Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’
Achtergrond

Halo: Infinite is het perfecte moment voor een ‘spirituele reboot’

Een spirituele reboot. Zo href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/halo-infinite-wordt-spirituele-reboot-van-de-franchise-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">noemt</a> Bonnie Ross Halo: Infinite. Dat juich ik erg toe. Als Halo-fan van het eerste uur zie ik immers maar wat graag een nieuwe Halo, maar nog liever zie ik een echt <i>goede </i>Halo. Het is fijn om te zien dat ze er daar in Redmond net zo over denken.

We wisten eigenlijk al dat Halo: Infinite niet zomaar een simpel vervolg zou worden. Dankzij een gloednieuwe engine en een vernieuwde grafische stijl kan niemand 343 Industries betichten van goedkoop knip- en plakwerk. Maar er is meer nodig dan wat grafische aanpassingen en een nostalgische helm om Halo weer serieus op de kaart te zetten.

©GMRimport

Examen

Het is inmiddels moeilijk voor te stellen, maar ooit definieerde Halo een generatie lang de standaard voor zowel single- als multiplayershooters. Door de oorspronkelijke ontwikkelaar Bungie werd met ieder deel de lat op beide vlakken weer hoger gelegd. Sinds 343 aan het roer staat lukt dat aldoor net niet. Niet dat ze het niet hebben geprobeerd, maar esthetisch is het net te grimmig, verhalend zit er net te weinig rode draad in en nieuwe personages als Spartan Locke zijn te inwisselbaar. Call of Duty op het gebied van online multiplayer zien bij te benen ging bovendien gepaard met de nodige groeipijn. Die snelle gameplay en die quick scopes? We werden er niet warm genoeg van.

Het maakt van Halo 4 en 5 zeker niet slechte games - ik heb van beiden erg genoten - maar juist die net niet-factor is het verschil tussen een absolute klassieker en gewoon een oké spel. Tussen een grensverleggend nieuw deel en simpelweg een nieuw deel. Tussen een system seller en een game die je koopt nu je de console toch al hebt staan. Halo is van oudsher een game uit de eerste categorie en met Halo: Infinite mag 343 laten zien dat zij dat kunstje nu ook beheersen. Het is hun eindexamen, of op zijn minst een belangrijke tussentijdse toets.

De nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden

-

Oud is nieuw

Wat dat betreft kan de release van Halo: Infinite niet op een beter moment arriveren. Er vinden een paar flinke verschuivingen plaats in gamesland die weleens in het voordeel van 343 kunnen uitpakken. De koning van de multiplayer heet allang niet meer Halo en ook geen Call of Duty, maar Fortnite – of is het inmiddels alweer Apex Legends? Nu heeft 343 al aangegeven dat ze de battle royale-hype niet willen najagen, maar misschien ligt dat genre wel dichterbij de klassieke gameplay van Halo en andere shooters uit het pre-Modern Warfare-tijdperk dan je zou denken.

Ineens weet een hele generatie (weer) hoe het is om wapens tijdens een potje zelf te verkrijgen, en is het puur cosmetisch aanpassen van je personage helemaal hip. Halo kan daardoor zichzelf zijn en toch modern ogen. Oud is ineens weer nieuw. En 343 hoeft zich niet te branden aan twijfelachtige req packs, maar kan met cosmetische items wat bijverdienen. Iedereen blij.

Wat de singleplayer betreft heeft 343 (onbewust?) een rode loper voor zichzelf uitgerold met Halo 5. Er is enerzijds weer een overkoepelende bedreiging waar alleen Chief iets kan tegen doen én die enkele delen mee kan gaan (in tegenstelling tot Halo 4, waarin de verhaalboog ongebruikelijk snel weer werd afgerond). Anderzijds is Spartan Locke een dankbare tussenpaus. Niemand zal er een traan om laten als hij in Halo: Infinite gewoon af geserveerd wordt en er kleeft niets negatiefs aan Master Chief. In tegendeel: de nostalgische roep om Chief is alleen maar groter geworden.

