343 Industries neemt meer tijd voor Halo Infinite
Nieuws

343 Industries neemt meer tijd voor Halo Infinite

343 Industries gaat meer tijd nemen voor Halo Infinite. De ontwikkelaar gebruikt de extra tijd om een werkomgeving te creëren die de werkdruk van het ontwikkelteam moet verlichten.

Toen 343 Industries de Halo-franchise overnam van Bungie in 2010, kreeg de ontwikkelaar de zware taak om een grote en populaire franchise voort te zetten met een beginnend bedrijf. Dit zegt Bonnie Ross, hoofd van 343 Industries, in een interview met USGamer.

Ross vertelt dat 343 Industries 55 mensen in dienst nam van verschillende bedrijven uit zowel de game- als de filmindustrie voor de ontwikkeling van Halo 4. Al deze werknemers hadden nog nooit met elkaar samengewerkt en waren niet bekend met de Halo-engine, wat een aantal grote uitdagingen met zich meebracht. "Iedereen had het gevoel dat we de franchise niet mochten teleurstellen", aldus Ross.

Omdat het nieuwe ontwikkelingsteam nog nooit eerder aan een Halo-game had gewerkt, stond iedereen onder grote druk bij het maken van Halo 4. Volgens Ross maken de Halo-games gebruik van een hele technische engine, wat het moeilijk maakt voor ontwerpers om nieuwe content en art toe te voegen aan het spel.

Voor Halo 5: Guardians beloofde 343 Industries verbeteringen aan de engine en betere hulpmiddelen, zodat het makkelijker was voor ontwikkelaars om aan de game te werken. Echter bleek Halo 5 een groter spel te zijn dan vooraf werd gedacht, waardoor er geen tijd was om deze verbeteringen door te voeren en het team alsnog onder grote werkdruk kwam te staan.

©GMRimport

Normaal gesproken zit er twee tot drie jaar tussen de Halo-games, maar 343 Industries heeft er nu voor gekozen om meer tijd te nemen voor het volgende spel in de franchise. Ross zegt dat de ontwikkelaar de extra tijd gebruikt om een werkomgeving te creëren die het mogelijk maakt om makkelijker, sneller en beter aan het spel te kunnen werken. "Met elk spel zullen er altijd momenten zijn waar langere uren gemaakt moeten worden, maar we doen ons best om deze druk te verlichten."

Halo Infinite werd vorig jaar aangekondigd tijdens de E3 2018, maar het spel heeft nog geen lanceringsdatum. De laatste Halo-game dateert van februari 2017, toen het strategiespel Halo Wars 2 werd uitgebracht voor de pc en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!