PowerColor onthult eerste RX 7900-partnerkaarten
Nieuws

PowerColor onthult eerste RX 7900-partnerkaarten

AMD-partner PowerColor heeft Hellhound-kaarten voor de RX 7900 XT- en RX 7900 XTX-gpu's onthuld, de eerste alternatieven voor de referentiekaarten.

PowerColor deed de twee eerste RDNA 3-kaarten uit de doeken middels een persbericht. Vooralsnog kenmerkt het Hellhound-tweetal de eerste RX 7000-kaarten buiten AMD's eigen referentiemodel om. Onduidelijk is nog wanneer de Hellhound-modellen beschikbaar worden gesteld, al lanceren de RX 7900 XT- en RX 7900 XTX-gpu's officieel op 13 december aanstaande.

Eerdere geruchten zouden voorspeld hebben dat de referentiekaarten van AMD tot twee weken voorrang zouden krijgen, pas later gevolgd door de eigen modellen van AMD's partners. Interne bronnen meenden dat AMD die exclusiviteit oplegt om oneerlijke tekorten en prijsstijgingen tegen te werken.

Los van specifieke verschijningsdata deelde PowerColor al wel wat er zoal vernieuwd wordt aan het nieuwe Hellhound-ontwerp – doorgaans bedoeld voor het middelhoge segment van AMD-videokaarten. Ditmaal wordt de steevast blauwe verlichting verrijkt met een tweede reeks kleuren-leds, in een lichtpaarse 'amethist'-tint. 

Daarnaast zou ook de verdeling van de koelelementen beter geplaatst moeten zijn, met nu ook additionele contactruimte voor de geheugenmodules, niet enkel de processor. Door de drie ventilatoren deze ronde van ringontwerp te voorzien, moeten deze leiden tot circa 3 graden celsius koelere resultaten. De kaart lijkt in zijn totaliteit gegroeid te zijn naar een 3 PCI-slots dikte. 

Opvallend aan de Hellhound-onthulling is wel dat het populairste en eerder nog geteasede Red Devil-model naar achter lijkt geschoven. Bij PowerColor geldt dat de Red Devil vaak aan de zwaarste vlaggenschepen wordt gekoppeld, meestal voorop geplaatst bij elke nieuwe generatie Radeon-videokaarten. Ditmaal is die primeur ogenschijnlijk vervangen voor twee Hellhounds, een design dat PowerColor vorige generaties juist afschoof naar het middensegment. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!