‘Ontbreken National Dex in Pokémon Sword en Shield wordt de toekomst'
Nieuws

‘Ontbreken National Dex in Pokémon Sword en Shield wordt de toekomst'

Deze maand was Gamer.nl te gast bij The Pokémon Company om over Pokémon Sword en Shield te praten. Met regisseur Shigeru Ohmori en componist, programmeur, regisseur en producent Junichi Masuda hadden we het daarnaast over de National Dex, Dynamax, pokémon-ontwerpen, gyms en meer.

Gamer.nl: Laten we beginnen met het belangrijkste: waarom kijkt Sobble zo triest?

Ohmori: Tja, het is een klein en vooral verlegen beestje dat zich graag verstopt voor anderen. Hij wordt daarom zelfs transparant wanneer hij in het water duikt, zodat mensen hem niet kunnen zien. Dus hij is vooral verlegen en kijkt daarom eigenlijk zo triest.

Sword en Shield spelen zich af in de Galar-regio. Wat was jullie filosofie bij het ontwerpen van Galar en waarom is het gebaseerd op het Verenigd Koninkrijk?

Ohmori: Wanneer we een nieuwe regio ontwerpen bedenken we eerst een thema, en dit keer was het idee om de ‘sterkste’ Pokémon-games te maken, in de breedste zin van het woord. Denk bijvoorbeeld aan de Switch-hardware, waar we betere graphics dan ooit mee kunnen tonen, en de gigantische Dynamaxed pokémon. Toen we met dat thema aan de haal gingen, leek het Verenigd Koninkrijk ons uitermate geschikt daarvoor. Het heeft een hele sterke geschiedenis wat betreft industrie, het land doet het altijd goed in sport en het kent een hoop mythen en legenden rondom reuzen.

Heeft de naam Galar nog een speciale betekenis?

Ohmori: Het is een verzonnen naam, maar in het Japans wordt het geluid ‘ga’ geassocieerd met kracht. De naam heeft dus met opzet die klank, maar verder heeft het geen specifieke betekenis.

©GMRimport

Sun en Moon waren goede games, maar wel wat lineair. Hoe verhoudt de mate van vrijheid en verkenning in die games zich tot Sword en Shield?

Ohmori: Het verhaal van de games volgt in dat opzicht een lineair pad, maar tijdens de ontwikkeling van Sword en Shield wilden we wel meer vrijheid voor spelers creëren. Met name in de Wild Area zie je dat terug, waarin je vrij kunt rondlopen en hele sterke pokémon tegenkomt.

Over de Wild Area gesproken, zijn er een of meerdere Wild Area’s? En hoe groot is het ongeveer?

Ohmori: Het is de grootste omgeving die we tot nu toe hebben gemaakt in een Pokémon-game. Het is er maar één, maar je komt er tijdens het verhaal meerdere keren terug. Het gaat ons dan ook niet zozeer om de grootte, maar om wat je er kunt doen. Zo zijn er verschillende multiplayeropties die op de achtergrond werken, kun je meedoen aan Max Raid Battles en is het mogelijk om een kamp op te zetten. Het is een plek om lekker in te hangen en het verhaal even links te laten liggen.

Hoe kun je precies met anderen Max Raid Battles doen en worden er na lancering meer raids toegevoegd?

Ohmori: Je kunt Max Raid Battles in je eentje spelen met AI-medespelers, maar ook lokaal met vrienden. Met Nintendo Switch Online is het ook mogelijk om via online matchmaking medespelers te zoeken. Wat updates betreft willen we eerst kijken hoe de game wordt ontvangen en hoe spelers Max Raid Battles vinden. Op basis daarvan bepalen we onze richting.

In de Wild Area krijgen spelers ook de PC Link Box, waarmee je bijna overal toegang hebt tot je pokémon. Waarom brengen jullie die feature terug uit Pokémon Let’s Go?

Ohmori: In Pokémon: Let’s Go Pikachu en Eevee introduceerden we deze feature omdat we dachten dat het simpelweg erg handig is. Het werd voor ons gevoel goed ontvangen door spelers, dus toen we Sword en Shield ontwikkelden dachten we: kunnen we deze feature toevoegen? Past het bij de games? En na lang overleg hebben we besloten om het toe te voegen, omdat het de game verbetert en leuker maakt om te spelen.

©GMRimport

Een andere grote toevoeging is natuurlijk Dynamax. Zijn er rampen gebeurd in Galar vanwege pokémon die plotseling zo groot worden als een flatgebouw?

Ohmori: Nee, gelukkig niet! Dynamax is namelijk alleen mogelijk op specifieke, veilige plekken die daarvoor zijn ontworpen, zoals gyms.

Waarom hebben jullie eigenlijk niet Mega Evolutions uitgebreid, in plaats van Dynamax?

Ohmori: Bij elke nieuwe game kijken we wat voor nieuwe gameplay-elementen we toe kunnen voegen, met als doel een nieuwe ervaring of manier van spelen te bieden. Met de hardware van de Switch en het thema in het achterhoofd hadden we de mogelijkheid om gigantische pokémon op het grote scherm weer te geven. Dit concept was een totaal andere ervaring dan Mega Evolutions, dus zijn we daarvoor gegaan.

