Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets
Nieuws

Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets

Een nieuwe patentaanvraag van Intel lijkt te bevestigen dat de processorgigant plannen heeft voor multi-chip-modules in een komende generatie gpu's voor gamers.

Intel werkt nog altijd aan de komst van een eerste reeks eigen gpu's onder het Intel Arc-vaandel — 'Alchemist' genaamd. De eerste reeks grafische processoren maakt gebruik van traditionele chips uit een enkel procedé, maar Intel lijkt meer plannen te hebben om multi-chiplets in te zetten, zo tipte computing-enthousiasteling @Underfox3 op Twitter. De plannen kunnen mogelijk al toegepast worden op de eerstvolgende generatie, welke de codenaam 'Battlemage' zal dragen.

De aanvraag van de octrooi maakt de komst van de chiplets niet direct officieel, maar er komt wel een heldere visie uit voort. Intel lijkt te willen experimenteren met het 'opdelen' van checkerboard-data. Verschillende pixelregio's worden onderverdeeld onder verschillende chips, waardoor een totaalplaatje efficiënter opgesteld kan worden. Voor het voorbeeld uit het patent noemde Intel een 'multi-gpu' die bestaat uit vier onderverdeelde chiplets.

Intel heeft onder diens Xe HPC-vaandel al eerder geëxperimenteerd met zogenaamde 'multi-chip-modules' (MCM), al betrof dat een enkel project, exclusief voor zware datacenters en andere 'high performance computing' (HPC). In de recent online gepubliceerde patentaanvraag wordt specifiek gesproken over het renderen van games, wat duidt op plannen voor meer consumentgerichte producten.

Multi-chip-modules lijken vooralsnog een logische, volgende stap voor grafische processoren. Een jaar geleden verschenen bijvoorbeeld ook al patenten van AMD, welke mogelijk MCM-ontwerpen voorbereidt voor de RDNA 3-generatie van Radeon-gpu's. Bij Nvidia wordt MCM-techniek waarschijnlijk vaker de standaard met de komst van de Hopper-generatie voor datacenters. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!