©GMRimport

De Stranger Things van Game Pass

Nog een andere verschuiving: zoals collega Ron onlangs goed verwoordde lijkt Microsofts strategie steeds meer op die van Netflix. De kwaliteit van individuele games wordt daarom iets minder doorslaggevend; op Netflix kijk je weleens iets dat wel aardig is, omdat je er toch al voor hebt betaald. Halo 4 en 5 zouden binnen die strategie heus niet misstaan en binnen het portfolio van Microsoft zelfs nog tot de betere spellen behoren. Maar ook Netflix heeft enkele echte karrentrekkers. Lost in Space of The Punisher halen je niet over om een Netflix-abonnement af te sluiten, maar iedereen heeft het er over wanneer er weer een nieuw seizoen van Stranger Things verschijnt. Of Narcos. Of Orange is the New Black.

Te midden van games als Crackdown 3 en Sea of Thieves moet Microsoft dus ook een game hebben die mensen écht verleidt om een Game Pass af te nemen. Halo: Infinite kan die missende schakel zijn, de game die met een geweldige singleplayer en een rekbare multiplayer hét gezicht van Game Pass wordt. Zoals Halo dat natuurlijk altijd al is geweest voor het merk Xbox. Het is de uitverkorene. Ze moeten die game alleen nog even verdraaid goed maken. Het lijkt er op dat ze daar ook gewoon de tijd voor nemen en dat uitgever Microsoft ze niet opjaagt. Weer een goed teken.

Dus ja, doe maar een stapje terug, kijk maar even hoe het landschap erbij staat en maak vooral je game af (Fallout 76, Anthem, maar ook zeker The Master Chief Collection, ik kijk naar jullie) en doe dan je stinkende best, 343 Industries. I bet you can stick it.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht
Nieuws

Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht

Zowel via de PlayStation Store als in de vorm van fysieke exemplaren

Exemplaren van Assassin's Creed Shadows zijn naar verluidt te vroeg verkocht, waardoor de kans bestaat dat er spoilers rondom de game op internet verschijnen.

Hoewel de game officieel pas op 20 maart uitkomt, meldt YouTuber The Hidden One dat hij iemand kent die de game al speelt omdat "de PlayStation Store een fout heeft gemaakt" (via Eurogamer). Let op, hier volgt een kleine spoiler over de gameplay in het spel: De YouTuber onthulde daarbij dat de zogeheten 'Animus-anomalies' terugkeren in de game - iets dat nog niet officieel is bevestigd.

Daarnaast wordt op de Gaming Leaks and Rumours-redditpagina gemeld dat sommige mensen al een fysiek exemplaar van de game hebben weten te verkrijgen. Er wordt daarbij zelfs een korte video als bewijs geplaatst. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven nog geen uitgebreide gameplaybeelden van de uiteindelijke versie van de game online verschenen. Toch wordt aangeraden voor mensen die geen spoilers willen meekrijgen om de komende weken uit te kijken wanneer ze op internet rondstruinen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1
Nieuws

T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1

Op 25 maart kan iedereen het personage aanschaffen

Het speelbare personage T-1000 is vanaf 18 maart beschikbaar in Mortal Kombat 1 voor Kombat Pack 2- en Khaos Reigns-eigenaren.

Alle andere spelers kunnen het personage op 25 maart lost kopen. De T-1000 is een personage uit de film Terminator 2: Judgment Day. In de film wordt de rol vertolkt door Robert Patrick. In de game oogt de robot ook als de acteur, en hij heeft ook zijn stem.

In onderstaande video is het personage in actie te zien. Daarbij wordt ook de Kameo-vechter Madam Bo getoond, die op 18 maart ook naar alle Khaos Reigns-eigenaren komt en uiteindelijk door andere spelers los kan worden gekocht.

T-1000 één van de zes personages die onderdeel uitmaken van Kombat Pack 2 (dat weer onderdeel uitmaakt van Khaos Reigns). Ghostface (Scream), Noob Saibot, Sektor, Cyrax en Conan the Barbarian zijn de andere personages.

Mortal Kombat 1 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!