‘Volgende AMD-gpu’s stappen over op verdubbeld chiplet-ontwerp’
Nieuws

‘Volgende AMD-gpu’s stappen over op verdubbeld chiplet-ontwerp’

Mocht je geen interesse vinden in de huidige generatie(s) hardware, dan kan je uiteraard altijd een stukje verder kijken naar wat de toekomst zoal te bieden heeft. Nog niet alles is even zeker, maar AMD’s Navi 31 grafische chipsets beginnen langzamerhand al meer vorm te krijgen. In deze Hardware Update houden we je op de hoogte van de laatste geruchten over de eerstvolgende Radeon-serie én wat Intel en Nvidia vandaag de dag zoal bezighoudt.

Gerucht: AMD Navi 31 bestaat uit twee 80 CU-chiplets; telt 10240 rekenkernen

Na AMD’s huidige Navi 2X-videokaarten volgt uiteraard een opvolgende Navi 3X-generatie. Via een eerder gedeeltelijk uitgelekte lijst MacOS-specificaties wisten we al van het bestaan van AMD’s volgende reeks gpu’s, maar erg gedetailleerd werd de lekkage geenszins. Inmiddels blijkt één gerucht daarover vaker de kop op te doen duiken, welk voorspelt dat AMD in ieder geval het vlaggenschip — de Navi 31-chipset — uit wil rusten met maar liefst twee afzonderlijke chiplets.

Het gerucht dook aanvankelijk op bij Twitter-gebruiker @Kepler_L2, die naar alle schijn mogelijk bronnen binnen AMD heeft. Kepler werd later bijgestaan door enkele andere, onafhankelijke Twitter-ingewijden die ‘grofweg hetzelfde’ gehoord zouden hebben.

Volgens de lekker van dienst zouden de Navi 31-chiplets elk 80 compute units tellen, waarmee het totale aantal cores op 10240 komt. Zowel in CU’s als in rekenkernen staat dat tot een directe verdubbeling van AMD’s huidige vlaggenschip; de opgepompte Navi 21-chipset, te vinden in de AMD Radeon RX 6900 XT. Volgens Kepler is dat niet alleen in lijn met AMD’s beloofde 50% toename in performance per watt van generatie tot generatie, maar moet dit vernieuwde ontwerp zelfs ‘ver daarboven’ presteren.

Twitter-patentenman @Underfox3 vond recentelijk meer bewijs van AMD’s ambities met multi-chip-modules (MCM). Volgens online geregistreerde octrooien zou AMD werken aan het effectief synchroniseren van meerdere gpu-chips én het beter verspreiden van raytracing-workloads. AMD’s huidige RDNA2-architectuur is niet bepaald de sterspeler op het gebied van raytracing, maar daar zou met een volgende generatie mogelijk verandering in kunnen komen. 

AMD gaf zelf al aan hun RDNA3-microarchitectuur richting 2022 te willen onthullen. De daarvoor gebruikte chipsets zouden nog altijd gebruik kunnen maken van het huidige 7nm procedé van transistorfabrikant TSMC op een zogenaamde ‘Advanced Node’, al is het ook mogelijk dat AMD tegen die tijd overstapt op de 5nm-architectuur waar TSMC nu al langer aan sleutelt.

Hoewel AMD een chiplet-ontwerp hielp populariseren voor centrale processors met hun Ryzen-lijn, zijn meerdere chips op één printplaat binnen de gpu-wereld niet bepaald een bekend fenomeen. Althans, ware het niet voor de nieuwste speler op de markt voor discrete videokaarten...

Intel levert binnenkort ook desktopvideokaarten 

Hardware-fabrikant Intel doet, na dik 52 jaar in de transistorindustrie, ook intrede op markt van losse, grafische kaarten. Intels eigen Iris Xe-graphics — welke reeds te vinden zijn als onderdeel van nieuwere Tiger Lake-cpu’s — wordt samen met partnerfabrikanten als ASUS en Colorful ook ‘losgetrokken’ van de cpu en omgezet tot twee discrete videokaarten onder de DG1-codenaam.

De respectievelijke Intel Iris Xe- en Intel Iris Xe MAX-kaarten zijn vooralsnog niet los te verkrijgen, maar dienen vooral ingezet te worden voor pre-built systemen. In het specifiek moeten die builds dan ook gebruikmaken van selecte Intel-chipsets en -processoren; zonder een voor Intel exclusieve BIOS zijn de DG1-kaarten simpelweg niet te gebruiken, zo verduidelijkte Intel bij LegitReviews.

©GMRimport

Het doeleinde van de losse Iris Xe-gpu’s lijkt vooralsnog ook ver van gaming af te staan. De gpu’s tellen weliswaar 80 of 96 execution units op Intels eigen 10nm SuperFin-architectuur, maar zijn beide uitgerust met een ietwat krappe 4GB aan LPDDR4X-geheugen op een 128 bits geheugenbus. De bandbreedte bedraagt daarmee 68 GB/s — slechts een fractie van de snelheden en volumes waar concurrentie als Nvidia en AMD vandaag mee te koop lopen. Het tdp van de losse Iris Xe-kaarten bedraagt dan ook maar 25 tot 30 watt en actieve koeling lijkt niet per se een must

Intel lijkt zich met de Iris Xe-kaarten vooral op de productieve sector te richten. Dit werd verder versterkt toen Intel Graphics-topman Raja Koduri op Twitter beeldmateriaal deelde van een aanstormende Xe-chipset bedoeld voor zware datacenters en andere high-performance computing (HPC). Deze Intel Xe-gpu beschikt volgens Koduri over zeven verschillende en extern geproduceerde procedés en bestaat uit, hoe kon het ook anders, twee afzonderlijke chiplets. 

