Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom
Reviews

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is niet nodig, maar wel heel welkom

De ruim 1200 woorden hieronder zijn een uitgebreide manier om te zeggen dat je je aan Uncharted: Legacy of Thieves Collection eigenlijk geen buil kunt vallen.

In de maand dat Microsoft praktisch een gamemonopolie aankondigde, komt Sony nog even met een herinnering aan waarom je ook alweer hun consoles koopt: de kleurrijke, verhalende, filmische exclusieve blockbusters die telkens weer tot de top van hun generatie behoren qua productiewaarden. Uncharted is daar altijd het beste voorbeeld van geweest. De games van ontwikkelaar Naughty Dog zijn etalages voor wat een PlayStation-machine in huis heeft, geschreven door mensen die snappen hoe je verhalen en personages in elkaar zet.

En nu is er dus de Legacy of Thieves Collection, een pakket met de twee laatste Uncharted-games. A Thief’s End verscheen in 2016 en was — zoals de naam al insinueert — het laatste echte hoofddeel in de serie; The Lost Legacy lanceerde een jaar later als uit de hand gelopen dlc. Het zijn twee gameavonturen in de geest van Indiana Jones en Tomb Raider, samen goed voor een hele ruime twintig uur aan gameplay, opgekalefaterd om eruit te zien als PlayStation 5-spellen.

©GMRimport

De games

Uncharted 4 is een karakterstudie, schreven we al in de review. Ja, er is een schat waar je achteraan jaagt en ja, dat komt met een hoop geslinger en geschiet, maar de game is veel meer dan de voorgaande delen character-driven. Niet ‘wat doet Nathan Drake’, maar ‘wie is Nathan Drake’ is hier de vraag. Om die te beantwoorden wordt zijn broer Sam geïntroduceerd: een perfecte spiegel voor een hoofdpersonage dat we vóór deel 4 vooral kenden als de immer grappende boy-next-door, een massamoordenaar op wie het moeilijk boos worden is. Die veranderde aanpak levert mooie momenten op, met name tussen Nathan en zijn vrouw Elena — en aan het einde van de game overheerst een gevoel van voldoening. Nathan Drake is klaar, het is mooi geweest.

The Lost Legacy (lees hier de review) bewees vervolgens dat Uncharted zijn posterboy niet eens echt meer nodig heeft. De game zet Nadine Ross en Chloe Frazer in de schijnwerpers, twee personages die het in eerdere game(s) moesten doen met een bijrol. Qua gameplay verandert er weinig, behalve dat dit de meest open Uncharted van allemaal is, met één grote puzzelspeeltuin als center piece. Ook qua overkoepelend verhaal is het bekende kost: zoek de schat, wordt gedwarsboomd door een slechterik met een enorm privéleger, lach tussendoor om het eindeloze gekibbel. Maar Nadine en Chloe zijn zo goed geschreven personages dat het geen straf is om de hele riedel nóg maar eens mee te maken. 

En nu zitten beide games dus samen in één pakket. Is deze bundel nodig? Allerminst. Wie PS Plus heeft, kan Uncharted 4 gewoon uit de Store downloaden en ontvangt dan de PS4 Pro-versie: de 1440p-variant met al iets ingekorte laadtijden. De perfecte kennismaking voor wie nog nooit een Uncharted-game heeft gespeeld dus. Gelukkig zet de Legacy of Thieves Collection wel een paar extra stappen.

Vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken

-

Nachtwachtoperatie

Er is één zekerheid in het leven en dat is dat elke nieuwe Uncharted de mooiste consolegame ooit is. Nu gaat die regel blijkbaar ook op voor oude Uncharteds. Deel 4 en The Lost Legacy verschenen zes en vijf jaar geleden, maar laten de concurrentie anno 2022 achter zich qua pracht en praal. Speel de games op een oled-tv en je ogen krijgen spontaan spierpijn van hoe hard ze de kost worden gegeven. Flora, fauna, kerken, kerkers, tempels, straatstenen, jungles, vergezichten, gezichten, gezichtsbeharing; ze springen uit je tv alsof ze daar helemaal niet willen zijn.

