Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets
Nieuws

Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets

Een nieuwe patentaanvraag van Intel lijkt te bevestigen dat de processorgigant plannen heeft voor multi-chip-modules in een komende generatie gpu's voor gamers.

Intel werkt nog altijd aan de komst van een eerste reeks eigen gpu's onder het Intel Arc-vaandel — 'Alchemist' genaamd. De eerste reeks grafische processoren maakt gebruik van traditionele chips uit een enkel procedé, maar Intel lijkt meer plannen te hebben om multi-chiplets in te zetten, zo tipte computing-enthousiasteling @Underfox3 op Twitter. De plannen kunnen mogelijk al toegepast worden op de eerstvolgende generatie, welke de codenaam 'Battlemage' zal dragen.

De aanvraag van de octrooi maakt de komst van de chiplets niet direct officieel, maar er komt wel een heldere visie uit voort. Intel lijkt te willen experimenteren met het 'opdelen' van checkerboard-data. Verschillende pixelregio's worden onderverdeeld onder verschillende chips, waardoor een totaalplaatje efficiënter opgesteld kan worden. Voor het voorbeeld uit het patent noemde Intel een 'multi-gpu' die bestaat uit vier onderverdeelde chiplets.

Intel heeft onder diens Xe HPC-vaandel al eerder geëxperimenteerd met zogenaamde 'multi-chip-modules' (MCM), al betrof dat een enkel project, exclusief voor zware datacenters en andere 'high performance computing' (HPC). In de recent online gepubliceerde patentaanvraag wordt specifiek gesproken over het renderen van games, wat duidt op plannen voor meer consumentgerichte producten.

Multi-chip-modules lijken vooralsnog een logische, volgende stap voor grafische processoren. Een jaar geleden verschenen bijvoorbeeld ook al patenten van AMD, welke mogelijk MCM-ontwerpen voorbereidt voor de RDNA 3-generatie van Radeon-gpu's. Bij Nvidia wordt MCM-techniek waarschijnlijk vaker de standaard met de komst van de Hopper-generatie voor datacenters. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!