Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim
Achtergrond

Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim

Mario-petje af voor Nintendo

Mensen die al decennialang Nintendo-consoles in huis hebben staan, hadden altijd één zekerheid in het leven: wanneer het bedrijf achter de schermen aan een nieuw systeem werkt, drogen de gamereleases op de huidige console op. Dit lijkt met de Nintendo Switch echter verleden tijd, zo bewees de eerder deze week uitgezonden Direct-livestream.

De laatste levensjaren van systemen als de Wii, Nintendo 64 en GameCube waren nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Heel gek was dat ook niet; Nintendo moest zijn aandacht verdelen over de betreffende console, de opvolger én de handheld die op dat moment ook ondersteund moest worden. Aangezien andere uitgevers – enkele uitzonderingen daargelaten – het vaak lieten afweten op die consoles, viel er al gauw niets meer te spelen. Terwijl Nintendo de line-up van het volgende systeem klaarstoomde, zaten eigenaren met hun duimen te draaien of startten ze nog maar eens Nintendo-games van enkele jaren geleden op. Het was bij wijlen frustrerend, maar lag wel in de lijn der verwachting.

Even leek het erop dat Switch-eigenaren hetzelfde lot beschoren was. Na de release van Zelda: Tears of the Kingdom, een zwanenzang van ontzagwekkende proporties, stonden er nauwelijks nog grote games op de planning. Natuurlijk, Pikmin 4 is een welkome toevoeging voor een relatief selecte doelgroep, en met Everybody 1-2-Switch doet Nintendo weer eens een poging de gehele familie aan te spreken, maar na deze zomer veranderde de line-up in een dor woestijnlandschap.

Heel gek vonden we dat met z’n allen niet. Nogmaals: we waren gewend dat het bedrijf zijn consoles in de schemerjaren aan hun lot overliet, en er bestaat geen twijfel over dat Nintendo achter de schermen aan een opvolger op de Switch werkt. Daar moeten natuurlijk ook games voor worden gemaakt, zowel voor op de dag van release als de jaren daarop. We hebben geen idee wanneer het nieuwe systeem uitkomt of überhaupt wordt onthuld, maar het kan niet anders of de voorbereidingen zijn in volle gang. We legden ons dus neer bij een aankomende periode waarin we nog wat van onze backlog op de Switch konden inhalen. En ach, zes volle jaren aan ondersteuning waren toch al ruim voor Nintendo’s doen.

Overspannen geldtellers

Maar toen zond het bedrijf eerder deze week dus een Direct-livestream uit. En wat blijkt? Nintendo gaat de meer dan honderd miljoen Switch-eigenaren toch niet compleet negeren. Sterker nog, er staan best wat grote releases op de planning.

De grootste is zonder twijfel Super Mario Bros. Wonder. Misschien haal je je schouders op bij een nieuwe tweedimensionale Mario-platformer, maar onderschat het niet: die games verkopen als een bezetene. Wat heet: zelfs de Switch-overzetting van New Super Mario Bros. U is meer dan vijftien miljoen keer verkocht! En dan ziet Wonder er ook nog eens verfrissend uniek uit, én komt het spel uit in het jaar dat Mario het witte doek heeft veroverd. Nintendo’s overspannen geldtellers hebben alvast hun vakantiedagen naar volgend jaar overgeheveld.

Ook op de planning dit najaar staat de remake van Super Mario RPG. Het origineel, dat in Europa nooit op de SNES uitkwam, is een ware cultgame en dankzij moderne graphics kan straks heel de wereld deze unieke mix van Mario met turn-based gevechten ervaren. Het bedrijf gooit er in november ook nog even een nieuwe WarioWare tegenaan, om er zeker van te zijn dat Switch-gamers zich niet gaan vervelen. Pokémon-fans kunnen aan de slag met dlc voor Scarlet en Violet en dit najaar verschijnt dan toch echt het langverwachte vervolg op Detective Pikachu. Zelfs andere uitgevers negeren het platform niet compleet; Vampire Survivors, Sonic Superstars en Metal Gear Solid: Master Collection zijn de minste niet.

