Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners
Nieuws

Ontbrekende RTX 3060-details ingevuld door Nvidia’s partners

Ongeacht de hoge vraag (en historisch laag aanbod) blijkt Nvidia’s Ampere-generatie een opmerkelijke. De GeForce RTX 3000-serie werd geplaagd door vele lekken, maar nu blijken zelfs Nvidia’s partners meer details over de nieuwste videokaart te verschaffen dan de chipbakker zelf doet. In deze Hardware Update praten we je bij over de aanstormende GeForce RTX 3060 en ander interessante nieuwtjes die sinds CES 2021 loskwamen.

Partnerfabrikanten geven meer details over RTX 3060

Gedurende de Consumer Electronics Show onthulde Nvidia hoofdzakelijk de mobiele varianten van de RTX 3000-serie, maar roosterde het ook een plekje in voor de al langer verwachte nieuwkomer onder de desktopkaarten: de GeForce RTX 3060.

Dit nieuwe budgetmodel werd voorzien van een handvol details en hoopvol prijskaartje (à 329 dollar), maar veel specifieker werd de officiële webpagina niet. Nu partnerfabrikanten inmiddels hun eigen AIB-varianten van de RTX 3060 online geplaatst hebben, lijkt de aanstaande videokaart een concretere vorm te krijgen.

We wisten al van de 12GB aan GDDR6 geheugen (toch 4GB meer dan het Ti-model) en de in totaal 3584 CUDA-kernen, maar zaken als de specifieke chipset, bandbreedte en precieze kloksnelheden werden aan Nvidia’s partners over gelaten.

Zo bleek Galax te mogen bevestigen dat de nieuwe kaart draait op Nvidia’s GA106-300 chipset en was het Gainward die verduidelijkte dat ook die printplaat op 8nm architectuur draait — net zoals de rest van de Ampere-reeks werkt op dat procedé van Samsung.

©GMRimport

Ondertussen deden PNY en Palit meer uit de doeken over het geheugen van de RTX 3060. De twee hardware-fabrikanten spraken op hun eigen websites over dezelfde 15 Gbps bandbreedte. Ook zij onderstreepten nogmaals de 192-bits interface, die ondanks het grotere volume smaller is dan die van de RTX 3060 Ti (256-bit).

Over de precieze kloksnelheden bleef het ook onduidelijk. Nvidia rondde die getalen aanvankelijk op een aparte manier af, maar inmiddels lijken de absolute basiswaarden door partners bevestigd. De GeForce RTX 3060 komt zonder overclocking neer op 1320 MHz (base) en 1777 MHz (boost) kloksnelheden.

Wat nog altijd onbekend blijft, is een specifieke releasedatum van de Nvidia GeForce RTX 3060 en diens AIB-varianten van partners. Vooralsnog blijft “later in februari” de enige indicatie vanuit Nvidia zelf. Een adviesprijs in euro’s is voor de nieuwe budgetkaart nog niet genoemd.

Nvidia verlaagt stilletjes vereisten voor G-Sync Ultimate displays

Niet alleen de RTX 3060 schitterde recentelijk in onduidelijkheid, ook Nvidia’s relatief nieuwe G-Sync Ultimate-vaandel moest na een initiële onthulling nog wat aangepast worden. Met de officiële onthulling van de RTX 3000-serie liet Nvidia al weten het aanbod G-Sync monitoren uit te breiden, ook onder het ‘Ultimate’-certificaat voor de crème de la crème van hdr-gamingmonitoren. Voor fabrikanten gold het vereiste van VESA DisplayHDR 1000-ondersteuning; een eis die door Nvidia reeds geschrapt blijkt te zijn.

VESA’s certificaat voor DisplayHDR 1000 komt kort door de bocht neer op een hdr-beeldscherm met minimaal 1000 nits helderheid — bijzonder fel voor hdr-panelen op hogere framerates.

Toen PCMonitors opmerkte dat sinds CES 2021 ook monitoren met ‘slechts’ een DisplayHDR 600 en lager voorzien werden van het G-Sync Ultimate-vaandel, werd er aan de alarmbel getrokken. Wat bleek? Nvidia heeft sinds afgelopen november een aantal vereisten van de officiële G-Sync pagina geschrapt.

©GMRimport

Waar Nvidia eerder specifiek DisplayHDR 1000 en volledige lokale dimming (FALD) noemde, beloont het nu G-Sync Ultimate aan schermen met “levensechte HDR”. Inmiddels dragen maar liefst 15 verschillende gamingmonitoren het G-Sync Ultimate-certificaat, met inmiddels ook een handvol modellen die het DisplayHDR 1000-ijkpunt niet behalen.

