Tesla wil dashboardcomputer compatibel maken met Steam
Reviews

Tesla wil dashboardcomputer compatibel maken met Steam

Tesla-topman Elon Musk claimt dat het autobedrijf werkt aan manieren om Steam-spellen af te spelen op de dashboardconsole.

Het statement was een antwoord op de vraag wanneer patch 1.5 van Cyberpunk 2077 beschikbaar wordt gemaakt op de Tesla Model S/X-auto's. De game wordt weliswaar vaker getoond op het entertainmentsysteem van de laatste generatie Tesla's, maar betreft hoogstwaarschijnlijk een op zichzelf staande versie van het spel – met vooralsnog ook geen grote, nieuwe patch in zicht.

Musks respons maakt duidelijk dat de autofabrikant actief werkt aan een manier om Steam-versies van spellen op het dashboard af te spelen. In plaats van specifieke titels – zoals Cyberpunk 2077 – handmatig te 'porten' naar Tesla-auto's, zou de entertainmentconsole gewoon de Steam-bibliotheek native kunnen verkennen. Volgens Musk zou dat de langetermijnvisie voor Tesla moeten zijn.

Ondenkbaar is de visie in ieder geval niet. Het entertainmentsysteem in de nieuwste Tesla-auto's is een unieke AMD-apu, waarvan Musk eerder beloofde dat het "prestaties van PlayStation 5-niveau" zou leveren. In de praktijk blijkt het een geïntregeerd quad-core Ryzen-systeem (Zen+) te zijn, verrijkt met een Navi 23-gpu van 28 rekeneenheden – vergelijkaar met de Radeon RX 6600-videokaarten. Lees: niet bepaald een PlayStation 5, maar zeker in staat om allerlei pc-games native af te spelen.

Momenteel draait het huiseigen 'Tesla Arcade'-platform op de apu, welke gebouwd is als Linux-besturingssysteem. Voor Valve's eigen SteamOS 3.0 – waar bijvoorbeeld ook de Steam Deck op draait – geldt hetzelfde.

Mocht Tesla het voor elkaar schoppen om de complete Steam-bibliotheek beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld door SteamOS te 'sideloaden', dan zou de Tesla-console van een soortgelijk keuringssysteem voor compatibiliteit kunnen genieten. Op papier is de Tesla-boordcomputer, met een door Musk beloofde 10 teraflops, overigens wel een goede tik krachtiger dan een Steam Deck. 

Hoe Tesla precies aan de Steam-compatibiliteit sleutelt, werd nog niet besproken. Wel verzekerde Musk later op Twitter dat Cyberpunk 2077 in ieder geval speelbaar zal zijn op de Cybertruck, Tesla's door cyberpunk geïnspireerde terreinwagen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!