De 4k/HDR/60fps-upgrade werkt als de restauratie van de Nachtwacht: al het moois was er al, maar is dankzij het herstelwerk nu in volle glorie te bewonderen. Sowieso verdienen de hoogtepunten van beide games — piratenstad Libertalia, die ellenlange achtervolging, de Western Ghats van Lost Legacy, enzovoorts — stuk voor stuk een plek in het museum. Nu nog meer: de verschillen zijn klein, maar textures zijn hier en daar net wat scherper, schaduwen minder rafelig en bossen in de verte net wat dichter begroeid.

©GMRimport

Van de verbeteringen valt de opgelapte framerate het meeste op. De remasters bieden drie modi: Fidelity, Performance en Performance+. De eerste is feitelijk Uncharted 4 met wat meer pixels, de derde gaat op 1080p met 120 beelden per seconden; leuk, maar je moet wel een tv hebben die dat aankan en het is dezelfde resolutie als de games op de goeie ouwe PlayStation 4 hadden.

Performance is de gulden middenweg. Ondanks de downgrade van 4k naar 1440p is er visueel amper verschil met de Fidelity-modus, maar de zestig frames maken het bijna een nieuwe game. Verwacht geen, ik noem maar wat, Bayonetta, maar alle actie — van schieten en slingeren tot op je dooie gemak rondlopen — is plots veel minder stroperig en daardoor domweg leuker. Je vraagt je af hoe je deze game ooit in 30fps hebt gespeeld.

Voor wie is dit?

Wat je verder nog wilt weten: de laadtijden zijn drastisch ingekort. Dat merk je niet als je de game in z’n geheel nog eens doorspeelt, maar wel als je met een oude savegame specifieke hoofdstukken of gevechten wilt herspelen. Daarover gesproken: dankzij de cloud is het inladen van oude saves een fluitje van een cent. Verder maakt de game tijdens de actie prima gebruik van de DualSense-controller, maar verwacht niets van het niveau Astro’s Playroom.

En dat was het wel. De Legacy of Thieves Collection biedt verder niets wat de oorspronkelijke games niet hadden. Wel ontbreekt er iets wat Uncharted 4 wel had: multiplayer. Online Uncharted spelen op 120fps was zo gek niet geweest, maar is het ontbreken echt een gemis? Het antwoord op die vraag is dat het er maar net om gaat wat je zoekt in een Uncharted-game. Multiplayerfans zijn er genoeg, maar de singleplayer was, is en zal waarschijnlijk ook wel altijd het hoofdgerecht blijven.

©GMRimport

Alsnog werpt het de vraag op: voor wie is Legacy of Thieves Collection? De tien euro die je neertelt als je eigenaar bent van A Thief’s End en/of The Lost Legacy zijn het geld dubbel en dwars waard, mits je zin hebt het avontuur nog een keer te beleven — het grijze weer buiten, de coronarestricties en een niet heel denderend gameaanbod op de PlayStation 5 zijn genoeg argumenten vóór een replay. En vooral voor spelers die The Lost Legacy destijds hebben gemist is dit een uitstekende kans om dat goed te maken. Je bent een dief van je portemonnee als je het niet doet. Maar voor nieuwkomers die eerst even willen proeven is de PlayStation Hits-variant van Uncharted 4 een logischere ‘demo’.

Legacy of Thieves laat je uiteindelijk met een dubbel gevoel achter. Het etaleert de kracht van PlayStation, onderstreept dat Naughty Dog de koning van het platform is, en maakt nieuwsgierig wat de studio straks uit de PS5 weet te halen. Maar als de Legacy of Thieves Collection óók iets laat zien, is het dat de Uncharted-formule zijn houdbaarheidsdatum heeft bereikt. Het was een prachtige tijd, en dit is een prachtige herinnering. Tijd voor iets nieuws.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection is beschikbaar voor PlayStation 5, een pc-versie volgt later in 2022. Voor meer Nathan Drake: vanaf 17 maart draait de Uncharted-film in de Nederlandse bioscopen.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met minimale verbeteringen haalt Uncharted: Legacy of Thieves Collection het maximale uit twee prachtige games.

Plus- en minpunten
  • Visueel kunstwerk, prima deal voor wie een van de twee games al in huis heeft, laadtijden zijn verdwenen
  • Ter kennismaking kun je beter Uncharted 4 uit de PlayStation Store halen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!