kracht biedt, maar mijn focus is een beter rendement. Zwaarder verbruik en pocherige benchmarks zijn goed vanuit een marketingstandpunt, maar [er is een gelimiteerd] aantal pc-gebruikers dat zo'n kaart kan kopen en gebruiken. Dat beperkt je doelgroep op dramatische wijze, toch?"

Op de vraag of dit betekent dat Intel Arc vooral het midden- en lagere segment wil bespelen, antwoordt Koduri als volgt: 

"Natuurlijk willen sommige klanten pocherige vlaggenschepen zien en daarin zullen we altijd proberen te voorzien. Op dit moment is mijn prioriteit echter om kern van de doelgroep op één stroomconnector te krijgen. Daarmee kun je wattages van 200 tot 225 watt bereiken. Slaag je daarin, met een beetje marge eronder of erboven,  dan valt dat allemaal in de 'sweet spot'."

Voor Koduri valt Intels eerste eigen Arc-vlaggenschip direct in die 'sweet spot'. De recent verschenen Intel Arc A770 verbruikt namelijk maximaal 225 watt. Daarmee concurreert de videokaart met onder meer de GeForce RTX 3060 en Radeon RX 6700, het middensegment van respectievelijk Nvidia en AMD. Opvallend is wel dat Intels eerste 225 watt-kaart alsnog twee stroomconnectoren (8-pin + 6-pin) vereist, in tegenstelling tot Koduri's visie. 

Vooralsnog heeft Intel wel vrij spel voor rendementsrijkere en betaalbaardere gpu's. Zowel Nvidia als AMD begeven zich momenteel net in een nieuwe generatie videokaarten, waarvan nog geen enkel model onder de 320 watt kan presteren — laat staan voor prijzen onder de 899 dollar. 

Vooralsnog verklapte Koduri niets over Battlemage, de eerstvolgende Arc-generatie die na het huidige Alchemist op de planning staat. Wel zou de ontwikkeling daarvan naar wens verlopen, alsmede die van de daaropvolgende generatie gpu's, Celestial.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!