Nieuws van de week: Epic Store-exclusiviteit Shenmue 3 wordt heroverwogen
Nieuws

Nieuws van de week: Epic Store-exclusiviteit Shenmue 3 wordt heroverwogen

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben het belangrijkste nieuws bij elkaar gezet voor een makkelijk overzicht in het nieuws van de week.

Microsoft richt studio op voor Age of Empires-ontwikkeling

Microsoft heeft een studio opgericht die zich volledig gaat richten op het ontwikkelen van Age of Empires-games. Dat kondigde het bedrijf op haar blog aan. De studio wordt geleid door Microsoft-werknemer Shannon Loftis. "We willen nog meer hulpmiddelen en leiderschap inzetten om het nalatenschap van de Age of Empires-franchise te laten voortbestaan op pc, ook voor de gepassioneerde en trouwe fans."

Op Microsoft's E3-persconferentie werd Age of Empires 2: Definitive Edition aangekondigd. De klassieke strategiegame krijgt 4K-ondersteuning en een nieuwe campagne, The Last Khans. Het spel komt deze herfst uit.

Lees meer

©GMRimport

Shenmue 3-ontwikkelaars gaan Epic Store-exclusiviteit heroverwegen

Vorige week werd bekend dat Shenmue 3-fans hun geld niet terug krijgen, na de overstap van het spel naar de Epic Games Store. Uitgever Deep Silver verontschuldigde zich voor het plotseling veranderen van het platform, maar zag dit niet als genoeg reden om donateurs van het Kickstarter-project, die hadden gerekend op een Steam-code, hun geld terug te geven. Ys Net, de ontwikkelaar van Shenmue 3, laat nu weten te luisteren naar de zorgen van de fans.

In een nieuwe update op Kickstarter zeggen Ys Net, Deep Silver en Epic Games dat ze de situatie omtrent de Epic Store-exclusiviteit gaan evalueren. "We willen dat de Backers weten dat we naar ze luisteren en dat we op de hoogte zijn van hun bezorgdheid. We vragen al onze fans om geduld te hebben, terwijl we op E3 zijn om het spel te demonstreren", aldus de drie partijen.

Lees meer

©GMRimport

Bethesda is begonnen met verschepen nieuwe Fallout 76-tassen

De Power Armor-editie van Fallout 76, welke 199,99 euro kost, zorgde vorig jaar voor veel ophef. De tas die werd meegeleverd bij de verzamelaarseditie van het spel was namelijk niet zoals beloofd van canvas, maar van een goedkoper nylonmateriaal. Bethesda maakte de situatie vervolgens niet veel beter door spelers te 'compenseren' met 500 Atoms, ten waarde van 4,99 euro.

Bethesda kondigde in december vorig jaar aan dat bezitters van de Power Armor-editie van Fallout 76 alsnog een nieuwe canvas tas zouden krijgen, wanneer zij een speciaal formulier invulden. Uit een bericht op Twitter van Jordan Stapleton kan worden opgemaakt dat Bethesda nu meer dan een half jaar later is begonnen met het verschepen van deze nieuwe tassen.

Lees meer

©GMRimport

Gerucht: Accessoires voor 'Switch Mini' gelekt

In maart ontstond het gerucht dat Nintendo werkt aan twee nieuwe modellen voor de Nintendo Switch. Een van de nieuwe versies zou zich gaan richten op fanatieke gamers, terwijl het andere model een goedkopere optie moet worden. Hoewel Nintendo nog geen officiële aankondigingen heeft gedaan over de nieuwe modellen, zijn nu mogelijk enkele accessoires voor een 'Switch Mini' gelekt.

Artiest en speelgoedontwerper CptnAlex heeft op Twitter een bericht geplaatst, waarin hij laat zien een e-mail te hebben ontvangen van Honson Gaming, een Chinees bedrijf dat accessoires produceert voor videogamehardware. In de mail worden accessoires voor de Switch Mini geadverteerd, waaronder een draagtas, schermbeschermer en een beschermhoes.

Lees meer

©GMRimport

Bernie Sanders voorstander van verenigen game-industrie

Bernie Sanders, bekend Amerikaans politicus en kandidaat voor de presidentsverkiezingen in 2020, heeft op Twitter zijn mening gedeeld over het vormen van een vakbond in de game-industrie. In het bericht zegt hij een voorstander te zijn van het verenigen van de werknemers. Dit is opvallend, omdat het niet vaak voorkomt dat een groot politicus openlijk uitspraken doet over de game-industrie.

De game-industrie heeft vorig jaar een omzet gedraaid van 43 miljard dollar. Volgens Sanders verdienen de werknemers die hiervoor verantwoordelijk zijn het dan ook om collectief te kunnen onderhandelen als onderdeel van een vakbond. Hij noemt hierbij de International Alliance of Theatrical Stage Employees (IATSE) en Game Workers Unite-organisatie als voorbeelden.

