Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim
Achtergrond

Nintendo’s Switch-ondersteuning verdient een pluim

Mario-petje af voor Nintendo

Mensen die al decennialang Nintendo-consoles in huis hebben staan, hadden altijd één zekerheid in het leven: wanneer het bedrijf achter de schermen aan een nieuw systeem werkt, drogen de gamereleases op de huidige console op. Dit lijkt met de Nintendo Switch echter verleden tijd, zo bewees de eerder deze week uitgezonden Direct-livestream.

De laatste levensjaren van systemen als de Wii, Nintendo 64 en GameCube waren nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Heel gek was dat ook niet; Nintendo moest zijn aandacht verdelen over de betreffende console, de opvolger én de handheld die op dat moment ook ondersteund moest worden. Aangezien andere uitgevers – enkele uitzonderingen daargelaten – het vaak lieten afweten op die consoles, viel er al gauw niets meer te spelen. Terwijl Nintendo de line-up van het volgende systeem klaarstoomde, zaten eigenaren met hun duimen te draaien of startten ze nog maar eens Nintendo-games van enkele jaren geleden op. Het was bij wijlen frustrerend, maar lag wel in de lijn der verwachting.

Even leek het erop dat Switch-eigenaren hetzelfde lot beschoren was. Na de release van Zelda: Tears of the Kingdom, een zwanenzang van ontzagwekkende proporties, stonden er nauwelijks nog grote games op de planning. Natuurlijk, Pikmin 4 is een welkome toevoeging voor een relatief selecte doelgroep, en met Everybody 1-2-Switch doet Nintendo weer eens een poging de gehele familie aan te spreken, maar na deze zomer veranderde de line-up in een dor woestijnlandschap.

Heel gek vonden we dat met z’n allen niet. Nogmaals: we waren gewend dat het bedrijf zijn consoles in de schemerjaren aan hun lot overliet, en er bestaat geen twijfel over dat Nintendo achter de schermen aan een opvolger op de Switch werkt. Daar moeten natuurlijk ook games voor worden gemaakt, zowel voor op de dag van release als de jaren daarop. We hebben geen idee wanneer het nieuwe systeem uitkomt of überhaupt wordt onthuld, maar het kan niet anders of de voorbereidingen zijn in volle gang. We legden ons dus neer bij een aankomende periode waarin we nog wat van onze backlog op de Switch konden inhalen. En ach, zes volle jaren aan ondersteuning waren toch al ruim voor Nintendo’s doen.

Overspannen geldtellers

Maar toen zond het bedrijf eerder deze week dus een Direct-livestream uit. En wat blijkt? Nintendo gaat de meer dan honderd miljoen Switch-eigenaren toch niet compleet negeren. Sterker nog, er staan best wat grote releases op de planning.

De grootste is zonder twijfel Super Mario Bros. Wonder. Misschien haal je je schouders op bij een nieuwe tweedimensionale Mario-platformer, maar onderschat het niet: die games verkopen als een bezetene. Wat heet: zelfs de Switch-overzetting van New Super Mario Bros. U is meer dan vijftien miljoen keer verkocht! En dan ziet Wonder er ook nog eens verfrissend uniek uit, én komt het spel uit in het jaar dat Mario het witte doek heeft veroverd. Nintendo’s overspannen geldtellers hebben alvast hun vakantiedagen naar volgend jaar overgeheveld.

Ook op de planning dit najaar staat de remake van Super Mario RPG. Het origineel, dat in Europa nooit op de SNES uitkwam, is een ware cultgame en dankzij moderne graphics kan straks heel de wereld deze unieke mix van Mario met turn-based gevechten ervaren. Het bedrijf gooit er in november ook nog even een nieuwe WarioWare tegenaan, om er zeker van te zijn dat Switch-gamers zich niet gaan vervelen. Pokémon-fans kunnen aan de slag met dlc voor Scarlet en Violet en dit najaar verschijnt dan toch echt het langverwachte vervolg op Detective Pikachu. Zelfs andere uitgevers negeren het platform niet compleet; Vampire Survivors, Sonic Superstars en Metal Gear Solid: Master Collection zijn de minste niet.

Het wordt nog gekker: Nintendo heeft twee Switch-games voor 2024 onthuld. We weten dus nu al dat we volgend jaar, wanneer we hoogstwaarschijnlijk staan te trappelen om de nieuwe Nintendo-console, de Switch nog niet hoeven op te bergen. Een naamloos spel rondom Princess Peach en een overzetting van 3DS-game Luigi’s Mansion 2 zijn natuurlijk niet de meest ambitieuze projecten denkbaar, maar het zijn in ieder geval twee echte Nintendo-games.

Positief verrast

PlayStation-gamers halen misschien hun schouders op bij het lezen van bovenstaande. Als Sony ergens goed in is, dan is het wel in grote gamereleases gedurende de laatste levensjaren van PlayStation-consoles. Zo konden we in de anderhalf jaar voorafgaand aan de PlayStation 5 genieten van moderne PS4-klassiekers als The Last of Us: Part 2 en Ghost of Tsushima. Maar nogmaals: Nintendo is hier notoir belabberd in, dus we kunnen stellen dat we door deze Direct-uitzending positief verrast zijn.

Ik denk dat het eens te meer het bewijs is dat de werknemers van het bedrijf in het verleden te dun uitgesmeerd werden over de console- en handhelddivisies. De meeste games die tijdens afgelopen Direct werden getoond, waren hoogstwaarschijnlijk op een draagbare spelcomputer uitgekomen als Nintendo die nog verkocht. Dat is niet meer nodig nu de Switch een console en handheld ineen is, en daar plukken wij als consumenten de vruchten van.

Laten we niet doen alsof we tijdens de Direct de beste line-up ooit hebben gezien. Maar het is ruimschoots meer dan we van Nintendo hadden verwacht, en die meevaller is ook wat waard.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!