Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine
Reviews

Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Steam-uitbater Valve heeft de zogenaamde Steam Deck uit de doeken gedaan, een draagbare spelcomputer die spellen uit de Steam-catalogus afspeelt. De handheld verschijnt aanvankelijk met 64GB, 256GB en 512GB aan ingebouwde opslag, tegenover een vanafprijs van 419 euro.

Steam Deck zal geen gebruikmaken van Windows of Android, maar draait op Valve's eigen SteamOS 3.0. Valve verzekert dat "al je Steam-games" in ieder geval op de Steam Deck zouden moeten verschijnen. Daarnaast biedt de handheld ook ondersteuning voor zaken als Steam Chat, Remote Play en Steams eigen cloudopslag van spelbestanden.

De goedkoopste Steam Deck-variant maakt gebruik van interne eMMC-opslag, waar de twee duurdere opties — respectievelijk 549 euro en 679 euro — op een NVMe ssd draaien. Los van de snelheid en volume in opslag, zouden alle drie de modellen games net zo snel en scherp afspelen. 

Valve wil later nog een uniek dock voor de handheld aanbieden, maar daarover laat precieze informatie nog even op zich wachten. In promotioneel materiaal is wel te zien hoe het vaste thuisstation onder meer een DisplayPort-, HDMI- en ethernetaansluiting aanbiedt.

©GMRimport

Qua hardware-specificaties steekt Valve niets onder stoelen of banken. Op de officiële Steam Deck-website wordt trots verklaard dat de handheld draait op een apu van AMD, gebouwd op vier Zen 2-kernen en acht RDNA2 compute units. Daarnaast prijkt een voor handhelds toch ruime 16GB aan LPDDR5-geheugen, goed voor 5500 MT/s bandbreedte.

Ter referentie: de processorarchitectuur komt overeen met de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, zij het dan op een kleinere schaal. De apu kent minder kernen dan die in de volwaardige consoles, met bovendien ietwat lagere kloksnelheden. In totaal trekt de chipset ook maar 4 tot 15 watt. Valve belooft alsnog dat de Steam Deck zelfs AAA-games "erg goed" kan draaien.

De resolutie helpt de prestaties van het apparaat aardig op weg. Het 7" grote lcd-scherm telt 1280 bij 800 pixels (op 16:10 ratio), wat in essentie net iets meer pixels bedraagt dan de Nintendo Switch. Het display topt af op 60 frames per seconde, is aanraakgevoelig en heeft een relatief doorsnee helderheid à 400 nits. 

©GMRimport

Naast de ingebouwde schijf hebben alle modellen ook een "high-speed" microSD-slot voor extra opslag. Andere inbegrepen luxes zijn Valve's eigen "HD haptics"-trilmotoren, zes-assige gyro-besturing en twee trackpads die evenals over haptische feedback beschikken. Die laatste functies zijn ongetwijfeld over komen waaien van de wijlen Steam Controller.

Daarbovenop komen zaken als Bluetooth 5.0-ondersteuning, en een dual-band Wi-Fi 5-zender. Draadloos moet de Steam Deck circa twee tot acht uur op een volle lading van de 40Whr-accu meegaan. Volgeladen of niet, de handheld weegt circa 669 gram — ruim twee keer zo veel als het Nintendo Switch-basismodel.

Momenteel verwacht Valve dat de eerste Steam Decks in december dit jaar verscheept zullen worden, in ieder geval wat betreft de Verenigde Staten en Europa. Geïnteresseerde gamers kunnen voor 4 euro een reservering plaatsen, uiteraard via Steam zelf. De reserveringslijnen openen vrijdagavond rond 19:00 uur, lokale tijd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!