Lees meer

©GMRimport

EA: Lootboxen zijn 'ethisch verantwoord' en 'leuk'

Kerry Hopkins, vicepresident van juridische zaken bij EA, hield gisteren een panel voor het het Britse comite van digitaal, cultuur, media en sport, waarin het onderwerp lootboxen centraal stond. Tijdens dit gesprek beweerde Hopkins dat de lootboxen van EA ethisch verantwoord en leuk zijn en dat mensen hier plezier van beleven. Ze is het dan ook niet eens met de bewering dat lootboxen worden gezien als een vorm van gokken.

Hoewel in veel games verschillende namen worden gebruikt, wordt over het algemeen gesproken over de term lootboxen. Hopkins wilde tijdens de panel echter niet spreken over deze term en refereerde in plaats hiervan naar de lootboxen als 'surprise mechanics'. Hierbij gaf ze aan dat deze surprise mechanics lijken op veel andere producten die gebruik maken van een verrassingselement, zoals Kinder Surprise-eieren, Hatchimals en Lol Surprises.

Lees meer

©GMRimport

Xbox: Focus op diensten in plaats van op consoleverkopen

Phil Spencer zegt in een interview met Kotaku dat de winst van bedrijven niet meer wordt gemaakt door de verkoop van consoles. De uitspraak 'wie de meeste consoles verkoopt, is het meest succesvol' is volgens hem dan ook niet meer relevant. "Er zijn bedrijven die nu toetreden in de game-industrie zonder een console. Het gaat erom hoeveel games er worden gespeeld, hoe vaak games worden gespeeld en hoeveel geld spelers hieraan uitgeven", aldus Spencer.

De steeds groter wordende focus van Xbox op software en diensten en het uitbrengen van spellen op meerdere platformen, hoeft volgens Spencer niet te betekenen dat de eigen console op een zijspoor belandt. "We zijn nog steeds een bedrijf met een eigen platform en denken na over hoe we de infrastructuur van dit platform kunnen uitbreiden. Het hebben van de meest krachtige console, een Xbox-console, is een belangrijk onderdeel hiervan", aldus Spencer.

Lees meer

©GMRimport

Gerucht: Project Scarlett is één Xbox-console

Geruchten dat Project Scarlett vorig jaar daadwerkelijk nog uit twee consoles bestond, genaamd Anaconda en Lockhart, lijken steeds meer bevestigd te worden. Anaconda moest een krachtige versie van de nieuwe Xbox-console worden, terwijl Microsoft met Lockhart een goedkopere optie wilde aanbieden. Brad Sams, hoofdredacteur van Thurott en insider bij Microsoft, komt na het spreken met meerdere bronnen echter tot de conclusie dat de ontwikkeling van Lockhart is stopgezet.

Sams legt uit dat Microsoft mogelijk heeft besloten om Lockhart te schrappen, omdat ontwikkelaars moeite hadden met het maken van games voor twee verschillende Xbox-consoles. Bovendien werden de spellen eerst ontwikkeld voor Lockhart, om vervolgens opgeschaald te worden voor de krachtigere Anaconda-console. Dit zou echter betekenen dat de spellen qua prestaties en op visueel gebied minder goed zijn dan op de volgende generatie PlayStation-console, iets wat Microsoft natuurlijk niet wilde. Ook Digital Foundry bevestigt dit gerucht in een video.

Lees meer

©GMRimport

Hoe download je Harry Potter: Wizards Unite nu al op Android en iOS?

Sinds gisteren is in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk Harry Potter: Wizards Unite voor Android- en iOS-telefoons beschikbaar en de game was al in bètafase te downloaden in Australië. Een releasedatum voor Nederland is nog niet bekend, maar we vertellen je graag hoe je nu toch al kunt spelen.

In Wizards Unite verschijnen er door een ramp allerlei wezens en objecten uit de Harry Potter- en Fantastic Beasts-franchises in de echte wereld. Spelers starten als rekruut binnen de Statute of Secrecy Task Force, met het doel om de Foundables veilig te stellen en deze terug te sturen naar de tovenaarswereld.

De game is nog niet officieel in Nederland beschikbaar, maar is via een paar eenvoudige stappen makkelijk te downloaden.

Lees meer

©GMRimport

EA heeft nog steeds vertrouwen in Anthem en BioWare

Anthem beloofde een singleplayer-ervaring van BioWare te combineren met co-op actie die is te vergelijken met die van Destiny. Toch leidden onder andere de vele technische problemen en het slechte loot-systeem van het spel tot matige reviews. EA-directeur Andrew Wilson zegt echter in een interview met GameDaily.biz dat EA vertrouwen blijft hebben in Anthem en BioWare.

Hoewel veel spelers konden genieten van de gameplay in Anthem, is het volgens Wilson vooral de endgame-ervaring waar het spel de mist in ging. Anthem moest zich namelijk richten op zowel het verhaal als de online-modus, maar dit bleek een grotere uitdaging te zijn dan verwacht voor BioWare. "We hebben twee groepen spelers, die het spel om verschillende redenen spelen. Wanneer deze twee groepen samenkwamen in de endgame-content dacht iedereen: 'Dit gaat niet werken'", aldus Wilson.

Lees meer

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!