Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's
Nieuws

Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's

Raja Koduri, de voorzitter van Intels grafische divisie, meent in een interview dat 200 tot 225 watt de 'sweet spot' voor videokaarten is.

Koduri sprak over zijn visie op videokaarten tegenover Gadgets 360 gedurende het Intel ConnectiON-evenement in Mumbai. In het interview reflecteert de Intel-aanvoerder op de houding van diens concurrenten in de gpu-markt, waar met alsmaar hogere wattages gegooid wordt:

"Er zal altijd een vaardige [fabrikant] zijn die die meer kracht biedt, maar mijn focus is een beter rendement. Zwaarder verbruik en pocherige benchmarks zijn goed vanuit een marketingstandpunt, maar [er is een gelimiteerd] aantal pc-gebruikers dat zo'n kaart kan kopen en gebruiken. Dat beperkt je doelgroep op dramatische wijze, toch?"

Op de vraag of dit betekent dat Intel Arc vooral het midden- en lagere segment wil bespelen, antwoordt Koduri als volgt: 

"Natuurlijk willen sommige klanten pocherige vlaggenschepen zien en daarin zullen we altijd proberen te voorzien. Op dit moment is mijn prioriteit echter om kern van de doelgroep op één stroomconnector te krijgen. Daarmee kun je wattages van 200 tot 225 watt bereiken. Slaag je daarin, met een beetje marge eronder of erboven,  dan valt dat allemaal in de 'sweet spot'."

Voor Koduri valt Intels eerste eigen Arc-vlaggenschip direct in die 'sweet spot'. De recent verschenen Intel Arc A770 verbruikt namelijk maximaal 225 watt. Daarmee concurreert de videokaart met onder meer de GeForce RTX 3060 en Radeon RX 6700, het middensegment van respectievelijk Nvidia en AMD. Opvallend is wel dat Intels eerste 225 watt-kaart alsnog twee stroomconnectoren (8-pin + 6-pin) vereist, in tegenstelling tot Koduri's visie. 

Vooralsnog heeft Intel wel vrij spel voor rendementsrijkere en betaalbaardere gpu's. Zowel Nvidia als AMD begeven zich momenteel net in een nieuwe generatie videokaarten, waarvan nog geen enkel model onder de 320 watt kan presteren — laat staan voor prijzen onder de 899 dollar. 

Vooralsnog verklapte Koduri niets over Battlemage, de eerstvolgende Arc-generatie die na het huidige Alchemist op de planning staat. Wel zou de ontwikkeling daarvan naar wens verlopen, alsmede die van de daaropvolgende generatie gpu's, Celestial.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!