Pokémon Sword en Shield voelen als een logische stap vooruit
Nieuws

Pokémon Sword en Shield voelen als een logische stap vooruit

Vorig jaar verschenen Pokémon: Let’s Go Pikachu en Eevee, onverwachte doch logische samensmeltingen van de klassieke formule en Pokémon Go. Het was een goede test voor de Switch-hardware, maar met Pokémon Sword en Shield is de volgende generatie van Pokémon-games pas écht aangebroken. Maar zijn het de ‘core’-rpg’s waar fans op hebben gewacht?

Gamer.nl was deze maand te gast bij The Pokémon Company om hands-on te gaan met Sword en Shield en onder andere deze vraag te beantwoorden. Nog nooit was er namelijk zoveel controverse rondom een nieuwe generatie Pokémon-games. Fans vallen over het ontbreken van de National Dex en animaties zouden amper zijn verbeterd. Hoewel sommige keuzes wellicht teleurstellend zijn, leidt het in de eerste anderhalf uur niet van de ervaring af. Vanaf het eerste moment maakt de op Engeland gebaseerde Galar-regio indruk met een fantastische presentatie.

©GMRimport

Prachtig aangekleed

Het is overduidelijk dat het Verenigd Koninkrijk de inspiratie is geweest voor Galar. Wie er weleens is geweest, herkent de uitgestrekte groene landschappen, industriële steden, kledij, straatborden en Engelse termen. Daarbij valt ook op hoe gedetailleerd en kleurrijk alles oogt. Het huis van je trainer hangt vol met posters en petten en buiten kijk je uit op kleurrijke huisjes tussen wapperende groene bomen, speelvelden en schaduwen van overdrijvende wolken. Het is dan geen echte open wereld, maar Galar is absoluut sfeervol aangekleed en mooi om te aanschouwen.

Het lage cameraperspectief draagt hier overigens ook aan bij. Terwijl onze trainer - overigens veel eerder dan in Sun en Moon - op pad gaat, draait de camera dynamisch mee om een gevoel van schaal te creëren. De wereld is dan ook ruimer opgezet dan het lineaire Alola en omdat er in de verte meer mensen en pokémon te zien zijn, voelt Galar ontzettend levendig aan. Daarbij lopen pokémon net als in Let’s Go Pikachu en Eevee zichtbaar rond in het gras en kun je deze naar wens ontwijken of juist ontmoeten. Als compromis voor veteranen zijn er ook random encounters aanwezig in het gras, waardoor het verrassingselement behouden blijft.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Hordes Wooloo

We kwamen een handvol onaangekondigde pokémon tegen, waar we het helaas niet over mogen hebben. Voor een achtste generatie voelen ze in ieder geval vrij creatief aan en bovendien passen ze perfect binnen het Engelse thema. De komische Wooloo lijkt centraal te staan in de game, want hordes van deze zachte schaapjes hobbelen rond over het platteland en breken soms uit en leggen daarmee het treinverkeer in Galar plat.

Ontmoetingen met wilde pokémon gebeuren overigens op de traditionele manier, dus spelers hoeven niet met de Joy-Cons te zwaaien om ze te vangen. Dit gedeelte van de game is daardoor weinig verrassend: je rent rond door het gras, vangt leuke nieuwe pokémon en traint om sterk genoeg te zijn voor het volgende gevecht. Het feit dat gevechten nu daadwerkelijk plaatsvinden op de locatie waar ze van start gingen, waardoor je op de achtergrond de rest van de wereld ziet, geeft een hoop sfeer aan de gevechten.

©GMRimport

Kleine open wereld

Nadat de Wooloo van het spoor zijn gehaald, brengt een trein ons naar de Wild Area. Dit is een groot gebied dat in het midden van Galar ligt en aanvoelt als een kleine open wereld. De pokémon die hierin verschijnen zijn afhankelijk van het weer en de tijd steeds anders, waardoor er altijd iets nieuws te vinden moet zijn. Ze kunnen trouwens ook ontzettend sterk zijn, zoals de gigantische Onix en de veel te krachtige Diggersby die we troffen.

