Desperados 3 doet oude tijden herleven
Reviews

Desperados 3 doet oude tijden herleven

Niemand zal het je kwalijk nemen als de naam ‘Desperados’ je niet gelijk iets zegt. Desperados werd begin deze eeuw nog vaak in één adem genoemd met het legendarische Commandos, dat dezelfde strategische opzet kent. Het laatste deel, Helldorado, is echter alweer veertien jaar oud en droeg niet eens de naam van de reeks. Gezien de respectabele leeftijd van de serie besloot ontwikkelaar Mimimi van Desperados 3 wijselijk een prequel te maken.

In Desperados 3 heeft premiejager John Cooper, de cowboy die we nog kennen uit de eerdere games, een persoonlijke rekening te vereffen. Onderweg verzamelt John een kleurrijk team aan revolverhelden, die je van bovenaf in real-time aanstuurt. Soms bestuur je in een missie maar één personage, een andere keer heb je ze alle vijf onder de knoppen. Deze ‘Magnificent Five’ zijn allemaal anders.

©GMRimport

Cowboys en sluipmoordenaars

John Cooper beschikt bijvoorbeeld over twee pistolen en een werpmes, terwijl Kate O’Hara, eveneens een oude bekende, zichzelf kan vermommen en wachters gemakkelijk afleidt met haar charmes. Misschien wel het interessantste personage is Isabelle Moreau, die met haar voodookrachten vijanden tijdelijk kan overnemen, of vijanden aan elkaar kan linken. Als eentje dan sterft, stopt bij de ander ook de hartslag.

Sommige verschillen zijn subtieler en ontdek je pas gaandeweg. Zo kunnen John en Isabelle zwemmen, waardoor zij in een enkel level andere routes kunnen nemen dan hun kompanen. Doc McCoy en Kate verslepen lichamen kruipend in plaats van lopend, waardoor zij moeilijker te spotten zijn dan bijvoorbeeld Hector Mendoza, die dan wel weer twee lichamen tegelijk over zijn schouders kan gooien.

Een Hitman-achtige aanpak is nodig, waarin je per situatie bekijkt wat het slimste is om te doen.

-

Speelbare diorama’s

Al deze vaardigheden zijn het recept voor een geweldig tactisch schouwspel dat zich voltrekt in prachtige, gedetailleerde Western-diorama’s. Denk aan een trein (die natuurlijk overvallen wordt), een spoorbrug (die natuurlijk opgeblazen wordt), een authentiek Westerndorpje en het kleurrijke New Orleans. De sfeervolle muziek en prima voice-overs maken de setting compleet.

De levels zijn groot en open, waardoor er talloze verschillende routes naar je doel zijn. Revolverhelden zullen het einde van het level echter niet vaak zien. Daarvoor beschik je simpelweg over te weinig kogels voor te veel vijanden. Een Hitman-achtige aanpak is dus nodig, waarin je per situatie bekijkt wat het slimste is om te doen. Constant zoek je de weg van de minste weerstand, bepaal je welke vijanden uit te schakelen zijn en in welke volgorde, en welk personage je daar dan voor nodig hebt. Je ontkomt er dan niet aan om veel gebruik te maken van Showdown, wat je de gelegenheid geeft per personage een aantal stappen te plannen, en dan simultaan uit te voeren.

©GMRimport

Zelf nadenken

Het sterke van Desperados 3 is dat er geen overduidelijke oplossing is. Het is niet alsof de makers een aantal vaste routes hebben uitgestippeld waarlangs je alleen nog maar een specifiek personage met een specifieke vaardigheid moet inzetten. Je personages hebben zeker hun sterke en zwakke punten, maar zijn tegelijkertijd zo veelzijdig dat ze in elke situatie hun mannetje staan. Dat geeft je de vrijheid om zelf te plannen en te improviseren.

Juist daarom is het uitspelen van een level telkens weer een feest. Het is namelijk echt je eigen prestatie geweest. Het is dan ook tof dat je na het uitspelen van een missie nog een soort samenvatting te zien krijgt, waarin versneld alle routes van je personages en al hun acties in kaart worden gebracht. Je ziet dan ook gelijk hoe groot de omgevingen zijn en ontdekt niet alleen hoe het misschien ook had gekund, maar wordt er onsubtiel op gewezen hoe lang je over een missie hebt gedaan.

©GMRimport

Zo lang als een Westernfilm

De missies duren gerust even lang als een film van Sergio Leone, variërend van A Fistful of Dollars (anderhalf uur) tot Once Upon a Time in the West (bijna drie uur). Dat komt deels doordat de levels gewoon erg groot zijn en je vaak meerdere doelen moet voltooien. Maar de speeltijd loopt vooral op door eindeloos herladen.

Daar windt de game zelf ook geen doekjes om. Als je langer dan een minuut geleden voor het laatst hebt gesaved, verschijnt er een confronterend timertje in beeld die aangeeft hoe lang je al op het randje leeft. Het is echt aanbevolen om dan gelijk weer op de quicksave-knop te duwen, want Desperados 3 is onvergeeflijk moeilijk. Zelfs op de standaard moeilijkheidsgraad is één verkeerde klik al dodelijk.

The good én the bad

Dat is zowel een plus- als een minpunt. De hoge moeilijkheidsgraad stelt je eigen tactische inzicht echt op de proef, want maar een beetje aanmodderen is simpelweg niet goed genoeg. Die gedachtegang is zeker te prijzen. Toch is het soms jammer dat het niet mogelijk is om terug te vallen op een plan b wanneer een van je personages toch een keer gespot wordt.

Personages kunnen elkaar bijvoorbeeld niet weer tot leven wekken en wachten passief af tot jij hen opdrachten geeft. Probeer dan maar eens een schietgevecht te houden op misschien wel drie, vier of vijf plaatsen tegelijk. Dat is niet te doen en dus is het praktisch over en uit op het moment dat één personage het verprutst. Hopelijk is je laatste quicksave op zo’n moment niet te oud.

Het maakt van Desperados 3 veelal een trial-and-error exercitie, waarin je kijkt of iets lukt en zo niet, gewoon herlaadt. Dat is wel iets om in het achterhoofd te houden als je aan Desperados 3 begint. De game is verder zeker aan te raden, want het puzzelen, het uitvogelen en de perfecte strategie ten uitvoering brengen is bevredigend genoeg dat we ons afvragen waarom we in hemelsnaam zo lang hebben moeten wachten op een nieuwe Desperados.

Desperados 3 is nu beschikbaar op pc, Xbox One en PS4. Voor deze review is de game getest op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Desperados 3 doet oude tijden herleven – en niet alleen die van het Wilde Westen. Ontwikkelaar Mimimi blaast succesvol nieuw leven in een verloren gewaande serie uit een uitstervend genre. Desperados 3 stelt je tactische inzicht en vermogen om te improviseren keer op keer op de proef, waardoor iedere overwinning ook echt als jóuw overwinning voelt. Als kers op de taart oogt en klinkt de game perfect sfeervol. Hier leg je graag een vuistvol dollars voor op tafel – of zelfs een paar dollars meer.

Plus- en minpunten
  • Tactisch uitstekend gebalanceerd, lekker cowboysfeertje, zeer uitdagend
  • Soms wel erg onvergeeflijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!