Gerucht: Project Scarlett is één Xbox-console
Nieuws

Gerucht: Project Scarlett is één Xbox-console

Geruchten dat Project Scarlett vorig jaar nog uit twee consoles bestond, maar nu nog maar uit één, zijn sterker geworden door informatie van Microsoft-insider Brad Sams. De ontwikkeling van de Lockhart-console zou zijn stopgezet, mede door Project xCloud.

Hoewel Xbox-hoofd Phil Spencer vorig jaar nog het woord 'consoles' gebruikte wanneer het ging over de volgende generatie, is er op E3 alleen gesproken over een console in enkelvoud. Ook in een recent interview met Business Insider heeft Spencer het over een enkele console. Hierbij zei hij lachend dat zijn uitspraak over meerdere consoles geen verspreking was, refererend naar de uitgebrachte Xbox One S All-Digital Edition.

Geruchten dat Project Scarlett vorig jaar daadwerkelijk nog uit twee consoles bestond, genaamd Anaconda en Lockhart, lijken nu steeds meer bevestigd te worden. Anaconda moest een krachtige versie van de nieuwe Xbox-console worden, terwijl Microsoft met Lockhart een goedkopere optie wilde aanbieden. Brad Sams, hoofdredacteur van Thurott en insider bij Microsoft, komt na het spreken met meerdere bronnen echter tot de conclusie dat de ontwikkeling van Lockhart is stopgezet.

Sams legt uit dat Microsoft mogelijk heeft besloten om Lockhart te schrappen, omdat ontwikkelaars moeite hadden met het maken van games voor twee verschillende Xbox-consoles. Bovendien werden de spellen eerst ontwikkeld voor Lockhart, om vervolgens opgeschaald te worden voor de krachtigere Anaconda-console. Dit zou echter betekenen dat de spellen qua prestaties en op visueel gebied minder goed zijn dan op de volgende generatie PlayStation-console, iets wat Microsoft natuurlijk niet wilde. Ook Digital Foundry bevestigt dit gerucht in een video.

Naast de problemen met het ontwikkelen van games, heeft ook Project xCloud ervoor gezorgd dat de Lockhart-console als overbodig werd bevonden door Microsoft. Lockhart had namelijk als doel om een toegankelijkere optie te zijn, maar Project xCloud, dat gebruikers de mogelijkheid biedt om spellen in hoge kwaliteit te streamen naar elk apparaat, vervult hetzelfde doel.

Microsoft heeft zelf nog niks bevestigd over Anaconda en Lockhart, of überhaubt het bestaan hiervan. Ook Matt Booty, het hoofd van Microsoft, wilde in een interview met Eurogamer op E3 niet zeggen of Project Scarlett één of meerdere consoles inhoudt. "Scarlett is ons console-plan voor 2020", is het enige wat hij hierover kwijt wilde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!