Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’
Achtergrond

Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’

Een spirituele reboot. Zo href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/halo-infinite-wordt-spirituele-reboot-van-de-franchise-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">noemt</a> Bonnie Ross Halo: Infinite. Dat juich ik erg toe. Als Halo-fan van het eerste uur zie ik immers maar wat graag een nieuwe Halo, maar nog liever zie ik een echt <i>goede </i>Halo. Het is fijn om te zien dat ze er daar in Redmond net zo over denken.

We wisten eigenlijk al dat Halo: Infinite niet zomaar een simpel vervolg zou worden. Dankzij een gloednieuwe engine en een vernieuwde grafische stijl kan niemand 343 Industries betichten van goedkoop knip- en plakwerk. Maar er is meer nodig dan wat grafische aanpassingen en een nostalgische helm om Halo weer serieus op de kaart te zetten.

©GMRimport

Examen

Het is inmiddels moeilijk voor te stellen, maar ooit definieerde Halo een generatie lang de standaard voor zowel single- als multiplayershooters. Door de oorspronkelijke ontwikkelaar Bungie werd met ieder deel de lat op beide vlakken weer hoger gelegd. Sinds 343 aan het roer staat lukt dat aldoor net niet. Niet dat ze het niet hebben geprobeerd, maar esthetisch is het net te grimmig, verhalend zit er net te weinig rode draad in en nieuwe personages als Spartan Locke zijn te inwisselbaar. Call of Duty op het gebied van online multiplayer zien bij te benen ging bovendien gepaard met de nodige groeipijn. Die snelle gameplay en die quick scopes? We werden er niet warm genoeg van.

Het maakt van Halo 4 en 5 zeker niet slechte games - ik heb van beiden erg genoten - maar juist die net niet-factor is het verschil tussen een absolute klassieker en gewoon een oké spel. Tussen een grensverleggend nieuw deel en simpelweg een nieuw deel. Tussen een system seller en een game die je koopt nu je de console toch al hebt staan. Halo is van oudsher een game uit de eerste categorie en met Halo: Infinite mag 343 laten zien dat zij dat kunstje nu ook beheersen. Het is hun eindexamen, of op zijn minst een belangrijke tussentijdse toets.

De nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden

-

Oud is nieuw

Wat dat betreft kan de release van Halo: Infinite niet op een beter moment arriveren. Er vinden een paar flinke verschuivingen plaats in gamesland die weleens in het voordeel van 343 kunnen uitpakken. De koning van de multiplayer heet allang niet meer Halo en ook geen Call of Duty, maar Fortnite – of is het inmiddels alweer Apex Legends? Nu heeft 343 al aangegeven dat ze de battle royale-hype niet willen najagen, maar misschien ligt dat genre wel dichterbij de klassieke gameplay van Halo en andere shooters uit het pre-Modern Warfare-tijdperk dan je zou denken.

Ineens weet een hele generatie (weer) hoe het is om wapens tijdens een potje zelf te verkrijgen, en is het puur cosmetisch aanpassen van je personage helemaal hip. Halo kan daardoor zichzelf zijn en toch modern ogen. Oud is ineens weer nieuw. En 343 hoeft zich niet te branden aan twijfelachtige req packs, maar kan met cosmetische items wat bijverdienen. Iedereen blij.

Wat de singleplayer betreft heeft 343 (onbewust?) een rode loper voor zichzelf uitgerold met Halo 5. Er is enerzijds weer een overkoepelende bedreiging waar alleen Chief iets kan tegen doen én die enkele delen mee kan gaan (in tegenstelling tot Halo 4, waarin de verhaalboog ongebruikelijk snel weer werd afgerond). Anderzijds is Spartan Locke een dankbare tussenpaus. Niemand zal er een traan om laten als hij in Halo: Infinite gewoon af geserveerd wordt en er kleeft niets negatiefs aan Master Chief. In tegendeel: de nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden.

©GMRimport

De Stranger Things van Game Pass

Nog een andere verschuiving: zoals collega Ron onlangs goed verwoordde lijkt Microsofts strategie steeds meer op die van Netflix. De kwaliteit van individuele games wordt daarom iets minder doorslaggevend; op Netflix kijk je weleens iets dat wel aardig is, omdat je er toch al voor hebt betaald. Halo 4 en 5 zouden binnen die strategie heus niet misstaan en binnen het portfolio van Microsoft zelfs nog tot de betere spellen behoren. Maar ook Netflix heeft enkele echte karrentrekkers. Lost in Space of The Punisher halen je niet over om een Netflix-abonnement af te sluiten, maar iedereen heeft het er over wanneer er weer een nieuw seizoen van Stranger Things verschijnt. Of Narcos. Of Orange is the New Black.

Te midden van games als Crackdown 3 en Sea of Thieves moet Microsoft dus ook een game hebben die mensen écht verleidt om een Game Pass af te nemen. Halo: Infinite kan die missende schakel zijn, de game die met een geweldige singleplayer en een rekbare multiplayer hét gezicht van Game Pass wordt. Zoals Halo dat natuurlijk altijd al is geweest voor het merk Xbox. Het is de uitverkorene. Ze moeten die game alleen nog even verdraaid goed maken. Het lijkt er op dat ze daar ook gewoon de tijd voor nemen en dat uitgever Microsoft ze niet opjaagt. Weer een goed teken.

Dus ja, doe maar een stapje terug, kijk maar even hoe het landschap erbij staat en maak vooral je game af (Fallout 76, Anthem, maar ook zeker The Master Chief Collection, ik kijk naar jullie) en doe dan je stinkende best, 343 Industries. I bet you can stick it.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!