Grafisch zit de Wild Area een beetje dubieus in elkaar. Het valt bij aankomst op hoe leeg de wereld oogt vergeleken met de rest van de regio. In de verte zijn grasvelden en bomen te zien, en af en toe een baken voor Max Raid Battles, maar daar houdt het wel een beetje mee op. Ook ogen bomen, waar op internet al uitvoerig over is geklaagd, grafisch inderdaad ondermaats.

©GMRimport

Anderzijds zorgt de vrij bestuurbare camera ervoor dat spelers het gevoel krijgen echt in de natuur pokémon te ontdekken. Eenmaal dichterbij stukken gras en water verschijnen er tal van verschillende zakmonsters, die op je afkomen of juist van je schrikken en wegrennen. Met de dynamische camera komen grote beesten daarnaast veel beter uit de verf en maakt een Gyarados die uit het water verschijnt veel indruk. De Wild Area lijkt dus een eerste stap in de richting te zijn van een openwereldgame, maar over de uitvoering hebben we nog onze twijfels.

Topsport

In de eerste grote stad maken we kennis met de industrie van Galar. De stad bestaat uit twee districten en lijkt vergeleken met steden uit voorgaande delen behoorlijk groot te zijn. In het onderste district is een verscheidenheid aan winkels te bezoeken, waaronder een kledingzaak met een zeer breed assortiment, en in het bovenste district bevindt zich de gym.

Gyms zijn de plekken waar de Champions Cup van Galar wordt gehouden en rekening houdend met Dynamaxende pokémon zijn ze gebouwd als gigantische stadions. De Champions Cup wordt duidelijk gezien als een soort Olympische Spelen, want de lobby van de gym is gigantisch en hangt vol met spandoeken. Ook vereist het van deelnemers een aanbevelingsbrief en worden trainers bij aankomst ontvangen in een hotel om uit te rusten voor het toernooi.

©GMRimport

©GMRimport

Gestroomlijnd

Topsport is onderdeel van de cultuur in Galar, net als de legende van de regio. Sonia, dochter van professor Magnolia, vertelt ons een verhaal dat sterk is geïnspireerd door Britse mythologie rondom reuzen. Met een bijzonder orkestraal en bijna melancholische soundtrack op de achtergrond weten Sword en Shield ons nieuwsgierig te maken voor de geheimen van de Galar-regio.

Tot slot valt op hoe gestroomlijnd Sword en Shield in sommige opzichten zijn. De introductie is zoals gezegd vrij kort, spelers kunnen tussenfilmpjes overslaan, de move deleter kom je relatief vroeg tegen en dankzij de PC Link Box hebben spelers bijna overal toegang tot hun pokémon. Het zijn kleine toevoegingen, maar ze dragen wel bij aan de speelervaring. Het lijkt alsof Game Freak de laatste haken en ogen van de klassieke opzet uit de weg wil ruimen.

©GMRimport

Logische stap vooruit

Of Sword en Shield de ‘hardcore’ Pokémon-games zijn waarop velen hebben gewacht, hangt een beetje van je verwachtingen af. Het is grafisch gezien - zeker als je ze bijvoorbeeld naast Dragon Quest 11S houdt - geen grote sprong voorwaarts. Ook zijn veel bekende aspecten, zoals het ijzersterke vechtsysteem, vanzelfsprekend onveranderd gebleven. Het is nog steeds Pokémon.

Wie anderzijds de gebruikelijke evolutie verwacht, staat een prachtig aangeklede game met een levendige regio te wachten. Van de omgevingen en de cultuur tot de pokémon zelf lijkt Galar een stralende spelwereld te zijn. Rondwandelende pokémon zorgen daarbij voor extra sfeer en hoewel de Wild Area ietwat leeg aanvoelt, is het gevoel van ontdekking daar groter dan ooit. Het duurt nog een maand voordat de games verschijnen, maar vooralsnog lijken Pokémon Sword en Shield een logische en goede stap vooruit te zijn.