Masuda: Daarnaast kun je maar één keer Dynamaxen tijdens een gevecht en duurt het slechts drie beurten. Het is daarom een strategisch element waar je rekening mee moet houden tijdens gevechten. We kunnen niet wachten om te zien hoe dat uitpakt.

Gaat Dynamax een grote invloed op competitieve gevechten hebben?

Masuda: We denken dat het een belangrijke strategische factor gaat zijn en daarom een grote impact gaat hebben. Elke pokémon kan op elk moment Dynamaxen tijdens een gevecht, dus het kan ieder moment gebeuren. We hebben een intern toernooi gehouden om de feature te testen en we merkten dat mensen constant dachten: wanneer gaat m’n tegenstander z’n Dynamax inzetten? Je weet nooit wanneer het gaat gebeuren en dat geeft een gevoel van spanning. Deze dynamiek gaat waarschijnlijk voor een nieuw soort gevechten zorgen.

©GMRimport

Een mechaniek waar we nog niet zoveel over weten is een nieuw systeem om je pokémon competitief te maken. Hoe gaat dat in z’n werk?

Ohmori: We kunnen er nog niet veel over vertellen, maar deze keer is het op verschillende manieren een stuk makkelijker om bijvoorbeeld je starters te trainen. Met deze nieuwe omstandigheden denken we dat het eenvoudiger is om ze te trainen voor competitieve gevechten.

Laatst werd ook bekend dat Experience Share niet meer als item in de game zit. Is het nieuwe systeem anders dan voorheen?

Ohmori: Toen we onderzoek deden naar Experience Share, kwamen we erachter dat bijna alle spelers de feature standaard ingeschakeld hebben. Degenen die het uit hebben staan, willen vooral één specifieke pokémon trainen. We dachten: is er een manier om dat te bereiken? En die is er, namelijk door simpelweg de rest van je pokémon in de PC Link Box te stoppen.

Zijn er andere features om de game lastiger te maken voor ervaren spelers?

Ohmori: Er zijn geen directe moeilijkheidsgraden in Sword en Shield, maar we denken wel altijd na over verschillende mogelijkheden om de game te beleven. Als spelers het écht moeilijk voor zichzelf willen maken, kunnen ze minder pokémon in hun party meenemen, of een team met maar één type.

Hoe zit het met de major en minor gyms van Galar?

Ohmori: De major en minor gyms zijn eigenlijk een achtergrondverhaal voor de Galar-regio in het algemeen. In Galar worden gyms gezien als een sport, waarbij ze constant met elkaar concurreren. In Pokémon Sword is bijvoorbeeld de Fighting Gym sterker en in Shield de Ghost Gym. Je kunt dus niet alle gyms verslaan in één game, maar je komt ze wel tegen als verhaalelement.

Galar bevat de achtste generatie pokémon. Wat is het designproces van een pokémon?

Ohmori: Het is best wel lastig om nieuwe pokémon te ontwerpen. Als je de regiovarianten meeneemt zitten we al over de duizend verschillende pokémon, dus het is erg moeilijk om iets nieuws te verzinnen. Omdat Galar is gebaseerd op Engeland hebben we een hoop onderzoek gedaan naar wat voor dieren daar leven en hoe de natuur eruitziet. Er zijn bijvoorbeeld een hoop schapen in het land, dus wilden we daar een pokémon rondom creëren. Maar we hebben bijvoorbeeld al Mareep als schaap-pokémon, dus dat is de uitdaging die we hebben.

Masuda: Het zijn overigens niet alleen de ontwerpers die bij het proces betrokken zijn. Bijna het hele team - ook programmeurs - helpt mee en deelt ideeën en om nieuwe pokémon te maken. Dat kan heel lang duren; sommige pokémon-ontwerpen kosten wel zes maanden om te voltooien.

©GMRimport

De National Dex ontbreekt in Sword en Shield. Zijn jullie van plan om de ontbrekende pokémon toe te voegen via een update of gebeurt dat alleen in toekomstige games?

Masuda: We hebben nu geen plannen om de pokémon die ontbreken in de Galar-pokédex in-game beschikbaar te maken. Dat is een aanpak die we in de toekomst door willen zetten met pokémon-games. Tot nu toe is het uiteraard niet mogelijk geweest om elke pokémon in elke game tegen te komen, dus moesten mensen deze vanuit oude games overzetten via bijvoorbeeld Pokémon Bank naar de nieuwe game.

Momenteel is de Pokémon Home-app in ontwikkeling, waar spelers hun verschillende pokémon kunnen verzamelen, en alleen pokémon in de Galar-Pokédex kunnen van daaruit naar Sword en Shield worden overgezet. Maar de manier van spelen is eigenlijk niet heel anders dan voorheen met Pokémon Bank: tot nu toe heb je altijd al alleen de pokémon van een bepaalde regio kunnen ontmoeten.

We moedigen mensen aan om Pokémon Home te gebruiken om daar hun pokémon te verzamelen uit oude games. Van daaruit kunnen ze deze misschien meenemen naar andere games in de toekomst. Dus zorg goed voor je oude pokémon, want wellicht kun je in de toekomst weer met ze op pad.

Pokémon Sword en Shield verschijnen op 15 november voor de Nintendo Switch. Lees hier onze hands-on-impressies van de eerste anderhalf uur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!