AMD doet RDNA 3-gpu's uit de doeken op 3 november
Nieuws

AMD doet RDNA 3-gpu's uit de doeken op 3 november

AMD heeft aangekondigd op 3 november diens nieuwe RDNA 3-videokaarten (Radeon RX 7000) te onthullen.

Scott Herkelman, AMD's voorman voor het Radeon-merk, maakte de datum bekend op zijn persoonlijke Twitter. De tweet werd doorgeplaatst op onder andere het officiële AMD-account. Naast de datum voor het evenement werden niet veel details verstrekt, al zouden die wel binnenkort moeten volgen.

De aankondiging komt, hoogstwaarschijnlijk niet onbedoeld, kort na Nvidia's onthulling van de eerste RTX 40-kaarten. AMD wil met de Radeon RX 7000-gpu's direct concurreren met het nieuwe aanbod van Nvidia. Eerder sprak AMD zich al uit over het verschil in stroomrendement, waarbij geclaimd werd dat RDNA 3 inderdaad meer stroom verbruikt dan RDNA 2 (Radeon RX 6000), maar dat de toename alsnog kleiner uitvalt dan bij de concurrent.

Daarnaast is nog onzeker in hoeverre AMD overstapt op de nieuwe PCIe 5.0-interface, voor zowel de moederbordconnectie als de nieuwe 12VHPWR-stroomconnector (16 pins). Nvidia is al over op de nieuwe stroomkabels, maar lijkt nog vast te houden aan PCIe 4.0 voor dataoverdracht. AMD's introductie van X670E-moederborden (met PCIe 5.0-ondersteuning over het PCIe-slot) doen vermoeden dat AMD met RDNA 3 wél over zou kunnen schakelen op PCIe 5.0-interfaces.

RDNA 3 zal, net als de eerste Zen 4-cpu's, gebakken worden op een 5 nanometer procedé van TSMC. Deze generatie maakt Nvidia evenals gebruik van een soortgelijke node van dezelfde fabrikant. AMD wil diens nieuwe gpu's echter van een chiplet-ontwerp voorzien, waarbij meerdere geheugencontrollers los van de grafische processor opereren. 

De primaire rekencluster wordt evenals opgedeeld in nieuwe compute-werkgroepen en ook de Infinity Cache (geïntroduceerd met RDNA 2) zou geüpgraded worden. Volgens AMD vernieuwt en verbetert RDNA 3 de complete grafische pijplijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom lost game-brekende bug Monster Hunter Wilds op
Nieuws

Capcom lost game-brekende bug Monster Hunter Wilds op

De update die redding brengt komt later vandaag uit

Capcom heeft eerder deze ochtend een update uitgebracht om een game-brekende bug in Monster Hunter Wilds te verhelpen.

De update ging rond 09.00 uur online op alle platforms en bevat fixes voor problemen met de Ingredient Center, Grill a Meal en progressie in de verhaalmissie “A World Turned Upside Down”. Die missie bevindt zich in het High Rank-gedeelte van de game en moet voltooid worden om de Hunter Rank verder op te hogen en door te gaan met de verhaalmissies. Door een bug was dat dus onmogelijk voor spelers.

Capcom leek in eerste instantie alleen op de hoogte van de problemen met de Grill a Meal-functie en de Ingredient Centre, maar liet gisterenavond weten ook een fix te brengen voor de blokkering op de progressie. Om online te kunnen spelen moeten spelers eerst de nieuwe patch downloaden. Met een grootte van pakweg anderhalve gigabyte op PlayStation 5, zal de wachttijd op dat platform hoogstwaarschijnlijk tot een minimum beperkt blijven. Naar verwachting zal de wachttijd op andere platform niet veel verschillen.

Monster Hunter Wilds is sinds vrijdag verkrijgbaar voor de huidige generatie consoles en pc. Alicia Tai geeft de game een 9 op Gamer.nl. “Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indie-uitgever achter Still Wakes the Deep krijgt nieuwe eigenaar
Nieuws

Indie-uitgever achter Still Wakes the Deep krijgt nieuwe eigenaar

Het betaalde bedrag voor de overname is niet bekend

Secret Mode, de Brite uitgever achter indiegames als Still Wakes the Deep en A Little to the Left, is verkocht. Het is de bedoeling dat de uitgever onder de nieuwe eigenaar onafhankelijk te werk kan gaan.

Sumo Group verkocht Secret Mode aan de investeringsmaatschappij Emona Capital, dat samen met topmannen James Schall en Ed Blincoe op is getrokken om de deal waar te maken. In de nieuwe constructie moet Secret Mode onafhankelijk gaan opereren in samenwerking met de nieuwe eigenaar. Het is niet bekend welk bedrag gemoeid is met de overname.

“Door onafhankelijk te worden kunnen we ons volledig richten op het ontdekken van indieparels waarvan gamers nooit wisten dat ze die nodig hadden in hun leven”, zegt topman Schall in een verklaring. “Met toewijding zullen we de allerbeste indiegames naar spelers toe brengen, of ze nu gloednieuw of al beschikbaar zijn.”

Sumo Group richtte Secret Mode in 2020 op als label dat games zoals Dear Esther, Still Wakes the Deep, Eternal Threads en A Little tot he Left zou uitgeven. Vorig jaar ontsloeg Sumo nog vijftien procent van alle werknemers en eerder deze maand maakte de ontwikkeltak van het bedrijf bekend te stoppen met de ontwikkeling van eigen IP’s. In plaats daarvan moest de studio zich vooral als hulpontwikkelaar op gaan stellen voor werk aan bestaande games van andere ontwikkelaars.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!