Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's
Nieuws

Intel: 200 tot 225 watt is de 'sweet spot' voor gpu's

Raja Koduri, de voorzitter van Intels grafische divisie, meent in een interview dat 200 tot 225 watt de 'sweet spot' voor videokaarten is.

Koduri sprak over zijn visie op videokaarten tegenover Gadgets 360 gedurende het Intel ConnectiON-evenement in Mumbai. In het interview reflecteert de Intel-aanvoerder op de houding van diens concurrenten in de gpu-markt, waar met alsmaar hogere wattages gegooid wordt:

"Er zal altijd een vaardige [fabrikant] zijn die die meer kracht biedt, maar mijn focus is een beter rendement. Zwaarder verbruik en pocherige benchmarks zijn goed vanuit een marketingstandpunt, maar [er is een gelimiteerd] aantal pc-gebruikers dat zo'n kaart kan kopen en gebruiken. Dat beperkt je doelgroep op dramatische wijze, toch?"

Op de vraag of dit betekent dat Intel Arc vooral het midden- en lagere segment wil bespelen, antwoordt Koduri als volgt: 

"Natuurlijk willen sommige klanten pocherige vlaggenschepen zien en daarin zullen we altijd proberen te voorzien. Op dit moment is mijn prioriteit echter om kern van de doelgroep op één stroomconnector te krijgen. Daarmee kun je wattages van 200 tot 225 watt bereiken. Slaag je daarin, met een beetje marge eronder of erboven,  dan valt dat allemaal in de 'sweet spot'."

Voor Koduri valt Intels eerste eigen Arc-vlaggenschip direct in die 'sweet spot'. De recent verschenen Intel Arc A770 verbruikt namelijk maximaal 225 watt. Daarmee concurreert de videokaart met onder meer de GeForce RTX 3060 en Radeon RX 6700, het middensegment van respectievelijk Nvidia en AMD. Opvallend is wel dat Intels eerste 225 watt-kaart alsnog twee stroomconnectoren (8-pin + 6-pin) vereist, in tegenstelling tot Koduri's visie. 

Vooralsnog heeft Intel wel vrij spel voor rendementsrijkere en betaalbaardere gpu's. Zowel Nvidia als AMD begeven zich momenteel net in een nieuwe generatie videokaarten, waarvan nog geen enkel model onder de 320 watt kan presteren — laat staan voor prijzen onder de 899 dollar. 

Vooralsnog verklapte Koduri niets over Battlemage, de eerstvolgende Arc-generatie die na het huidige Alchemist op de planning staat. Wel zou de ontwikkeling daarvan naar wens verlopen, alsmede die van de daaropvolgende generatie gpu's, Celestial.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!