Het wordt nog gekker: Nintendo heeft twee Switch-games voor 2024 onthuld. We weten dus nu al dat we volgend jaar, wanneer we hoogstwaarschijnlijk staan te trappelen om de nieuwe Nintendo-console, de Switch nog niet hoeven op te bergen. Een naamloos spel rondom Princess Peach en een overzetting van 3DS-game Luigi’s Mansion 2 zijn natuurlijk niet de meest ambitieuze projecten denkbaar, maar het zijn in ieder geval twee echte Nintendo-games.

Positief verrast

PlayStation-gamers halen misschien hun schouders op bij het lezen van bovenstaande. Als Sony ergens goed in is, dan is het wel in grote gamereleases gedurende de laatste levensjaren van PlayStation-consoles. Zo konden we in de anderhalf jaar voorafgaand aan de PlayStation 5 genieten van moderne PS4-klassiekers als The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima. Maar nogmaals: Nintendo is hier notoir belabberd in, dus we kunnen stellen dat we door deze Direct-uitzending positief verrast zijn.

Ik denk dat het eens te meer het bewijs is dat de werknemers van het bedrijf in het verleden te dun uitgesmeerd werden over de console- en handhelddivisies. De meeste games die tijdens afgelopen Direct werden getoond, waren hoogstwaarschijnlijk op een draagbare spelcomputer uitgekomen als Nintendo die nog verkocht. Dat is niet meer nodig nu de Switch een console en handheld ineen is, en daar plukken wij als consumenten de vruchten van.

Laten we niet doen alsof we tijdens de Direct de beste line-up ooit hebben gezien. Maar het is ruimschoots meer dan we van Nintendo hadden verwacht, en die meevaller is ook wat waard.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen
Nieuws

Moon Studios wil No Rest for the Wicked naar Switch 2 brengen

De game bevindt zich nu in early access op Steam

Ori-ontwikkelaar Moon Studios is van plan om hun meest recente game No Rest for the Wicked uit te brengen op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde Ori-regisseur Thomas Mahler op X. In eerste instantie vroeg hij daar na de onthulling van de Switch 2 aan zijn volgers wie er interesse heeft in No Rest for the Wicked op Switch 2, gevolgd door een emoji van een duimpje omhoog.

Een volger vroeg hem daarna of Mahler verwacht dat de Switch 2 de game wel kan draaien. Daarop reageerde hij met: "Als dat niet zo is, dan zorgen we er wel voor." Daarmee bevestigt hij in ieder geval dat de intentie er is.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er dus ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'
Nieuws

'PlayStation annuleerde liveservicegames vanwege Concord'

Sony zou minder happig zijn geworden op liveserviceprojecten

De recente annuleringen van liveservicegames door Sony PlayStation zouden zijn gedaan door wat er vorig jaar met Concord is gebeurd.

Dat claimt journalist Jeff Grubb te hebben vernomen, zo meldt hij in zijn Game Mess-podcast. Eerder vandaag bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Grubb meldde daarna het volgende: "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

De multiplayergame Concord verscheen afgelopen jaar, maar werd door een gebrek aan spelers enkele weken na release weer offline gehaald. Mensen die de game hadden gekocht kregen hun geld terug. Ontwikkelaar Firewalk Studios werd gesloten.

Grubb meldde in zijn podcast tevens dat het om de hoofdprojecten van Bend Studio en Bluepoint Games ging. "Ze zullen nu nieuwe projecten moeten pitchen, en het is vrij zeker dat ze geen groen licht zullen krijgen voor een liveservicegame. Dat weten ze, dus verwacht die niet van deze studio's."

De journalist geeft aan dat het bovenstaande voor veel gamers waarschijnlijk als muziek in de oren klinkt - er is immers veel weerstand voor Sony's huidige focus op liveservice. Grubb benadrukt echter ook dat dit slecht nieuws voor de bovenstaande studio's kan zijn, omdat ze juist financiële middelen aangereikt kregen van het bedrijf vanwege die focus. "Nu moeten ze een pitch voor een traditionelere game bedenken, en heeft Sony daar interesse in?"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!