Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's
Nieuws

Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's

Raja Koduri, de voorzitter van Intels grafische divisie, meent in een interview dat 200 tot 225 watt de 'sweet spot' voor videokaarten is.

Koduri sprak over zijn visie op videokaarten tegenover Gadgets 360 gedurende het Intel ConnectiON-evenement in Mumbai. In het interview reflecteert de Intel-aanvoerder op de houding van diens concurrenten in de gpu-markt, waar met alsmaar hogere wattages gegooid wordt:

"Er zal altijd een vaardige [fabrikant] zijn die die meer kracht biedt, maar mijn focus is een beter rendement. Zwaarder verbruik en pocherige benchmarks zijn goed vanuit een marketingstandpunt, maar [er is een gelimiteerd] aantal pc-gebruikers dat zo'n kaart kan kopen en gebruiken. Dat beperkt je doelgroep op dramatische wijze, toch?"

Op de vraag of dit betekent dat Intel Arc vooral het midden- en lagere segment wil bespelen, antwoordt Koduri als volgt: 

"Natuurlijk willen sommige klanten pocherige vlaggenschepen zien en daarin zullen we altijd proberen te voorzien. Op dit moment is mijn prioriteit echter om kern van de doelgroep op één stroomconnector te krijgen. Daarmee kun je wattages van 200 tot 225 watt bereiken. Slaag je daarin, met een beetje marge eronder of erboven,  dan valt dat allemaal in de 'sweet spot'."

Voor Koduri valt Intels eerste eigen Arc-vlaggenschip direct in die 'sweet spot'. De recent verschenen Intel Arc A770 verbruikt namelijk maximaal 225 watt. Daarmee concurreert de videokaart met onder meer de GeForce RTX 3060 en Radeon RX 6700, het middensegment van respectievelijk Nvidia en AMD. Opvallend is wel dat Intels eerste 225 watt-kaart alsnog twee stroomconnectoren (8-pin + 6-pin) vereist, in tegenstelling tot Koduri's visie. 

Vooralsnog heeft Intel wel vrij spel voor rendementsrijkere en betaalbaardere gpu's. Zowel Nvidia als AMD begeven zich momenteel net in een nieuwe generatie videokaarten, waarvan nog geen enkel model onder de 320 watt kan presteren — laat staan voor prijzen onder de 899 dollar. 

Vooralsnog verklapte Koduri niets over Battlemage, de eerstvolgende Arc-generatie die na het huidige Alchemist op de planning staat. Wel zou de ontwikkeling daarvan naar wens verlopen, alsmede die van de daaropvolgende generatie gpu's, Celestial.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error