Met de Xe HPC-kaart zal Intel de komende tijd intern experimenteren. De DG1-desktopkaarten op Iris Xe-architectuur moeten binnenkort al beschikbaar gesteld worden voor systeembouwers. De grafische kaarten ondersteunen drie display-outputs, geaccelereerde videocodering (inclusief AV1-ondersteuning) en een focus op AI- en Deep Learning-doeleindes. 

Nvidia laat Max-Q noemer voor laptop-gpu’s voorzichtig vallen

Pas anno 2017 geïntroduceerd, maar nu alweer zachtjes in remissie gedrukt: Nvidia wil dat laptopfabrikanten niet langer aangeven of een mobiele Nvidia-gpu wel of niet beschikt over het Max-Q-ontwerp. Daarentegen raadt Nvidia het wél aan dat fabrikanten aangeven wat de precieze total graphics power (tgp) van de inbegrepen grafische chip is.

Met Max-Q definieerde Nvidia dat de grafische chipsets beschikten over een ‘slanker’ ontwerp. Door het stroomrendement en kloksnelheden omlaag te draaien, konden de gpu’s geïntegreerd worden in hoofdzakelijk dunnere en stillere notebooks. 

In de volksmond ontstond zo ook de minder officiële Max-P noemer (als in ‘Max-Performance’) voor grafische chipsets die minder tot geen concessies deden in hun paardenkracht. 

©GMRimport

Volgens Nvidia bestaat het Max-Q nog altijd; tegenover HotHardware sprak een Nvidia-woordvoerder openlijk over de “derde generatie Max-Q”. Daaronder vallen nieuwe features als Dynamic Boost 2.0 en WhisperMode 2.0, alsmede de bestaande rendementsoptimalisatie Advanced Optimus. 

Vanuit Nvidia worden al die features onder Max-Q branding aangeboden, maar het is aan partnerfabrikanten om de features en kloksnelheden zelf af te stellen — en daar hopelijk ook transparant over te zijn richting de uiteindelijke koper.

Vooralsnog lijken inderdaad veel laptopfabrikanten al niet meer te spreken over Max-Q-ontwerp (laat staan Max-P), maar de door Nvidia aangeraden tgp-transparantie ontbreekt op veel plekken alsnog. Onder meer ASUS, MSI, Razer en Gigabyte geven op moment van schrijven enkel RTX 30-modelnummers en bijbehorende volumes videogeheugen, maar ze verklappen nog niet op welke kloksnelheden of stroomrendementen die grafische chips draaien.

Gamers die op zoek zijn naar een nieuwe laptop kunnen daarom het beste even waakzaam zijn voor precies die cijfertjes. Op termen als Max-Q en Max-P hoef je als consument voorlopig niet te letten, maar des te belangrijker wordt de vraag ‘hoeveel watt wordt er in die gpu gepompt?’ 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Bluepoint en Bend hoorden via de pers over annulering van liveservicegames'
Nieuws

'Bluepoint en Bend hoorden via de pers over annulering van liveservicegames'

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Starfield en Diablo 4 komen ook naar Nintendo Switch 2
Nieuws

Gerucht: Starfield en Diablo 4 komen ook naar Nintendo Switch 2

Microsoft zou flink wat games voor de nieuwe Nintendo-console in petto hebben

Volgens nieuwe geruchten brengt Microsoft ook Starfield en Diablo 4 naar de pas onthulde Nintendo Switch 2.

Dat claimt insider eXtas1s (via Insider Gaming), die wel vaker op voorhand correcte informatie lekt. Volgens hem verschijnen Diablo 4 en Starfield beiden dit jaar op de Switch 2.

Daarnaast noemde hij ook andere games van Microsoft waar eerder al geruchten over gingen, zoals Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator 2024. Ook noemde hij een Switch 2-release van Fallout 4 en had hij het over een nieuwe Call of Duty-game. Microsoft is verplicht om Call of Duty tien jaar lang naar Nintendo-platforms te brengen door afspraken die rondom de overname van Activision Blizzard zijn gemaakt.

Afgelopen week gaf gamejournalist Pedro Henrique Lutti Lippe al aan dat Microsoft naar zijn weten meer Nintendo Switch 2-games in ontwikkeling heeft dan andere uitgevers. "Ik kan nog geen details geven, maar van alle bedrijven die Switch 2-games maken, komt de grootste lijst met bevestigde games van Microsoft. Er zijn letterlijk meer games van Microsoft voor Switch 2 in ontwikkeling dan van elk ander bedrijf, in ieder geval voor zover ik weet. Het is véél, héél veel." En onlangs gingen er ook geruchten dat Microsoft ook Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator 2024 naar Switch 2 en PS5 wil brengen

Microsoft brengt steeds meer spellen die voorheen exclusief voor Xbox waren naar andere consoles. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld Grounded en Pentiment uit op Switch, en die games kwamen samen met Hi-Fi Rush en Sea of Thieves ook naar PlayStation 5. Inmiddels zijn ook games als Doom: The Dark Ages, The Outer Worlds 2 en Indiana Jones and the Great Circle bevestigd voor PlayStation 5.

Nintendo deed de Nintendo Switch 2 afgelopen week officieel uit de doeken. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is, wordt duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond.

De Nintendo Switch 2 moet ergens in 2025 uitkomen - vermoedelijk na 1 juni, aangezien er tot die datum wereldwijd diverse hands-on-evenementen worden gehouden, ook in Zaandam. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!