Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey
Reviews

Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey

Journey van Thatgamecompany was een van de hoogtepunten voor de PlayStation 3. Het verbaast dus niets dat de makers voor hun volgende project naar die game teruggrijpen. Wel opvallend is dat het nieuwe Sky: Children of the Light eerst exclusief speelbaar is op iOS als free-to-play-game, inclusief in-app aankopen.

Dat is even schrikken, want Thatgamecompany heeft het beeld van een studio die daar buiten staat. Een team dat kleine games wil maken vol schoonheid, maar nu plots lijkt te bezwijken voor de free-to-play smartphonegame. Maar wees gerust. Sky: Children of the Light is grotendeels nog steeds Thatgamecompany zoals we het graag zien.

Het valt wel direct op hoeveel de game op voorganger Journey lijkt. Je glijdt over zand, in een wapperend rood gewaad onderweg naar een berg in de verte waar licht uit komt. Ook de mogelijkheid om tijdelijk te vliegen keert terug. Deze keer zonder sjaal, maar met vleugels die je verzamelt en upgradet.

©GMRimport

Kaarsen

De nieuwe reis lijkt dus even een herhaling, maar al snel introduceert de game nieuwe elementen. Zo is Sky onderverdeeld in losse werelden. Binnen deze werelden is het je doel om het licht terug te brengen. Dat doe je op verschillende manieren.

Je hebt standaard een kaars met je mee, waarmee je andere kaarsen aansteekt. Lopen spelers daar langs, dan worden hun vleugels en kaars opgeladen. Het belangrijkste in de game is het vinden van verloren sterren. Vind je hun blauwe geesten, dan raak je ze aan waarna een kort verhaaltje afspeelt en jij ze naar hun juiste plek in de lucht stuurt. Daarnaast zijn er lichtwezens te vinden voor het upgraden van je vleugels.

De eerste keer dat je langs deze werelden reist voelt Sky echt als Journey. De mooie locaties, de vloeiende bewegingen die je maakt en weer een waanzinnige soundtrack. Het is alsof je de hoogtepunten van die game nog eens achter elkaar krijgt voorgeschoteld. Maar keer je later terug naar de locaties, dan blijkt er veel meer achter te zitten. Overal zijn hoekjes met plekken waar je upgrades, geesten of stukjes verhaal vindt.

©GMRimport

Vriendschap met een in-app aankoop

Niet alles kun je zelf doen en net als in Journey is het sociale element belangrijk. In plaats van een enkele andere speler met wie je kunt optrekken, dartelen er in Sky allerlei andere spelers rond. Daar kun je via je kaars vriendschappen mee sluiten. Je kunt zelfs hand in hand op pad met een groepje, waarbij één speler de leider is. Soms heb je elkaar nodig om deuren te openen.

Net als in Journey kun je niet zomaar praten, maar wel geluidjes maken. Wil je toch een gesprekje voeren, dan is dat mogelijk. Daarvoor neem je beide plaats op een bankje dat hier en daar is te vinden. Omdat de game zo de nadruk legt op vriendschappen, is dat een fijne toevoeging.

Een vriendschap sluiten kost wel kaarslicht. Die vriendschappen verdiepen ook. Tevens krijg je bij elke geest die je bevrijdt de mogelijkheid om dingen te ontgrendelen in ruil voor kaarslicht. Denk daarbij aan nieuwe emotes of magische spreuken voor leuke effecten.

Natuurlijk is dat licht ook als in-app aankoop verkrijgbaar om de boel te versnellen. Voor bijvoorbeeld een euro krijg je drie kaarsen. Ook zijn er tijdelijke pakketten te koop, met bijvoorbeeld een accessoire, meer kaarsen en meer mogelijkheden voor beloningen. Deze in app-aankopen zitten niet in de weg en zijn een logisch verdienmodel voor smartphonegames. Toch voelt het na Journey wat vreemd. Alsof je tijdens je pelgrimstocht te voet regelmatig in het gezicht wordt geslagen met een folder voor fietsen.

©GMRimport

Bugs

De game heeft nog wel behoorlijk last van kleine en grotere bugs. Zo ben ik een keer uit een level geraakt zonder de optie om terug te keren, en zat mijn personage in een later level vast zodat ik niets meer kon doen. Zulke fouten worden ongetwijfeld verholpen via updates, maar op dit moment laat het een zure smaak achter. Zeker in de latere levels waarin je mogelijk een half uur opnieuw moet spelen.

Ook zit de besturing soms wat tegen. De game is zeer toegankelijk gehouden, waardoor het waarschijnlijk een groot publiek kan bereiken. Met je linker vinger bestuur je een virtueel pookje en met je rechter vinger bestuur je de camera. Door te tikken spring je en de rest wordt via icoontjes gedaan. Dat werkt prima, totdat je plots de verkeerde kant op gaat in een wolkenkolom en je alle kanten op schiet.

De makers beloven naast het verhelpen van deze bugs de game uit te breiden met nieuwe content, waaronder nieuwe werelden om te ontdekken. Dat klinkt goed, want Sky lijkt ondanks de probleempjes een heerlijke game om zo nu en dan naar terug te keren voor een nieuw avontuur.

Sky: Children of the Light is voor iOS verkrijgbaar via de App Store. De game komt later ook naar Android, pc, spelcomputers, macOS en tvOS.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Thatgamecompany heeft met Sky een fijne plek gemaakt, met een grote nadruk op ontdekken en vriendschap. De game voelt regelmatig als een ode aan Journey. De in-app aankopen doen nauwelijks afbreuk aan deze magie, maar de bugs en soms wat slordige besturing wel.

Plus- en minpunten
  • Prachtige werelden, waanzinnige soundtrack, toegankelijk, speelbaar op je iPhone, gratis
  • Flinke bugs, besturing werkt soms tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!