Andere vereisten voor G-Sync Ultimate zijn vooralsnog onaangepast. Daaronder vallen volledig variabele beeldverversing (VRR), “ultralage latency”, minimale ghosting- en artefact-verschijnselen en de integratie van unieke Nvidia G-Sync-beeldprocessors.

Wederom nieuwe Intel Alder Lake-S cpu gespot

De sluizen naar Intel-lekkages zijn reeds geopend: online heeft men alweer een nieuwe Alder Lake-S processor met 16 cores gespot. Twitter-ingewijde @momomomo_us trof de twaalfde generatie cpu aan in de database van SiSoftware, ditmaal voorzien van hogere kloksnelheden dan gespot was in die eerdere engineering sample.

Deze hybride Intel-processor zou een basisklok van 1.80 GHz kennen, met een boost tot 4.0 GHz. Daarnaast is het model verrijkt met andere nieuwigheden die in de Alder Lake-S generatie geïntroduceerd moeten worden, waaronder een grotere L3-cache (30 MB) en schijnbaar ook geïntegreerde laptop-graphics. Dat laatste is mogelijk een opmerkelijk foutje van de database zelf.

De Alder Lake-S generatie wordt vooral gekenmerkt door een verbeterde transistorarchitectuur; de zogenaamde 10nm ‘SuperFin’. Een saillant detail aan die nieuwigheid is de tweedeling van in ieder geval deze cpu: 8 grotere x86-kernen (met hyperthreading) en 8 zwakkere Atom-kernen, vermoedelijk voor bijvoorbeeld specifieke AI-taken.

©GMRimport

Voor dit nieuwe procedé rukt Intel ook een nieuwe LGA1700 socket tevoorschijn en zou het voor het eerst gebruikmaken van DDR5-werkgeheugen. Onduidelijk is nog of Intel met deze generatie ook overstapt op de vooralsnog onaangekondigde PCIe 5.0-interface, of dat de processorfabrikant dat achterwege laat voor een vólgende generatie.

Op CES 2021 zei Intel nogmaals toe de Alder Lake-processoren ergens in de tweede helft van 2021 te lanceren, in ieder geval wat betreft de desktopvarianten van hun twaalfde generatie moderne cpu’s.

ASRock gooit modder naar ASUS en MSI voor ‘gekopieerd ontwerp’

Ook het hardware-landschap maakt zich bijtijds vuil aan een potje moddergooien. Het gebeurt niet vaak, maar afgelopen week opende ASRock het vizier op vooral ASUS en MSI. Beide partijen zouden volgens de concurrent een moederbord-ontwerp van ASRock schaamteloos gekopieerd hebben.

In het specifiek gaat het om ASUS’ ROG Maximus VIII Extreme Glacial (à 1516 euro) en MSI’s MEG Z590 Godlike (999 euro), welke volgens ASRock het design van hun X570 Aqua (circa 1599 dollar) overgenomen hebben.

Aan de hand van een Facebook-video liet ASRock weten dat de twee concurrenten “maar twee generaties te laat” waren met hun nieuwe ontwerp.De video toont weliswaar enkele details die inderdaad overeen lijken te komen, maar echt één-op-één is het vermeende 'kopieergedrag' niet te noemen.

©GMRimport

ASUS levert hier, net als ASRock, een gigantisch waterkoelblok op het moederbord, maar verder zijn het vooral de ijzige kleuren die enigszins overeenkomen. Het ROG-moederbord beschikt daarnaast over een uniek OLED-display en aanzienlijk strakker lijnenwerk dan de Aqua-‘voorloper’.

MSI’s nieuwe Z570-hoogvlieger lijkt vooral beschuldigd te worden van een driehoekig embleem, wat inderdaad op zowel het MSI-moederbord als dat van ASRock rond grofweg dezelfde plek zichtbaar is. MSI levert daarnaast geen waterkoeling op hun nieuwe vlaggenschip en ook qua kleurthema lijken de twee niet bepaald overeen te komen.

De ASRock X570 Aqua is bovenal een moederbord met uiterst gelimiteerde oplage. In totaal zouden er maar duizend modellen in productie genomen zijn, waarvan nota bene nummer één aan AMD-voorzitter Dr. Lisa Su gegeven is. De respectievelijke moederborden van ASUS en MSI zijn nog altijd in omloop, waar ASRock’s nieuwe Aqua-moederbord inmiddels alweer bijzonder lastig te verkrijgen is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!