97 ontslagen bij Eidos Montreal, Deux Ex-game naar verluidt geannuleerd
Nieuws

97 ontslagen bij Eidos Montreal, Deux Ex-game naar verluidt geannuleerd

Ontwikkelaar werd in 2022 overgenomen door Embracer Group

Embracer Group heft 97 werknemers van Eidos Montreal ontslagen. Volgens geruchten is een Deus Ex-game die bij de studio in ontwikkeling was, geannuleerd.

Eidos Montreal bracht gisteravond een statement naar buiten over de ontslagronde. "De uitdagingen binnen onze industrie en de uitgebreide herstructurering die door Embracer is aangekondigd heeft impact gehad op onze studio. We moesten de moeilijke beslissing maken om 97 mensen te ontslaan van onze ontwikkelteams, administratie en ondersteunende services."

Volgens Bloomberg bereidde Eidos Montreal de afgelopen twee jaar de ontwikkeling van een nieuwe Deus Ex-game voor, die dit jaar volledig in productie had moeten gaan. Dat komt overeen met geruchten uit 2022. De game zou nu geannuleerd zijn. De website claimt dat de studio zich nu gaat richten op de ontwikkeling van een nieuwe IP.

Embracer nam Eidos Montreal samen met Crystal Dynamics in 2022 van Square Enix over. De studio ontwikkelde daarvoor Deus Ex: Human Revolution, Deus Ex: Mankind Divided en Guardians of the Galaxy.

Embracer heeft sinds afgelopen jaar grootschalige ontslagrondes gehouden nadat een geplande investering van Savvy Games Group in het water viel. Ook heeft het studio's als Volition Software en Free Radical Design gesloten.

Er vonden in 2023 opvallend veel ontslagrondes plaats binnen de game-industrie bij vele tientallen (game)bedrijven, maar in 2024 lijkt zich dit voort te zetten. Zo werd eerder aangekondigd dat Microsoft 1900 werknemers van Xbox, Activision Blizzard en Bethesda ontslaat, dat Unity zo'n 1800 werknemers ontslaat, dat Twitch een grootschalige ontslagronde houdt, dat Riot Games 530 mensen ontslaat, Embracer een aanzienlijk gedeelte van Gearbox-studio Lost Boys Interactive ontslaat en dat een derde van alle werknemers bij Surgeon Simulator-ontwikkelaar Bossa Studios is ontslagen. Ook zijn er ontslagen gevallen bij Dead by Daylight-ontwikkelaar Behaviour Interactive, Lords of the Fallen-uitgever CI Games en Rising Star Games-eigenaar Thunderful Group.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!