AMD onthult Radeon RX 6600
Nieuws

AMD onthult Radeon RX 6600

Chipgigant AMD heeft gistermiddag hun nieuwste gpu uit de doeken gedaan: de RX 6600 (non-XT). De nieuwe videokaart richt zich hoofdzakelijk op 1080p-gameplay, zij het dan wel met hogere verversingsratio's.

De Radeon RX 6600-videokaarten hebben een richtprijs van 329 dollar, precies vijftig dollar onder de eerder verschenen Radeon RX 6600 XT

AMD's nieuwste budget-gpu draait op dezelfde Navi 23-chipset, 8 GB aan GDDR6-geheugen en 32 MB aan Infinity Cache, maar heeft iets minder rekenkernen, op een lagere kloksnelheid. De 32 compute units zijn hier teruggeschaald naar 28, met een standaardklok van 2.044 MHz en Boost-frequentie tot 2.491 MHz.

In de

Watch on YouTube

 toont AMD alvast enkele prestatievoorbeelden. Een game als Far Cry 6 tikt op 1080p-resolutie 75 frames per seconde aan, op de allerhoogste instellingen met raytracing en FidelityFX Super Resolution. Voor minder bombastische spellen, zoals Anno 1800, kan de gpu ook uitwijken naar 1440p-resoluties.

Watch on YouTube

Met de ietwat teruggedraaide rekenkracht is de non-XT-kaart ook weer iets zuiniger geworden. Het door AMD opgegeven total board power bedraagt 132 watt, welke over een enkele 8-pins stroomconnector geleverd kan worden. 

Qua fysiek ontwerp is er weinig verschil te zien tussen de RX 6600 XT en dit nieuwere model. AMD's eigen reference design maakt wederom gebruik van dezelfde vorm en enkele ventilator; bij partnerfabrikanten wordt de nieuwe gpu evenals vaak in de bestaande behuizingen gesoldeerd. 

De Radeon RX 6600-videokaarten zouden per direct verkrijgbaar moeten zijn. In de Benelux is de verkoop evenals begonnen, maar nog lang niet alle modellen zijn even goed verkrijgbaar. Op moment van schrijven vragen retailers ongeveer anderhalf maal de adviesprijs voor de nieuwe budgetkaart: circa 579 euro.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!