Battlemage-gpu's van Intel stappen mogelijk over op multi-chiplets
Een nieuwe patentaanvraag van Intel lijkt te bevestigen dat de processorgigant plannen heeft voor multi-chip-modules in een komende generatie gpu's voor gamers.
Intel werkt nog altijd aan de komst van een eerste reeks eigen gpu's onder het Intel Arc-vaandel — 'Alchemist' genaamd. De eerste reeks grafische processoren maakt gebruik van traditionele chips uit een enkel procedé, maar Intel lijkt meer plannen te hebben om multi-chiplets in te zetten, zo tipte computing-enthousiasteling @Underfox3 op Twitter. De plannen kunnen mogelijk al toegepast worden op de eerstvolgende generatie, welke de codenaam 'Battlemage' zal dragen.
De aanvraag van de octrooi maakt de komst van de chiplets niet direct officieel, maar er komt wel een heldere visie uit voort. Intel lijkt te willen experimenteren met het 'opdelen' van checkerboard-data. Verschillende pixelregio's worden onderverdeeld onder verschillende chips, waardoor een totaalplaatje efficiënter opgesteld kan worden. Voor het voorbeeld uit het patent noemde Intel een 'multi-gpu' die bestaat uit vier onderverdeelde chiplets.
Intel heeft onder diens Xe HPC-vaandel al eerder geëxperimenteerd met zogenaamde 'multi-chip-modules' (MCM), al betrof dat een enkel project, exclusief voor zware datacenters en andere 'high performance computing' (HPC). In de recent online gepubliceerde patentaanvraag wordt specifiek gesproken over het renderen van games, wat duidt op plannen voor meer consumentgerichte producten.
Multi-chip-modules lijken vooralsnog een logische, volgende stap voor grafische processoren. Een jaar geleden verschenen bijvoorbeeld ook al patenten van AMD, welke mogelijk MCM-ontwerpen voorbereidt voor de RDNA 3-generatie van Radeon-gpu's. Bij Nvidia wordt MCM-techniek waarschijnlijk vaker de standaard met de komst van de Hopper-generatie voor datacenters.