Valve vertelt meer over verificatie van games op Steam Deck
Nieuws

Valve vertelt meer over verificatie van games op Steam Deck

Per href="https://www.steamdeck.com/en/verified" rel="noopener noreferrer" target="_blank">webpagina</a> en handige uitlegvideo laat Valve weten hoe games geverifieerd worden voor de Steam Deck. Met behulp van vier categorieën wil Valve verduidelijken wat wel en niet op de draagbare spelmachine draait.

Valve indexeert Steam-spellen automatisch wanneer gebruikers op de Steam Deck door de webwinkel of de eigen bibliotheek bladeren. Een 'Verified' titel dient uitzonderlijk goed te draaien op de handheld, met het oog op onder meer gebruikersinput, grafische prestaties en snelheid.

Eerder had Valve al aangegeven dat een stabiele 30 frames per seconde de laagste eis voor speelbaarheid was. Games die goed op de Deck draaien en daarvoor geverifieerd worden, worden vervolgens ook in een eigen 'Great on Deck'-categorie in de winkel aangeboden.

'Playable' titels kunnen in essentie prima op de Steam Deck draaien, maar vergen nog "enige handmatige afstelling", aldus Valve. Denk daarbij aan het koppelen van controller- of touch-besturing, maar ook aan het balanceren van de grafische druk op de hardware. Wat in een game wel en niet vooraf ingesteld is voor de Steam Deck, is direct vanaf de respectievelijke winkelpagina in te zien.

Watch on YouTube

'Unsupported' wordt gebruikt voor titels die simpelweg niet op de Steam Deck kunnen draaien, zoals vr-spellen. Valve geeft daarbij wel aan dat games die als Unsupported worden geindexeert, later alsnog speelbaar gemaakt kunnen worden — bijvoorbeeld met software-updates voor de handheld.

Titels die nog niet door Valve getest zijn, worden als 'Unknown' bestempeld. Gezien de voortdurende stroom van nieuwe spellen zal het immers lang niet altijd mogelijk zijn voor Valve om alle games op compatibiliteit te beproeven.

De Steam Deck verscheept op zijn vroegst in december dit jaar, met een vanafprijs van 419 euro. Geïnteresseerde gamers kunnen nog altijd een van de drie uitvoeringen reserveren via de Steam Deck website; voor nieuwe aanvragen wordt momenteel een oplevering na het tweede kwartaal van 2022 verwacht.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!