Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets
Nieuws

Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets

Een nieuwe patentaanvraag van Intel lijkt te bevestigen dat de processorgigant plannen heeft voor multi-chip-modules in een komende generatie gpu's voor gamers.

Intel werkt nog altijd aan de komst van een eerste reeks eigen gpu's onder het Intel Arc-vaandel — 'Alchemist' genaamd. De eerste reeks grafische processoren maakt gebruik van traditionele chips uit een enkel procedé, maar Intel lijkt meer plannen te hebben om multi-chiplets in te zetten, zo tipte computing-enthousiasteling @Underfox3 op Twitter. De plannen kunnen mogelijk al toegepast worden op de eerstvolgende generatie, welke de codenaam 'Battlemage' zal dragen.

De aanvraag van de octrooi maakt de komst van de chiplets niet direct officieel, maar er komt wel een heldere visie uit voort. Intel lijkt te willen experimenteren met het 'opdelen' van checkerboard-data. Verschillende pixelregio's worden onderverdeeld onder verschillende chips, waardoor een totaalplaatje efficiënter opgesteld kan worden. Voor het voorbeeld uit het patent noemde Intel een 'multi-gpu' die bestaat uit vier onderverdeelde chiplets.

Intel heeft onder diens Xe HPC-vaandel al eerder geëxperimenteerd met zogenaamde 'multi-chip-modules' (MCM), al betrof dat een enkel project, exclusief voor zware datacenters en andere 'high performance computing' (HPC). In de recent online gepubliceerde patentaanvraag wordt specifiek gesproken over het renderen van games, wat duidt op plannen voor meer consumentgerichte producten.

Multi-chip-modules lijken vooralsnog een logische, volgende stap voor grafische processoren. Een jaar geleden verschenen bijvoorbeeld ook al patenten van AMD, welke mogelijk MCM-ontwerpen voorbereidt voor de RDNA 3-generatie van Radeon-gpu's. Bij Nvidia wordt MCM-techniek waarschijnlijk vaker de standaard met de komst van de Hopper-generatie voor datacenters. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart
Nieuws

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart

Alle EA FC 25 Club-leden kunnen de kaart ook nog eens gratis evolueren

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis een exclusieve versie van de legendarische voetballer Zinedine Zidane.

Het gaat om een Icon-kaart met een rating van 90. Men hoeft daar alleen vanaf nu tot 14 februari de game voor te spelen. Daarnaast zullen alle EA FC 25 Club-leden - oftewel mensen die EA Sports FC 24 ergens voor 26 september 2024 hebben gespeeld - de kaart gratis kunnen evolueren naar maximaal 94.

De kaart is gebaseerd op de Zidane uit 2002, toen hij gedurende zijn eerste jaar bij Real Madrid de Champions League won tegen Bayer Leverkusen. Hij scoorde toen, en het gezicht dat hij trok toen hij zijn doelpunt vierde staat op de kaart. Meer info valt hier te vinden.

EA Sports FC 25 kwam vorig jaar uit voor alle moderne consoles en pc. De game ontving een 7,5 van Lars Cornelis: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!