AMD's eigen RX 7900 XTX-kaart kampt met throttle
Nieuws

AMD's eigen RX 7900 XTX-kaart kampt met throttle

Het referentiemodel van de Radeon RX 7900 XTX-videokaart lijkt in selecte gevallen bijzonder heet op te lopen, zo erkent AMD nu zelf ook.

In de afgelopen twee weken borrelden klachten over het nieuwe AMD-vlaggenschip op, via onder meer Reddit. Een groep pc-gamers claimt dat hun referentiemodel van de RX 7900 XTX piektemperaturen van 110 graden Celsius meet. Andere gebruikers zagen evenals temperaturen boven de honderd graden, zelfs wanneer de kaart van een stevige undervolt voorzien was.

De eerste getroffen gamers werden door AMD aanvankelijk weggewuifd. In respons op de publieke klachten en RMA-aanvragen claimde AMD meermaals dat de temperaturen "nominaal" waren. Een woordvoerder van AMD's partnerfabrikant PowerColor haakte iets later wél in op de klachten (via Reddit). 'PowerColorSteven' verzamelde gebruikersinformatie om, samen met andere partners en AMD, actiever naar een oplossing te zoeken.

Onduidelijk is of Steven invloed heeft gehad op AMD's nieuwe houding, maar inmiddels lijkt de chipgigant wel te erkennen dat de eigen RX 7900 XTX met hitteproblemen kampt. In een officieel statement vraagt AMD getroffen gamers om alsnog contact op te nemen met AMD's eigen helpdesk:

"We hebben vernomen dat een select aantal gebruikers onverwachte thermische problemen ervaart met de AMD Radeon RX 7900 XTX-videokaarten (de referentiemodellen gemaakt door AMD). Gebruikers die thermische throttle ervaren op hun AMD Radeon RX 7900 XTX worden verzocht om contact op te nemen met AMD Support."

De Radeon RX 7900 XTX verscheen gelijktijdig met de RX 7900 XT op 13 december, aanvankelijk met een gelimiteerde exclusiviteitsperiode voor AMD's eigen referentiemodellen. Inmiddels zijn ook partnerdesigns van de kaarten in omloop, waar vooralsnog weinig tot geen meldingen van thermische throttle gedaan zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!