Pokémon Sword en Shield verschijnen op 15 november voor de Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld
Nieuws

Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld

Ook is er een speciale wrap voor Xbox Series aangekondigd

Activision heeft alle maps en modi uit de Call of Duty: Black Ops 6-multiplayer belicht.

Dat deed het bedrijf in een nieuwe blogpost, waarin elke map, modi en Operator die op release van de game in de multiplayer zit wordt behandeld. Zoals al bekend was bevat de multiplayer op release zestien compleet nieuwe maps, waaronder twaalf 6v6-maps en vier Strike-maps die zowel voor 6v6- als 2v2-potjes geschikt zijn. Eerder werd al bekendgemaakt dat het traditionele Prestige-systeem terugkeert en dat de map Nuketown een week na release kosteloos wordt toegevoegd.

Alle modi die op release in de Black Ops 6-multiplayer zitten:

  • Team Deathmatch (6v6)

  • Domination (6v6)

  • Search & Destroy (6v6)

  • Kill Confirmed (6v6)

  • Free-For-All (8)

  • Hardpoint (6v6)

  • Gunfight (6v6)

  • Gunfight (2v2)

  • Headquarters (6v6)

  • Kill Order (6v6)

  • Control (6v6)

In deze alternatieve modi zijn de scorestreaks uitgeschakeld:

  • Face Off Domination (6v6)

  • Face Off Team Deathmatch (6v6)

  • Face Off Kill Order (6v6)

  • Face Off Kill Confirmed (6v6)

En dit zijn de multiplayermaps die vanaf release beschikbaar zijn:

  • Babylon (Core 6v6)

  • Derelict (Core 6v6)

  • Lowtown (Core 6v6)

  • Payback (Core 6v6)

  • Protocol (Core 6v6)

  • Red Card (Core 6v6)

  • Rewind (Core 6v6)

  • Scud (Core 6v6)

  • Skyline (Core 6v6)

  • Subsonic (Core 6v6)

  • Vault (Core 6v6)

  • Vorkuta (Core 6v6)

  • Gala (Strike Map 2v2/6v6)

  • Pit (Strike Map 2v2/6v6)

  • Stakeout (Strike Map 2v2/6v6)

  • Warhead (Strike Map 2v2/6v6)

Meer details over alle modi en maps, alsmede de verschillende Operators die beschikbaar komen, zijn te lezen in de blogpost.

Microsoft komt tot slot met speciale controllers en een Xbox Series X-wrap gebaseerd op Call of Duty: Black Ops 6. Er zijn zowel een draadloze Xbox-controller als een draadloze Elite-controller beschikbaar via Xbox Design Labs, wat betekent dat spelers deze controllers naar eigen smaak kunnen aanpassen. Daarnaast is er een Black Ops 6-wrap die om de Xbox Series X gewikkeld kan worden. De accessoires en wrap kunnen hier besteld worden en zijn in onderstaande trailer te zien.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey
Nieuws

Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey

Trailer draait om de lugubere 'Mara Yama'

Er is een nieuwe cinematische trailer van de aankomende scifigame Exodus uitgebracht. Daarin is acteur Matthew McConaughey te horen die de boel bij elkaar praat.

Toen Exodus afgelopen december tijdens The Game Awards werd aangekondigd was al bekend dat de acteur, bekend van rollen in films en series als Interstellar, True Detective en Mud, onderdeel uit zou maken van de game. Zijn rol is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hij is in ieder geval wel te horen in de nieuwe trailer, waarin overigens geen gameplay wordt getoond.

De trailer zelf draait om de Mara Yama, "gruwelijke Celestials die in monsterlijke vormen worden getoond" en "iets waar de mensheid in zijn gevecht voor overleven nooit tegenover heeft gestaan". Deze wezens hebben geen thuisplaneet, maar wonen in gigantische ruimtecitadels in de ruimte.

In de game laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!